The Face of War
Women in the photographs of the international press during the invasion of Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.15539Keywords:
War, Ukraine, Photography, Press, WomenAbstract
The representation of war in the media has shown men as active and protective subjects, while women have been reserved a subordinate role that highlights their vulnerability and their identification with traditional roles. This research analyzes 201 front page photographs of the war in Ukraine published in six international newspapers, with the aim of verifying the presence of women in media coverage and the roles that have been attributed to them. The results show that, although the presence is quantitatively balanced, qualitatively war continues to be a deeply gendered practice. Thus, despite the fact that women appear in 47.3% of the images, they have a much smaller presence as active subjects of the war, and are represented in a greater proportion accompanying minors or as refugees. In the visual narrative that the international press front page photographs of the war in Ukraine, women have a strong presence, but their role is subordinate, and they appear as secondary and silent characters, anchored in the roles of victim, of people who must be protected and saved.
Downloads
Metrics
References
Alexiévich, S. (2015). La guerra no tiene rostro de mujer. Debate.
Aznar Fernández-Montesinos, F. (2012). La imagen y la construcción de narrativas en los conflictos. Instituto Español de Estudios Estratégicos, 1(27), 1-13. https://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_opinion/2012/DIEEEO07-2012_GuerraAsimetrica_FA.pdf
Barón Pulido, M. (2020). ¿Narrativas para la guerra o para la paz? La fotografía como diacronía periodística. Historia y comunicación social, 25(1), 239-250. https://doi.org/10.5209/hics.69241
Baudrillard, J. (1995). The Gulf War Did Not Take Place. Indiana University Press.
Benyo, J. (2021). Imagen y stásis. La guerra civil en la teoría de los actos de imagen de Horst Bredekamp. Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, 69(9), 317-344. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812021000100317&lng=es&nrm=iso
Cabrera, M. (2008). Guerra de imágenes, imágenes de guerra: Cuatro eventos mediáticos de la guerra de Iraq. OASIS: Observatorio de Análisis de los Sistemas Internacionales, 13, 61-88. https://redib.org/Record/oai_articulo777633-guerra-de-im%C3%A1genes-im%C3%A1genes-de-guerra-cuatro-eventos-medi%C3%A1ticos-de-la-guerra-de-iraq
Cancio Fernández, R. C.(2013). Fotoperiodismo en guerra: Simbolismo y facticidad. Ejército de tierra español, 872, 26-31. https://ejercito.defensa.gob.es/Galerias/multimedia/revista-ejercito/2013/Revista_Ejercito_872_Diciembre_2013.pdf
Carruthers, S. L. (2015). Why Can’t We See Insurgents? Enmity, Invisibility, and Counterinsurgency in Iraq and Afghanistan. Photography and Culture, 8(2), 191-211. https://doi.org/10.1080/17514517.2015.1076246
Clavería López, R. (2015). Valor social de la fotografía de guerra: Robert Capa en la Guerra civil española. Documentación de las Ciencias de la Información, 38, 223-244. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2015.v38.50817
Domke, D., Perlmutter, D., & Spratt, M. (2002). The primes of our times? An examination of the ‘power’ of visual images. Journalism, 3(2), 131–159. https://doi.org/10.1177/146488490200300211
Elshtain, J. B. (1995). Women and War. University of Chicago Press.
Fahmy, S. (2004). Picturing Afghan Women: A Content Analysis of AP Wire Photographs During the Taliban Regime and after the Fall of the Taliban Regime. Gazette, 66(2), 91-112. https://doi.org/10.1177/0016549204041472
Fahmy, S. (2010). Contrasting visual frames of our times: A framing analysis of English- and Arabic-language press coverage of war and terrorism. International Communication Gazette, 72(8), 695-717. https://doi.org/10.1177/174804851038080
García Castillo, Noelia (2014). La imagen de la mujer española en la fotografía de prensa durante la Guerra Civil. Análisis de contenido aplicado a las principales cabeceras portuguesas. Historia y comunicación social, 19(1), 781-795. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45002
García Varas, Ana (2013). Imágenes con poder: Representaciones de la guerra. Referencia, sentidos y actos de imagen. Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason, 50, 11-29. https://revistes.uab.cat/enrahonar/article/view/v50-garcia-varas
González Chicote, Félix (2020). Aprender investigando: La imagen de las mujeres republicanas en la prensa gráfica durante la guerra civil española (1936-1939). En E. Higueras Catañeda, A. L. López Villaverde y S. Nieves Chaves (Eds.), El pasado que no pasa: la Guerra Civil Española a los ochenta años de su finalización (pp. 353-374). Universidad de Castilla-La Mancha.
