From the photographic album to the audiovisual essay: Memory and autobiographical narratives at the University for the Elderly
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14506Keywords:
Photography, Memory, Audiovisual Essay, Autobiography, University for the ElderlyAbstract
This work selects and studies a series of audiovisual pieces that emerged within the Film Workshop that we currently develop at the University for the Elderly. In this pioneering experience, within the courses offered by the Complutense University of Madrid, the students make a creation that follows the experimental parameters of the audiovisual essay. The essay practice appears here as a privileged tool that the new digital contexts make possible and, in whose configuration, the fertile vital baggage of the students plays a fundamental role. The concepts on which the study is based highlight common aspects shared by the family album and the audiovisual essay as means of representation that expand the individual experience to a collective and historical level. Personal and collective memory, as well as the family album, are decisive elements in rescuing an analog time that is reformulated through narratives, often autobiographical, characterized by experiences such as the reuse of the photographic archive, the exploration of one's own identity, or the analysis of those historical and individual records with a critical eye, turning our elders and their experience into active protagonists of their respective works.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Abad, L. (2014). Diseño de programas de e-inclusión para alfabetización mediática en personas mayores. Comunicar, 21(42), 173-180.
Adorno, Th. (1962). El ensayo como forma. Notas de literatura. Ariel.
Atchley, R., y Smith, A. (2003). Social Forces and Aging: An Introduction to Social Gerontology. Cengage Learning, Inc.
Barragán, G. (2022). La importancia del trabajo con el álbum familiar desde una perspectiva feminista. Arte, imagen y sonido, 2(3), 1–14. Recuperado de https://revistas.uaa.mx/index.php/ais/article/view/3506
Barthes, R. (2007). El imperio de los signos. Seix Barral.
Bense, M. (1947). Über den Essay und seine Prosa. Cuadernos de los seminarios permanentes, Ensayos electos (pp. 21-31). CCYDEL-UNAM.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio. Gustavo Gili.
Català, J. M. (2014). Estética del Ensayo. La forma ensayo, de Montaigne a Godard. Publicaciones Universidad de Valencia.
Centro Virtual Cervantes (s.f.). Variaciones ensayísticas en el audiovisual español contemporáneo. [Ciclo virtual]. https://cvc.cervantes.es/artes/cine/ensayo/
Cobo-Durán, S., y Liberia, I. (2021). Narrativas y estéticas hereditarias en la no ficción española: reminiscencias cinematográficas de la obra de Joaquim Jordà y José Luis Guerín. Fotocinema, 23, 47-73. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.13033
Corrigan, T. (2011). The Essay Film. From Montaigne, After Marker. University Press.
Cruz-Carvajal, I. (2019). Tendencias ensayísticas en el audiovisual español contemporáneo. En N. Mínguez (Ed.), Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 75-89). Gedisa.
Cruz-Carvajal, I. (2021). Del ensayo literario al ensayo audiovisual: correspondencias y estrategias. Arbor, 197(801), a611. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001
Cruz-Carvajal, I., y Fernández-Hoya, A. (2020). Creación audiovisual y TIC en la Universidad para Mayores. Edunovatic 2020. Conference Proceedings: 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT (p. 838). http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2021/02/EDUNOVATIC20.pdf
Culver, S., y Jacobson, T. (2012). Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica. Comunicar, 39, 73-80.
Escobar, M., y Go?mez-Isla, J. (2012). La fotografía como “espejo del alma”: una aproximación al concepto de identidad visual a través del retrato fotográfico y del álbum de fotos familiar. Revista vasca de sociología y ciencia política, 55-56, 1000-1016. http://www.civersity.net/files/55-56.pdf
Freund, G. (2001). La fotografía como documento social (Segunda edición). Gustavo Gili.
Fuentes, L. (2021). Memoria y fotografía doméstica, narrativa de la vida familiar en la era digital. Arte, imagen y sonido, 1(2), 1–17. https://revistas.uaa.mx/index.php/ais/article/view/3126
García-Berrio, A., y Huerta-Calvo, J. (1999). Los géneros literarios: Sistema e Historia. Cátedra.
García-Martínez, A. N. (2006). La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual. Comunicación y Sociedad, 21(2), 75-105. DOI: 10171/8332/1/20090618142319
García-Roldán, A. (2020). El vídeo-ensayo en las metodologías artísticas de investigación en educación. Comunicación y Métodos, 2(1), 108-125. https://doi.org/10.35951/v2i1.68
Gértrudix, M., Gálvez, M. C., y Rivas, B. (2017). La innovación educativa como agente de transformación digital en la Educación Superior. Acciones para el cambio. Editorial Dykinson.
Gonza?lez-Mi?guez, C. (2012). Sociologi?a de la memoria: las fotografi?as de los a?lbumes familiares [Trabajo Fin de Grado no publicado]. Universidade da Coruña.
Labanyi, J. (2010). Doing Things: Emotion, Affect and Materiality. Journal of Spanish Cultural Studies, 11(3), 223-233.
Langford, M. (2008). Speaking the Album: An Application of the Oral-Photographic Framework. En A. Kuhn y K. E. McAllister (Eds.), Locating Memory Photographic Acts (pp. 223-246). Berghahn Books.
León-Briceño, J. A. (2014). El libro a?lbum como dispositivo para la construccio?n de la identidad narrativa [Trabajo Fin de Grado no publicado]. Universidad Pedago?gica Nacional de Bogotá.
Lukács, G. (1910). Sobre la esencia y la forma del ensayo. Una carta a Leo Popper. Recuperado de http://www.journals.unam.mx/index.php/al_modernas/article/view/31063
Marti?n-Nu?n?ez, M., Garci?a-Catala?n, S., y Rodri?guez-Serrano, A. (2020). Conservar, conversar y contestar. Grietas y relecturas del a?lbum familiar. Arte, individuo y sociedad, 32(4), 1065-1083. https://dx.doi.org/10.5209/aris.66761
Marti?nez-Soto, J. P. (2020). Álbum público: Relatos descompaginados [Trabajo Fin de Grado no publicado]. Universidad de Chile.
Medina, R., y Zecchi, B. (2020). Tecnologías de la edad: La intersección entre teoría fílmica feminista y estudios etarios. Investigaciones Feministas, 11(2), 251-262. https://doi.org/10.5209/infe.66086
Mínguez, N. (2006). Historia y memoria en el documental español contemporáneo. Revista de Occidente, 302, 80-99.
Mínguez, N. (Ed.) (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual (pp. 75-89). Gedisa.
Moreno, J. (2020). El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo (Segunda edición). Editorial CSIC.
Morganroth, M. (2010). Los estudios etarios como estudios culturales: Más allá del slice-of-life. Debate feminista, 42, 79-108. Recuperado de https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/article/view/821/726
Pérez-Rodríguez, A. (2020). Homo sapiens, homo videns, homo fabulators. La competencia mediática en los relatos del universo transmedia. Icono 14, 18(2), 16-34.
Rascaroli, L. (2017). How the essay film thinks. Oxford University Press.
Rose, G. (2010). Doing Family Photography: The Domestic, the Public and the Politics of Sentiment. Ashgate.
Sarapura, M., y Peschiera, L. (2014) El a?lbum familiar y su migracio?n digital. Correspondencias & Análisis, 4, 335-361. https://doi.org/10.24265/cian.2014.n4.16
Sontag, S. (2006). Sobre la Fotografía. Alfaguara.
Weinrichter, A. (2007). Un concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo, en A. Weinrichter (ed.), La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (pp. 18-49). Gobierno de Navarra. Departamento de Cultura y Turismo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.







13.png)


