Neurocomunicative Tools in the Documentary Films
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16183Keywords:
SCIENCE, CINEMA, FICTION, NEUROCOMMUNICATION, DOCUMENTARY, EMOTIONAL COMMUNICATIONAbstract
The present work intends to carry out an audiovisual and succinct analysis of various works of scientific dissemination similar to the documentary film genre according to the criteria of the ASECIC (Spanish Association of Scientific Film and Image) in order to determine which tools are attributable to neuroscience. communicative and its derivatives are used to interest, retain and instruct their respective audiences. To this end, a literature review from expert sources was carried out to define the type of instruments of this type that are or have been applicable to audiovisual support and the way in which they can be used. Subsequently, the enumerative analysis of the most noteworthy works in terms of the use of neurocommunication techniques within the given sample was carried out. This exhibition was extended to widely distributed digital media, in order to create a narrative line between the first recognized modern documentary (Nanook from the North, Flaherty, 1922) and the news of audiovisual scientific dissemination in traditional media and networks. The conclusion points to the fact that, from the recreational approach -not scientifically strict- adopted by this original documentary, to the diffusion channels with ten-minute pills, it is the promise of leisure or gamification that has led the public to consume and accept the information contained in informative cinema, above any other consideration.
Downloads
Metrics
References
Alcolea Huertos, A. (10 de julio, 2018). El final de 2001: Odisea en el espacio tiene explicación 50 años después. Computer hoy. https://tinyurl.com/2p867k24
Anderson, D. S., Card, J. J., y Feder, K. L. (2013). Speaking Up and Speaking Out: Collective Efforts in the Fight to Reclaim the Public Perception of Archaeology. The SAA Archaeological Record, 13(2), 24-28. https://tinyurl.com/32z9p53k
ASECIC (19 de enero, 2023). Página principal. Asociación Española de Cine e Imagen Científicos. https://asecic.org/
ASECIC (19 de enero, 2023). XXXI Bienal Internacional de Cine e Imagen Científicos. Asociación Española de Cine e Imagen Científicos. https://asecic.org/xxxi-bienal/
Barrett, Matthew (executive producer). (2009). World War II in colour [Miniserie documental]. NM Productions.
Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D., y Rodríguez-Terceño, J. (2020). Integración de la Educación Emocional como Nuevo Eje Conformador en el Grado Universitario de Turismo. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 9(3), 197-219. http://dx.doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i3.p197-219
Barrientos-Báez, A., y Caldevilla-Domínguez, D. (2023). Neurocomunicación en videojuegos: llegando a un público sobreestimulado. Techno Review. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 13(4), 1-13.
Berthon, Simon (executive producer) (2003). World War I in colour [Miniserie documental]. NM Productions.
Black, R. (11 de mayo, 2012). The Idiocy, Fabrications and Lies of Ancient Aliens. Smithsonian Magazine. The idiocy of ancient aliens
Brisley, Tom (executive producer) (2004). Megastructures [Serie documental]. National Geographic.
Bueno Herrera, R. (Director). (2022). Astrobiología: la superciencia [Filme documental]. Synopsis.
Cabaleiro Pedrero, M., Rodríguez Terceño, J., y Sarmiento Guede, J. R. (2020). Las TIC como herramienta de investigación: analizando las técnicas de programación neurolinguística. Revista de Comunicación de la SEECI, 52, 1-15. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.52.1-15
Cabezuelo-Lorenzo, F., Barrientos-Báez, A., y Caldevilla-Domínguez. D. (2020). Ficción audiovisual contemporánea como herramienta educativa en la actual sociedad multipantallas. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(13), 210-224. http://doi.org/10.5281/zenodo.4292728
Caldevilla-Domínguez, D. (2019). Narrativa cinematográfica: funciones y recursos de Steven Spielberg como director. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 24(1), 1-13. https://doi.org/10.35742/rcci.2002.7.e204
Card, J. J., y Peterson, L. C. (2022). Guerrilla archeology and Ancient Aliens. Routledge.
