From the photographic album to the audiovisual essay: Memory and autobiographical narratives at the University for the Elderly

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14506

Keywords:

Photography, Memory, Audiovisual Essay, Autobiography, University for the Elderly

Abstract

This work selects and studies a series of audiovisual pieces that emerged within the Film Workshop that we currently develop at the University for the Elderly. In this pioneering experience, within the courses offered by the Complutense University of Madrid, the students make a creation that follows the experimental parameters of the audiovisual essay. The essay practice appears here as a privileged tool that the new digital contexts make possible and, in whose configuration, the fertile vital baggage of the students plays a fundamental role. The concepts on which the study is based highlight common aspects shared by the family album and the audiovisual essay as means of representation that expand the individual experience to a collective and historical level. Personal and collective memory, as well as the family album, are decisive elements in rescuing an analog time that is reformulated through narratives, often autobiographical, characterized by experiences such as the reuse of the photographic archive, the exploration of one's own identity, or the analysis of those historical and individual records with a critical eye, turning our elders and their experience into active protagonists of their respective works.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alberto Fernández-Hoya, Universidad Rey Juan Carlos

Universidad Rey Juan Carlos

References

Abad, L. (2014). Diseño de programas de e-inclusión para alfabetización mediática en personas mayores. Comunicar, 21(42), 173-180.

Adorno, Th. (1962). El ensayo como forma. Notas de literatura. Ariel.

Atchley, R., y Smith, A. (2003). Social Forces and Aging: An Introduction to Social Gerontology. Cengage Learning, Inc.

Barragán, G. (2022). La importancia del trabajo con el álbum familiar desde una perspectiva feminista. Arte, imagen y sonido, 2(3), 1–14. Recuperado de https://revistas.uaa.mx/index.php/ais/article/view/3506

Barthes, R. (2007). El imperio de los signos. Seix Barral.

Bense, M. (1947). Über den Essay und seine Prosa. Cuadernos de los seminarios permanentes, Ensayos electos (pp. 21-31). CCYDEL-UNAM.

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Gustavo Gili.

Català, J. M. (2014). Estética del Ensayo. La forma ensayo, de Montaigne a Godard. Publicaciones Universidad de Valencia.

Centro Virtual Cervantes (s.f.). Variaciones ensayísticas en el audiovisual español contemporáneo. [Ciclo virtual]. https://cvc.cervantes.es/artes/cine/ensayo/

Cobo-Durán, S., y Liberia, I. (2021). Narrativas y estéticas hereditarias en la no ficción española: reminiscencias cinematográficas de la obra de Joaquim Jordà y José Luis Guerín. Fotocinema, 23, 47-73. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.13033

Corrigan, T. (2011). The Essay Film. From Montaigne, After Marker. University Press.

Cruz-Carvajal, I. (2019). Tendencias ensayísticas en el audiovisual español contemporáneo. En N. Mínguez (Ed.), Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 75-89). Gedisa.

Cruz-Carvajal, I. (2021). Del ensayo literario al ensayo audiovisual: correspondencias y estrategias. Arbor, 197(801), a611. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001

Cruz-Carvajal, I., y Fernández-Hoya, A. (2020). Creación audiovisual y TIC en la Universidad para Mayores. Edunovatic 2020. Conference Proceedings: 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT (p. 838). http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2021/02/EDUNOVATIC20.pdf

Culver, S., y Jacobson, T. (2012). Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica. Comunicar, 39, 73-80.

Escobar, M., y Go?mez-Isla, J. (2012). La fotografía como “espejo del alma”: una aproximación al concepto de identidad visual a través del retrato fotográfico y del álbum de fotos familiar. Revista vasca de sociología y ciencia política, 55-56, 1000-1016. http://www.civersity.net/files/55-56.pdf

Freund, G. (2001). La fotografía como documento social (Segunda edición). Gustavo Gili.

