From Eternal Instant to Source of Memory.

Photography as an archaeology of Contemporary History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17654

Keywords:

Photography, Memory, Method, Source, (Re)presentation, Document

Abstract

Photography is a fragment of space and time that concentrates, in a single instant, references to the past. It is a witness, and also evidence, as it materialises in an analogue or digital medium. It is the evidence of the "this-has-been", as Barthes (2018, 29) argued. However, this capacity that is in its nature (that of being witness and memory) does not make photography a source of knowledge for the study of Contemporary History. What does is the method applied to its interpretation. We argue that it should be treated like an archaeological piece that is located, dug up, cleaned of possible remains and related to others in order to reconstruct an event or occurrence. In other words, we propose going beyond the recognition of motifs in a photograph (which leads to a descriptive analysis of the photograph) and going deeper into the interpretation of what is presented or (re)presented there, taking into account what is shown, what is silent and the context of production and transfer. And this is the aim of the article: to present a decalogue on how to turn a photograph into a source of historical knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barthes, Roland (2018). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Paidós.

Barthes, Roland (1976). “Retórica de la imagen”. VVAA, La semiología. Tiempo Contemporáneo, 127-140.

Bergera, Iñaki (2017). Cartografías del reverso. Las palabras ocultas de la fotografía de arquitectura moderna. Boletín de Arte-UMA, 38, pp. 75-86. http://dx.doi.org/10.24310/BoLArte.2017.v0i38.3221.

Braudel, (1970). La Historia y las Ciencias Sociales. Alianza.

Brea, José Luis (2006). Estética, historia del arte, estudios visuales. Estudios Visuales, 3, pp. 8-26.

Chevrier, Jean-François (1982). Proust et la photographie. Editions de L´Etoile.

White, Hayden (1988). Historiography and Historiophoty. The American Historical Review, 93, 5, 1193-1199.

De las Heras, Beatriz (2022). Estrategia y memoria como espacio fronterizo para la historia. Mujeres interpretadas, mujeres representadas (1936-1939). En Fotografí@.doc. Investigación, Docencia, Usos y Aplicaciones. Fragua, pp.147-155.

De las Heras, Beatriz (2020). La Guerra Civil Española en Crónica (1929-1938) durante el primer año de contienda: poética fotográfica como información y estrategia. Revista general de información y documentación, 30, 2, pp. 609-629. https://doi.org/10.5209/rgid.72814.

De las Heras, Beatriz (2015). Testimoniando con imágenes. La fotografía en el estudio de la historia. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 10, 27-55. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5978.

De las Heras, Beatriz. (2012). El testimonio de las imágenes. Fotografía e Historia. Vincent Gabrielle.

De las Heras, Beatriz (2011). Imagen de la mujer en el fondo fotográfico de la guerra civil española de la biblioteca nacional. Madrid, 1936-1939 [Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid].

Dorronsoro, Josune (1993), “Balance de la investigación histórica de la fotografía latinoamericana, desde fines de la década del setenta hasta la fecha”. VV.AA., Memorias. Encuentro de Fotografía Latinoamericana, Consejo Nacional de la Cultura, Fundarte.

Dubbois, Philippe (1986). El acto fotográfico . De la Representación a la Recepción. Paidós.

Durandin, Guy (1990). La mentira en la propaganda política y en la publicidad. Paidós.

Fontcuberta, Joan (1996). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Gustavo Gili.

Fontcuberta, Joan (1988), “Crítica y nuevas tendencias”. VV.AA., La crítica fotográfica. Museo de Arte e Historia.

Freund, Giselle (1983). La fotografía como documento social. Gustavo Gili.

Fulchignoni, Enrico (1975). La civilisation de l'image. Petite Bibliotheque Payot.

Girardin, Daniel (2003). Historias de la Fotografía, Historia de las Fotografías. En J.

Fontcuberta (Ed.), Fotografía. Crisis de historia, Actar, 84-93.

González Calleja, Eduardo (2015). Cifras cruentas. Las víctimas mortales de la

violencia sociopolítica en la Segunda República (1931-1936). Comares.

Gubern, Roman (1987). La mirada opulenta. Gustavo GiIi.

Joly, Martine (2003). La interpretación de la imagen: entre memoria, estereotipo y seducción. Paidós.

