Science in feminine. The construction of the role of the female scientist in film discourse
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16527Keywords:
Science, women, cinema, audiovisual, representation, genderAbstract
Throughout history, women scientists have been invisibilised and overshadowed in academia and science. Due to socio-cultural and political issues, women's late access to science systems has led to a significant gender gap today. In this sense, the media and the visual arts - such as the film genre - have perpetuated themselves as strong vehicles of representation that perpetuate or combat current imaginaries of inequality. Given this situation, the aim of this article is to analyse the representation and, consequently, the construction of the public image of women scientists through cinematographic narrative. To this end, we confront works from different periods and film genres - from biographies to science fiction - in which the role of the female scientist is analysed: Madame Curie (1943), Gorillas in the Mist (1988), Contact (1997), A Dangerous Method (2011) and Radioactive (2019). The results of the research deduce the importance of an unbiased look at the construction of female roles in science and how the current reality of the female scientist does not adapt to the classic archetypes traditionally represented in the film genre
Downloads
Metrics
References
Antón, L. (2017). Reconociéndose como lo otro. La narrativa audiovisual del re-encuentro de la mujer con el monstruo. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, n.º 15, 85-108. Disponible: http://www.revistafotocinema.com/
Apted, M. (Director). (1988). Gorillas in the mist. The adventure of Dian Fossey [Film]. The Guber-Peters Company
Casado, M. J. (2012). Las damas del laboratorio: mujeres científicas en la historia. Debate. https://tinyurl.com/bdzxwtfj
Salas, M. (2012). Prólogo. En Casado, M. J. (2012). Las damas del laboratorio: mujeres científicas en la historia. Debate.
Checa Bañuz, C., y Adell Carmona, M. (2019). “Perfectas para el papel”: representaciones de las mujeres científicas en la ciencia-ficción contemporánea. En Congrés Dones Ciència i Tecnologia 2019: Terrassa.
Cronenberg, D. (Director). (2011), A Dangerous Method [Film]. Recorded Picture Company
Elena, A. (1997). Skirts in the lab: Madame Curie and the image of the woman scientist in the feature film. Public Understanding of Science, 6(3), 269. http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/6/3/005
Estrada-Lorenzo, J. M. (2023) Los biopics de científicos: un acercamiento desde el cine a la historia de la ciencia, en Documentación de las Ciencias de la Información, 46 (1), 13-23. https://dx.doi.org/10.5209/dcin.83751
Fernández Beltrán, F., Sanahuja Sanahuja, R., & Picó Garcés, M. J. (2019). La comunicación de la ciencia en YouTube, ¿oportunidad o amenaza para superar la brecha de género en los ámbitos STEM? In Congrés Dones Ciència i Tecnologia 2019: Terrassa, 6 i 7 de març de 2019.
Fernández, N. F. (2014). Género y sexualidad en el arte contemporáneo. Técnicas de feminización audiovisual. Dossiers feministes, (18), 209-226. https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/292364.
Flicker, E. (2008). “Women scientists in mainstream films: Social role models – A contribution to the public understanding of science from the perspective of film sociology”, en Peter Weingart y Bernd Huppauf (eds.), Science Images and Popular Images of the Sciences. New York: Routledge, 241-256
Gobierno de España, Ministerio de Universidades (27 de marzo de 2023): Universidades se marca como objetivo revertir la segregación por estereotipos de género en los estudios universitarios https://www.universidades.gob.es/universidades-se-marca-como-objetivo-revertir-la-segregacion-por-estereotipos-de-genero-en-los-estudios-universitarios/
Grañeras, M., Moreno, M. E., & Isidoro, N. (2022). Radiografía de la brecha de género en la formación STEAM. Un estudio en detalle de la trayectoria educativa de niñas y mujeres en España. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Iadevito, P. (2014). Teorías de género y cine. Un aporte a los estudios de la representación. Universitas Humanística, 78, 211-237. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.UH78.tgcu
LeRoy, R. (Director). (1943). Madame Curie [Film]. Metro Goldwyn Mayer.
Manassero, M. A., & Vázquez, Á. (2003). Las mujeres científicas: un grupo invisible en los libros de texto. Revista Investigación en la Escuela, 50, 31-45. http://hdl.handle.net/11441/60954
Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN), Unidad de Mujeres y Ciencia (UMyC); Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECyT), (2023). Científicas en cifras 2023. https://hdl.handle.net/11162/243043
Mejón, A. & Jiménez, F., (2022). Mujeres científicas en el cine. El caso de Hipatia de Alejandría en Ágora (Alejandro Amenábar, 2009). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria 22 (2), 237-254, https://dx.doi.org/10.5209/arab.79635
Morales Inga, S. y Morales Tristán, O. (2020). ¿Por qué hay pocas mujeres científicas? Una revisión de literatura sobre la brecha de género en carreras STEM. aDResearch ESIC, 22(22), 118-133. https://doi.org/10.7263/adresic-022-06
Mulvey, L. (1989). Visual Pleasure and Narrative Cinema. In: Visual and Other Pleasures. Language, Discourse, Society. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-19798-9_3
Nieto, M. T. G. (2013). Are the Scientific Women Invisible? Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 783-792. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42161
Olarte Marín, C. I. (2022). Efecto Matilda poéticas experimentales y femeninas para la divulgación científica. http://vocabularies.unesco.org/thesaurus/concept13414
Petit Pérez, M. F., & Solbes Matarredona, J. (2015). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (I). Propuesta didáctica. http://hdl.handle.net/10498/17254
Sáez-González, J. M. (2011). Un Metodo Peligroso de David. Vivat Academia, 154. http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117.154-155
Satrapi, M. (Director). (2019). Radioactive [Film]. Amazon Studios
Segado-Boj, F., Prieto-Gutiérrez, J. J., y Quevedo-Redondo, R. (2021). Matilda Effect in the Hispanic American Communication co-authorship network. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2): 77-95. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.18971
Steinke, J. (1999). Women scientist role models on screen: A case study of Contact. Science Communication, 21(2), 111-136. https://doi.org/10.1177/1075547099021002002
Steinke, J. (2005). Cultural Representations of Gender and Science: Portrayals of Female Scientists and Engineers in Popular Films. Science Communication, 27(1), 27–63. https://doi.org/10.1177/1075547005278610
Valdellós, A. M. S. (2022). La mujer científica en el cine: representación y formas del imaginario cinematográfico. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (29), 38-63. https://doi.org/10.5281/zenodo.7300411
Zemekis, R. (Director). (1997). Contact [Film]. Warner Bros
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.