Distillation of aesthetics and history. The creative veins of Spanish cinema in Blancanieves of Pablo Berger

Authors

  • Carmen Arocena UPV/EHU Spain
  • Nekane E. Zubiaur Gorozika UPV/EHU Spain
  • Ainhoa Fernandez de Arroyabe Olaortua Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15354

Keywords:

Spanish cinema, Pablo Berger, Blancanieves, popular culture, myth, grotesque

Abstract

The aim of this paper is to demonstrate that the film Blancanieves (Pablo Berger, 2012) embodies the main facets of cinematographic Spanishness. For that purpose, the article traces and points out throughout the film the presence of the four creative or artistic veins inherited from popular culture, in which, according to Santos Zunzunegui, Spanish cinema has expressed itself from its beginnings to the present day: traditionalist popularism, grotesque deformation, myth and avant-garde extraterritoriality. The film is the result of a miscegenation process that combines these expression forms, typical of Spanish cinema, with references to other international titles and aesthetic trends in a complex exercise of intertextuality. But Berger goes even further and assumes the role of film historian since the narrative and formal development of Blancanieves proposes a diachronic journey through the historical evolution of Spanish cinema, which is revealed both in the story and in the mise-en-scène of the protagonist's itinerary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aranzubia Cob, A. (2015). Escaleras de caracol y espejos deformantes. Elementos grotescos en La torre de los siete jorobados (Edgar Neville, 1944). En N.E. Zubiaur Gorozika y C. Arocena (Coords.), Sonrisas y lágrimas de España: esperpento, humor negro y costumbrismo en el cine español, (pp. 43-48). Vía Láctea.
Arocena, C. (1994). En redondo. Una aproximación espacial al espectáculo taurino. Eutopías.
Barthes, R. (1980). Mitologías. Siglo XXI.
Benet, V.J. (2012). El cine español. Una historia cultural. Paidós.
Bettelheim, B. (2003). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Crítica.
Bracco, D. (2015). El hechizo de las imágenes. Blancanieves, el cuento espectacular de Pablo Berger (2012). Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, (11), 26- 49. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2015.v0i11.6074
Cardona, R., y Zahareas, A.N. (1987). Visión del esperpento. Castalia.
Castro de Paz, J.L. (2012). Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta. Shangrila Textos Aparte.
Castro de Paz, J.L., y Gómez Beceiro, F. (2015). Amor, pérdida, melancolía, delirio: un modelo de estilización obsesivo-delirante en el cine español de los cuarenta. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (20), 7-14. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=257
Correa Calderón, E. (1964). Costumbristas españoles. Aguilar.
Cox, A. (2017). Interrogating the “Real”: The Circular Construction of Race and Remediation in Pablo Berger's Blancanieves/Snow White (2012). Bulletin of Hispanic studies, 94(3), 315-335. doi: 10.3828/bhs.2017.20
Deveny, T. (2016). Blancanieves. A Film Adaptation of Snow White with a Spanish Twist. Marvels & Tales: Journal of Fairy-Tale Studies, 30(2), 328-354. https://doi.org/10.13110/marvelstales.30.2.0328
Feiner, M. (2004). ¡Torero! Los toros en el cine. Alianza Editorial.
Gómez Llorente, A.M. (2013). Fotogramas de luz y muerte. Referentes visuales y narrativos en la Blancanieves de Berger. En E. Camarero Calandria y M. Marcos Ramos (Coords.), Actas del II Congreso Internacional de Historia, Literatura y Arte en el Cine Español y en Portugués. De los orígenes a la revolución tecnológica del siglo XXI (pp. 445-456). Universidad de Salamanca. https://cebusal.es/publicacion_ceb/ii-congreso-internacional-de-historia-literatura-y-arte-en-el-cine-en-espanol-y-portugues-de-los-origenes-a-la-revolucion-tecnologica-del-siglo-xxi-actas-completas/
Navarrete Cardero, J.L. (2009). Historia de un género cinematográfico: la españolada. Quiasmo.
Romero de Solís, P. (2010). Tauromaquia y ritual. En N. Sagredo (Coord.), Taurus. Del mito al ritual, (pp. 37-55), Museo de Bellas Artes de Bilbao.
Zubiaur Gorozika, N.E. (2016) Lágrima de vida y muerte, redonda como una luna. Revista Shangrila, (27), 42-53.
Zunzunegui, S. (2002). Historias de España: de qué hablamos cuandos hablamos de cine español. Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay.
Zunzunegui Díez, S., y Zumalde Arregi, I. (2016). Surcos. El arte nacional popular en el cine de la II República. En J. Pérez Perucha y A. Rubio (Coords.), Faros y torres vigía. El cine español durante la Segunda República, pp. 35-56. AEHC/ Vía Láctea.

Published

2023-01-31

How to Cite

Arocena, C., Zubiaur Gorozika, N. E., & Fernandez de Arroyabe Olaortua, A. (2023). Distillation of aesthetics and history. The creative veins of Spanish cinema in Blancanieves of Pablo Berger. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (26), 211–233. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi26.15354