Notes on photography and memory from the rereading of Regarding the Pain of Others by Susan Sontag

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14482

Keywords:

Photography, Memory, Violence, Power, Image, Communication

Abstract

Knowing the effect of photography on memory has been a topic of recurring interest. Since its invention, photography has been associated with memory and the desire to capture time, lofty aspirations that have been transformed by its uses and overcrowding. In her book Regarding the Pain of Others (2003), Susan Sontag examines photography in the context of war, pain, and compassion, its links to the past, and its ability to shake consciences and public opinion. In this article we will review the validity of some of her approaches, attending the intersections of photography with three key concepts: memory, power and violence. The possibilities of circulation of photography, the modes of reception and production, as well as the interests to position some images and discard others, to remember some and forget others, open ethical discussions and questions that acquire relevance in the current complex scenario.

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Author Biographies

Johanna Pérez Daza , Universidad Católica Andrés Bello

Investigador - Docente / Coordinadora de la maestría en comunicación social (Facultad de Humanidades y Educación )

Wilson Prada

Fotógrafo, Docente y Comunicador social.
En el área de la fotografía, ha cursado estudios de historia, portafolio, conservación, restauración, producción editorial, estética, crítica y filosofía con María Teresa Boulton, Boris Kossoy, Pedro Meyer, Sandra Baruky, Sagrario Berti, Pablo Ortiz Monasterios, François Soulages, Mario Moíno, Héctor Méndez Caratini, Fernando Viera, Erik del Búfalo y Cesar Holm.
En los últimos 30 años se ha desempeñado como Curador e investigador en el marco de la lectura de la imagen fotográfica así como a la docencia en talleres de Lenguaje fotográfico, investigación, portafolio, Estética y Crítica en Prada Escuela de Fotografía de la cual es director así como en distintas escuelas de arte y fotografía en Venezuela, Chile y Argentina. Ha sido invitado a conferencias, coloquios y talleres en Chile, Argentina, Uruguay, España y Estados Unidos. En 1997 trabajo como asesor del III Simposio Nacional de Fotografía (Maracay, Venezuela) y posteriormente colaboró IV Simposio Nacional en la participación de Venezuela en el Festival Mundial de la Luz (Clarines 2000). Entre 1994 y 2009 fue profesor en el área de fotografía y semiología en distintas universidades venezolanas. Sus ensayos y artículos han sido publicados por distintas revistas académicas en México y Venezuela y es autor de los libros “Miradas Ajenas: una aproximación a la crítica fotográfica” (2015), “Hacia una lectura de la fotografía: un enfoque didáctico en torno a su lenguaje (2021) así como coautor de “La diversidad de la mirada: reflexiones sobre fotografía y cultura digital”. (2016) Actualmente espera la publicación de su libro Educación e imagen futura: del aula al metaverso.

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Published

2022-07-06

How to Cite

Pérez Daza , J., & Prada, W. (2022). Notes on photography and memory from the rereading of Regarding the Pain of Others by Susan Sontag. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (25), 103–125. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14482