Christian Franzen out of his gallery: photographs in the illustrated magazines (1895-1900)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17692

Keywords:

Christian Franzen, photography, history, illustrated magazines, journalism, nineteenth century

Abstract

Christian Franzen arrived in Madrid in the last decade of the 19th century and soon became one of the capital's most important photographers. When he opened his gallery in 1897, he gradually attracted a select clientele of social, economic, cultural and artistic elites, including the royal family. But his first steps were directed towards collaborations in illustrated magazines, at a time when the technology of photoengraving was already giving photography a valuable documentary and informative potential in the nascent modern model of the press. This research focuses precisely on his facet as a reporter on the basis of the work he did for La Ilustración Española y Americana and Blanco y Negro between 1895 and 1900. The detailed analysis of these weeklies, together with Nuevo Mundo, allows us to question the hitherto too limited notion of the scope and typology of his collaborations. It uncovers the construction of a versatile reporter who, within the technological possibilities, understood the specific language of the news snapshot.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abad-Zardoya, C. (2005). Mujeres, arpas y libros: herencia de la pintura moderna en los fotograbados de los salones de Madrid (h. 1898). Artigrama, (20), 367-384.

Alonso Laza, M. (2004). La fotografía artística en la prensa ilustrada (España, 1886-1905) [Tesis inédita, Universidad Autónoma de Madrid].

Coloma Martín, I. (1986). La forma fotográfica. A propósito de la fotografía española desde 1839 a 1939. Universidad de Málaga.

Fontanella, L. (1981). La historia de la fotografía en España desde sus orígenes hasta 1900. El Viso.

García Felguera, M. S. (2021). Cabañas de cristal. Galerías de retrato y estudios de fotografía en España. Cabildo Insular de La Palma.

López Mondéjar, P. (2005). Historia de la fotografía en España. Fotografía y sociedad desde sus orígenes hasta el siglo XXI. Lunweg.

Monte-Cristo (2013). Los salones de Madrid. Nueva edición, notas y presentación de Germán Rueda. Rh+ Ediciones.

Sánchez Vigil, J. M. (2001). De la Restauración a la guerra civil. En Summa Artis, XLVII (La fotografía en España) (pp. 193-384). Espasa-Calpe.

Sánchez Vigil, J. M. (2007). Del daguerrotipo a la Instamatic. Autores, tendencias, instituciones. Trea.

Sánchez Vigil, J. M. (2008). Revistas ilustradas en España. Del Romanticismo a la guerra civil. Trea.

Sánchez Vigil, J. M. (2013). La fotografía en España. Otra vuelta de tuerca. Trea.

Rado Fernández, L. (2018). Recuperación, preservación y acceso a colecciones fotográficas digitales: el Fondo Franzen en RTVE. [Trabajo Fin de Grado inédito, Universidad Carlos III de Madrid].

Riego, B. (2001). La construcción social de la realidad a través de la fotografía y el grabado informativo en la España del siglo XIX. Universidad de Cantabria.

Rodríguez Mateos, A. (2023). En pago de su recibo… Franzen, fotógrafo en la corte de Alfonso XIII. Un estudio económico. En M. Olivera y L. Nebreda (Eds.), Fotógrafos extranjeros en España (1839-2023) (pp. 167-178). Fragua.

Vega, C. (2017). Fotografía en España (1839-2015). Historia, tendencias, estéticas. Cátedra.

VV.AA. (2007). Diccionario de fotógrafos españoles. Del Siglo XIX al XXI. La Fábrica.

Published

2024-01-26

How to Cite

Rodríguez Mateos, A. (2024). Christian Franzen out of his gallery: photographs in the illustrated magazines (1895-1900). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (28), 195–217. https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17692