Fuentes, L. (2021). Memoria y fotografía doméstica, narrativa de la vida familiar en la era digital. Arte, imagen y sonido, 1(2), 1–17. https://revistas.uaa.mx/index.php/ais/article/view/3126

García-Berrio, A., y Huerta-Calvo, J. (1999). Los géneros literarios: Sistema e Historia. Cátedra.

García-Martínez, A. N. (2006). La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual. Comunicación y Sociedad, 21(2), 75-105. DOI: 10171/8332/1/20090618142319

García-Roldán, A. (2020). El vídeo-ensayo en las metodologías artísticas de investigación en educación. Comunicación y Métodos, 2(1), 108-125. https://doi.org/10.35951/v2i1.68

Gértrudix, M., Gálvez, M. C., y Rivas, B. (2017). La innovación educativa como agente de transformación digital en la Educación Superior. Acciones para el cambio. Editorial Dykinson.

Gonza?lez-Mi?guez, C. (2012). Sociologi?a de la memoria: las fotografi?as de los a?lbumes familiares [Trabajo Fin de Grado no publicado]. Universidade da Coruña.

Labanyi, J. (2010). Doing Things: Emotion, Affect and Materiality. Journal of Spanish Cultural Studies, 11(3), 223-233.

Langford, M. (2008). Speaking the Album: An Application of the Oral-Photographic Framework. En A. Kuhn y K. E. McAllister (Eds.), Locating Memory Photographic Acts (pp. 223-246). Berghahn Books.

León-Briceño, J. A. (2014). El libro a?lbum como dispositivo para la construccio?n de la identidad narrativa [Trabajo Fin de Grado no publicado]. Universidad Pedago?gica Nacional de Bogotá.

Lukács, G. (1910). Sobre la esencia y la forma del ensayo. Una carta a Leo Popper. Recuperado de http://www.journals.unam.mx/index.php/al_modernas/article/view/31063

Marti?n-Nu?n?ez, M., Garci?a-Catala?n, S., y Rodri?guez-Serrano, A. (2020). Conservar, conversar y contestar. Grietas y relecturas del a?lbum familiar. Arte, individuo y sociedad, 32(4), 1065-1083. https://dx.doi.org/10.5209/aris.66761

Marti?nez-Soto, J. P. (2020). Álbum público: Relatos descompaginados [Trabajo Fin de Grado no publicado]. Universidad de Chile.

Medina, R., y Zecchi, B. (2020). Tecnologías de la edad: La intersección entre teoría fílmica feminista y estudios etarios. Investigaciones Feministas, 11(2), 251-262. https://doi.org/10.5209/infe.66086

Mínguez, N. (2006). Historia y memoria en el documental español contemporáneo. Revista de Occidente, 302, 80-99.

Mínguez, N. (Ed.) (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 75-89). Gedisa.

Moreno, J. (2020). El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo (Segunda edición). Editorial CSIC.

Morganroth, M. (2010). Los estudios etarios como estudios culturales: Más allá del slice-of-life. Debate feminista, 42, 79-108. Recuperado de https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/article/view/821/726

Pérez-Rodríguez, A. (2020). Homo sapiens, homo videns, homo fabulators. La competencia mediática en los relatos del universo transmedia. Icono 14, 18(2), 16-34.

Rascaroli, L. (2017). How the essay film thinks. Oxford University Press.

Rose, G. (2010). Doing Family Photography: The Domestic, the Public and the Politics of Sentiment. Ashgate.

Sarapura, M., y Peschiera, L. (2014) El a?lbum familiar y su migracio?n digital. Correspondencias & Análisis, 4, 335-361. https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.16

Sontag, S. (2006). Sobre la Fotografía. Alfaguara.

Weinrichter, A. (2007). Un concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo, en A. Weinrichter (ed.), La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (pp. 18-49). Gobierno de Navarra. Departamento de Cultura y Turismo.

Published

2022-07-11

How to Cite

Cruz-Carvajal, I., & Fernández-Hoya, A. . (2022). From the photographic album to the audiovisual essay: Memory and autobiographical narratives at the University for the Elderly. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (25), 335–353. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14506