González Gómez, R. (2012). Robert Capa, las paradojas de un fotógrafo bipolar en la Guerra Civil española. Eu-topías: revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 4, 21-38. https://ojs.uv.es/index.php/eutopias/article/view/19767
Griffin, M., y Lee, J. (1995). Picturing the Gulf War: Constructing an Image of War in Time, Newsweek, and US News and World Report. Journalism and Mass Communication Quarterly, 72, 813–25. https://doi.org/10.1177/107769909507200405
Hottinger, S. (2004). Esquivando la censura: Imágenes de la Guerra en Irak. En Segundas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología (pp. 303-314). Editorial Archiviana. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/9384
Ibañez Castejón, L. (2013). Cuerpo y fotoperiodismo de guerra en occidente. Revista Nuevas Tendencias en Antropología, 4, 173-200. http://www.revistadeantropologia.es/Textos/N4/Cuerpo%20y%20fotoperiodismo.pdf
Koshulko, O., y Dluhopolskyi, O. (2022). Exploring Women’s Resistance Against Occupation and War in Ukraine. Revista Estudos Feministas, 30(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n175862
Kristeva, J. (1989). Black sun: Depression and melancholia. Columbia University Press.
Lavín, E., y Chivite Fernández, J. (2015). Consecuencias de la manipulación fotográfica en las agencias de noticias: Associated Press, Reuters, France Press, European Pressphoto Agency y EFE. El caso del fotoperiodismo de guerra. Estudios sobre el mensaje periodístico, 21, 333-351. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n1.49098
Ledo Andión, M. (2014). Ver y querer ver: Foto de guerra contra periodismo. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 127, 76-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16057402009
Macharia, S. et al. (2021). Who Makes the News? 6th Global Media Monitoring Project. GMMP.
Martínez García, G. (2019). Manipulación fotográfica y credibilidad del medio periodístico a través de la fotografía. Correspondencias & Análisis, 9, 106-125. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/3312
Mirzoeff, N. (2005). Watching Babylon: The War in Iraq and Global Visual Culture. Routledge.
Ojala, M., Pantti, M., Kangas, J. (2017). Whose War, Whose Fault? Visual Framing of the Ukraine Conflict in Western European Newspapers. International Journal Of Communication, 11(25). https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5917
Pentecost, D. (1999). El poder emocional de la fotografía de guerra. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 65, 30-33. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/11838
Pérez, J. M. (2020). La guerra como filigrana de la imagen occidental. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 93, 129-137. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-35232021000400128
Sánchez Biosca, V. (2016). De la fotogenia del dolor a la imagen-shock: O el ambiguo legado visual de la Guerra Civil española. Pasajes: Revista de pensamiento contemporáneo, 51, 22-35. https://roderic.uv.es/handle/10550/59188
Sharoni, S., y Welland, J. (2016). Introduction: revisiting the relationship between gender and war: reflections on theory, research, activism and policy. En S. Sharoni et al. (Eds.), Handbook on Gender and War (pp. 1-20). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781849808927.00006
Sousa, J. P. (2011). Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Comunicación Social.
Stabile, C. A., y Kumar, D. (2005). Unveiling imperialism: media, gender and the war on Afghanistan. Media, Culture & Society, 27(5), 765–782. https://doi.org/10.1177/0163443705055734
Velasco Padial, P. (2016). Experiencia estética y fotografía de guerra [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=50203
Wade, W. P. (2015). The ‘living room war’ in the escalation period: Romance, irony, and the narrative ambivalence of tragedy in Vietnam War era photojournalism. Media, War and Conflict, 8(3), 312-328. https://doi.org/10.1177%2F1750635215613089
Wescott, A., y Critcher, C. (2018). The Bigger Picture: Gender and the visual rhetoric of conflict. Journalism Studies, 19(11), 1541-1561. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1282831
Wimmer, R. D., y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Bosch.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.