Communication, Dissemination and the Presence of Science in the Media
Keywords:
Communication, Dissemination, Science, representationAbstract
El monográfico “Comunicación, divulgación y representación mediática de la ciencia” ofrece una panorámica de la cultura científica transferida a través del sector audiovisual, en un momento caracterizado por el incuestionable dominio de la imagen en la nueva sociedad de la información. Y es que la imagen siempre ha tenido una importancia especial en la divulgación científica, por ser una herramienta de máxima eficacia para transmitir contenidos modales y conceptuales a una audiencia lega. De hecho, se ha probado que la imagen es más del agrado del perceptor que el texto descriptivo, ya que la información visual ofrece más rápidamente todos los detalles.
¿Qué representación se ofrece de los científicos/as en las producciones audiovisuales? ¿Cuáles son las narrativas usadas para divulgar la ciencia en los nuevos soportes digitales? ¿Qué técnicas son las que se están empleando en la actualidad? ¿Qué impacto tiene el lenguaje cinematográfico en la forma de hacer cine científico? o ¿Cómo se proyecta la cultura científica?, son algunas de las cuestiones a las que investigadores de diferente procedencia interdisciplinar dan respuesta analizando películas, series o documentales junto a otros formatos como las redes sociales.
Downloads
Metrics
References
Trujillo Fernández, M. H. y Contreras, F. R. (2002). Periodismo digital y discurso científico: nuevos modelos para el siglo XXI. Razón y Palabra, 27, pp. 1-12. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n27/fcontreras.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.