Caviaro, J. L. (28 de mayo, 2008). “Nanuk el esquimal”, el Ciudadano Kane de los documentales. Espinof. https://www.espinof.com/criticas/nanuk-el-esquimal-el-ciudadano-kane-de-los-documentales
Céspedes, J. (2015). La dramatización como estrategia narrativa en el documental de investigación histórica. Cine Documental, 12, 44-70. https://acortar.link/RLe9tr
Cuevas, D. (2022). Futurama y las matemáticas. JotDown. https://www.jotdown.es/2019/04/futurama-y-las-matematicas/
Duffy, B. E., Poell, T., y Nieborg, D. B. (2019). Platform practices in the cultural industries: creativity, labor and citizenship. Social media + Society, 5(4), 1-8. https://doi.org/10.1177/2056305119879672
ExtraCredits (s.f.). Home [YouTube Channel]. https://www.Youtube.com/@ExtraCredits
Gafford, R. (1958). The Operational Potential of Subliminal Perception. Studies in Intelligence, CIA. The operational Potencial of subliminal perception
García Martínez, A. N., Castrillo Maortua, P., y Echart Orús, P. (2019). La simpatía moral y el “efecto Lucifer”. Mal y redención en Breaking Bad. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 383-402. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1336
Gómez, M. (2019). Neuromarketing y nuevas estrategias de la mercadotecnia: análisis de la eficiencia publicitaria en la diferenciación de género y la influencia del marketing sensorial y experiencial en la decisión de compra [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://docta.ucm.es/entities/publication/3f4ab639-c6b2-406a-9434-2007c1e217db
González, H. T. (2018). Herramientas tecnológicas para el diseño de materiales visuales en entornos educativos. Sincronía, 74, 617-669. Sincronía, 74
Gormaz, M. J. C. (2020). La comunicación emocional en la era Internet. Entre la Neurocomunicación y la Teoría de los Juegos. El caso del portal Meetic. En Comunicación y Diversidad. Libro de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (pp. 2118-2131). Asociación Española de Investigación de la Comunicación.
Green, N. (Director). (2011). The Egytptian Job [Filme dcumental]. National Geographic. https://www.imdb.com/title/tt1977946/
Guerrero Martínez, S. (Director). (2022). Mariposas del parque estatal urbano barranca de chapultepec [Filme documental]. Jatniel Lee.
Halmhofer, S. (8 de mayo, 2021). Myth-Taking and Myth-Making: Exploring the Use of Pseudoarchaeology in Lost City Explorers and Arkworld. En J. Creese (Ed.), 2021 Virtual Conference for the Canadian Archaeological Association.
Hasson, U., Landesman, O., Knappmeyer, B., Vallines, I., Rubin, N., y Heeger, D. J. (2008). Neurocinematics: The neuroscience of film. Projections, 2(1), 1-26. https://www.cns.nyu.edu/~nava/MyPubs/Hasson-etal_NeuroCinematics2008.pdf
Hinchcliffe, M. (Director). (2018). Hitler’s circle of evil [Filme documental]. Head Gear Films, Metrol Technology, World Media Rights Productions.
Howard-Jones, P. A. (2014). Neuroscience and education: myths and messages. Nature Reviews Neuroscience, 15, 817-824. https://www.nature.com/articles/nrn3817
Ianucci, A. (Director). (2017). The Death of Stalin [Filme]. Main Journey Quad Productions.
Independent Cinema Office (2022). Understanding Audiences. independentcinemaoffice.org.uk. Understanding audiences
Inicia Films (s.f.). Home [YouTube Channel].
López Sanz, A. (2014). Comportamiento del consumidor: Una aproximación desde la psicología [Trabajo final de grado]. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/6241
Martín Bermúdez, C., y Melendo Rodríguez-Carmona, L. (2021). Percepción del neuromarketing por parte de los jóvenes españoles. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 154, 143-165. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1341
Medvedskaya, E. I. (2022). Features of the Attention Span in Adult Internet Users. RUDN Journal of Psychology and Pedagogics, 19(2), 304-319. https://doi.org/10.22363/2313-1683-2022-19-2-304-319
Méndez Vilanueva, V. M. (Director). (2020). Las vidas múltiples de la flor de veinte pétalos [Filme documental]. UNAM.