King, David (2014). The Commissar Vanishes.The Falsification of Photographs and Art in Stalin's Russia. TATE.

Kossoy, Boris (2014). Lo efímero y lo perpetuo en la imagen fotográfica. Cátedra.

Kossoy, Boris (2003). Historias de la Fotografía, Historia de las Fotografías. En J.

Fontcuberta (Ed.), Fotografía. Crisis de historia, Actar,

Kossoy, Boris (2001). Los tiempos de la fotografía. Alquimia, 3, 41-45.

Lacan, Jacques (1987). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Paidós.

Le Goff, Jacques y Chartier, Roger (1978). La Nouvelle histoire, CEPL.

Lefebvre, Henri (1983). La presencia y la ausencia. Contribución a la teoría de las representaciones. Fondo de Cultura Económica.

Marrou, Henri-Irénée (1954). De la connaissance historique. Éditons du Seuil.

Martin, John et Martin, Ruth (2004). History through the lens: every picture tells a story. In Pole, C.J. (Ed.). Seeing is believing? Approaches to visual research. Studies in qualitative methodology, 7 (9-22).

Mitchell, William John Thomas (2019) La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios. Akal.

Mraz, John (2021). History and Modern Media: A Personal Journey. Vanderbilt University Press.

Navarrete, José Antonio (2003). “Adiós, Mr. Newhall”. Fontcuberta, Joan, Fotografía. Crisis de la historia, Actar.

Reiche, David (2007). El poder de las imágenes. Creemos lo que vemos y vemos lo que creemos. Göethe Institut.

Riego, Bernardo (1996). Apariencia y realidad: el documento fotográfico ante el tiempo histórico. En VV.AA., La imatge i la recerca histórica (pp. 183-1993). Gerena.

Riego, Bernardo (2015). La Historia de la fotografía ante un nuevo tiempo cultural: reflexiones para un encuentro interdisciplinar. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 10, 9-25. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i10.5977

Rodríguez de las Heras, Antonio (2012). La profundidad del tiempo. En Alfonso, obras maestras. La Fábrica, 18-28.

Rodríguez de las Heras, Antonio (2009). Metodología para el análisis de la fotografía histórica. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, 21, 19-35.

Sánchez Biosca, Vicente (2009). Imagen, lugar de memoria y mito. En torno al Alcázar de Toledo. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, 21, 141-159.

Sánchez Biosca, Vicente (2006). Images of Migration: Politics of lconographic Re-appropriation in the Spanish Civil War Films. En V. Innocenti (Ed.), MLVs Cinema and Other Media/Versioni multiple. Cinema e altre media, Campanotto editore, 161-174.

Sánchez Vigil, Juan Miguel (2018). Metodologías para el análisis de las fotografías a través de la información de sus reversos. Anales de Documentación, 21, 2. https://doi.org/10.6018/analesdoc.21.2.309271

Sayag, Alain y Lemagny, Jean-Claude (1989). L'invention d'un art. Cent-cinquantième anniversaire de la photographie. Éditions Adam Biro- Centre National D'art Et De Culture Georges-Pompidou.

Schaeffer, Jean-Marie (1990). La imagen precaria del dispositivo fotográfico. Cátedra.

Seoane, María Cruz y Sáiz Gracía, María Dolores (1983). Historia del periodismo en España. Alianza.

Sorlin, Pierre (2004), El “siglo” de la imagen analógica. Los hijos de Nadar. Biblioteca de la Mirada.

Tagg, John (2005). El peso de la representación: Ensayos sobre fotografías e historias. Gustavo Gili.

Vega, Carmelo (2002). Reflexiones para una nueva historia de la fotografía. En J. Fontcuberta (Ed.), Fotografía. Crisis de la Historia, Actar.

Vilches, Lorenzo (2002). La lectura de la imagen. Prensa, cine, televisión. Paidós Comunicación.

Zecchetto, Victorino (2011). El persistente impulso a resemantizar. Universitas, 14, 127-142. https://doi.org/10.17163/uni.n14.2011.05.

Published

2024-01-26

How to Cite

de las Heras Herrero, B. (2024). From Eternal Instant to Source of Memory. : Photography as an archaeology of Contemporary History. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (28), 35–63. https://doi.org/10.24310/fotocinema.28.2024.17654