Méndez-Rubio, A., y Lizaga Villarroya, J. (2020). Fascismo Olímpico. Sobre la relación entre espectáculo deportivo y propaganda de masas. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 69-96. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1417
Molero, A. P. (Director). (2021). La flota de Indias [Filme documental]. Inicia Films.
Moynihan, R. (21 de Junio, 2010). Summer's Guilty Pleasures. TV Guide.
Muñoz Gallego, A., De Sousa Lacerda, J., y Costa Araujo, A. C. (2023). La divulgación científica en Instagram: el reto del discurso audiovisual científico ante los contenidos efímeros. Revista de Comunicación de la SEECI, 56, 148-175. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e823
Nugroho, A. (2022). Twitter Analysis of Pseudoarchaeology and Conspiracy Theories in Archaeology. Cornell Undergraduate Research Journal, 1(2). https://doi.org/10.37513/curj.v1i2.680
Perdomo Vargas, I. R., y Rojas Silva, J. A. (2019). La ludificación como herramienta pedagógica: algunas reflexiones desde la psicología. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 161-175. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836perdomo9
Pero eso es otra historia. (s.f.). YouTube Channel. https://www.Youtube.com/@PeroesoesotraHistoria
Robinson, T. (Director). (2013). Stalin’s Murder [Filme]. BBC.
Rossi, F. D. (2021). Reckoning with the Popular Uptake of Alien Archaeology. Public Archaeology, 18(3), 162-183, https://doi.org/10.1080/14655187.2021.1920795
Savdie, G. (24 de mayo, 2022). Documentales en el festival de Cannes. Letraurbana al borde del olvido. https://letraurbana.com/documentales-en-el-festival-de-cannes/
Sierra Romero, P. (Director). (2022). Naturaleza UNAM: lobo fino de Guadalupe [Filme documental]. UNAM.
Sierra Romero, P. (Director). (2022). Naturaleza UNAM: reserva de la biósfera isla Guadalupe [Filme documental]. UNAM.
Sidorenko Bautista, P., Alonso López, N., y Giacomelli, F. (2021). Espacios de verificación en TikTok. Comunicación y formas narrativas para combatir la desinformación. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 87-113. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522
Smidts, A. (2002). What does neuromarketing measure. neuromarketing and mindlab. Kijken in het breinOver de mogelijkheden van neuromarketing. Erasmus Research Institute of Management (ERIM).
Smith, T. J. (2012). The attentional theory of cinematic continuity. Projections, 6(1), 1-27. https://eprints.bbk.ac.uk/id/eprint/6679/1/6679.pdf
Tapia Frade, A., Rajas Fernández, M., & Martín Guerra, E. (2017). Diferencias de género en el consumo audiovisual: un experimento de neurociencia sobre spots de televisión. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 141, 39-54. https://acortar.link/gqUpPJ
The Great War. (s.f.). Home [YouTube Channel]. https://www.Youtube.com/@TheGreatWarSeries
Tierzoo. (n.d.). Home [YouTube Channel]. https://www.Youtube.com/@TierZoo
Tinoco-Egas, R., Juanatey-Boga, Ó., y Martínez-Fernández, V. A. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 613-631. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559013/movil/
UNED (2022). Investigaciones en El Castillo. Neandertales y homo sapiens [Streaming]. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Investigaciones en el castillo.
Vallejo, J. A. (Director). (2022). Bestiarium: el legado de un pastor [Filme documental]. Museo de la Evolución Humana.
Von Däniken, E. (1969). ¿Carruajes de los Dioses?. Souvenir Press LTD.
Yahr, E. (26 de Julio, 2018). A fake Shark Week documentary about megalodons caused controversy. Why is Discovery bringing it up again? The Washington Post. A fake shark week
Young, Simon (executive producer) (2013). Nazi Megastructures [Serie documental]. National Geographic.
Zacks, J. M. (2015). Flicker: Your brain on movies. Oxford University Press.
Zuckerman E. (2017). Los gatitos monos al rescate. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 22, 27-46. https://doi.org/10.5209/CIYC.55966
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.