Español

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13706

Keywords:

Photography, covid-19, communication, Society, Photojournalism

Abstract

The purpose of this research is to identify the impressions and emotions that the photograph generates in people when exposed to an interpretative analysis. For this study, the photograph The firs Embrance by Mads Nissen 2020, winner of the World Press Photo 2021 contest, was analyzed. The research is experimental, using inductive-qualitative methodology. A questionnaire was randomly applied to citizens and the observation technique was used to understand the photographic codes. By nature we believe in photography and understand that any person, regardless of their economic, cultural and social stratum without formal education is able to understand and decode it correctly. The analysis of the reactions of the observers concludes that the photographic act in photojournalism does not end with the publication in the pages of the media, but awakens affective and emotional capacities in the observers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patricio Barrazueta , Universidad Técnica Particular de Loja

Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

Juan Pablo Arrobo, Universidad Técnica Particular de Loja

PhD in Communication from the Universities of Huelva, Seville, Malaga and Cadiz. Master in Educational Management and Leadership, Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) in 2014. Higher Diploma in Corporate Communication in 2010 at UTPL and Bachelor's Degree in Social Communication from UTPL, 2008. University professor at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Santo Domingo campus, from 2008 to 2019. Former director of the Social Communication career at the same university between 2013 and 2015. He is currently a full-time professor at the Universidad Técnica Particular de Loja, since 2019. His publications and research include, "The role of social networks in natural disasters. The case of Facebook and the 2016 Ecuador earthquake", (Revista RISTI. WMETACOM 2021), "Journalistic quality in earthquake coverage: Caso Ecuador" (Revista Ámbitos-Universidad de Sevilla), "La Dimensión Humana en la cobertura periodística, de las consecuencias, de los terremotos ocurridos en Perú (2007) y Ecuador (2016)", "Uso de las tecnologías de información en la cobertura de los terremotos ocurridos en Perú (2007) y Ecuador (2016)", (CUICIID, 2018), "Uso de medios sociales en los estudios de licenciatura en comunicación en Ecuador" (SIMEDUC, 2016), "Periodismo transmedia en España. An opportunity in the face of the crisis" (CIESPAL, 2016), "Social media in the promotion of cultural content on television. Analysis of the case of Ecuador" (Revista de comunicación, 2015).

Claudia Cartuche Flores, Universidad Técnica Particular de Loja

Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador

References

Abril. G. (2008). Análisis crítico de textos visuales. España: Síntesis
Alcaide, E. (2017). Fotoperiodismo 3.0. España: editorial libros.com
Adatto, K. (2010). La imagen perfecta. España: Cantabria.
Alonso, M. (1995). Fotoperiodismo: formas y códigos. Madrid, España: síntesis.
Barthes, R. (2020). La cámara lúcida. Barcelona, España: Paidós.
Costa, J. (2008). La fotografía creativa. México: Trillas.
De la nuez, I. (2010). Blow up, blow up. Cáceres, España: Periférica.
Flusser, V. (2015). El universo de las imágenes técnicas. Buenos aires, Argentina: Caja negra.
Fontcuberta, J. (2003). Estética fotográfica. (j. Fontcuberta, ed.) Barcelona, España: Gustavo Gili.
Freund, G. (2017). La fotografía como documento social. Barcelona, España: Gustavo Gili.
García, A. (2013). Filosofía de la imagen. (a. García varas, ed.) Enrahonar, p. 101-112.
Horna, K., & Pellizzon, L. (2014). Constelaciones de sentido. Barcelona, España: Sans Soleil.
Mccullin, D. (2013). Slleping with ghost: a life´s work in photography. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Marzal, J. (2008). Cómo se lee una fotografía. Madrid, España: Cátedra.
Mellinger, Ch., & Hanson, T. (2016). Estadísticas descriptivas. Londres: Routledge.
Molano, M., & Tagarro, A. (2019). La mirada hipermétrope: el fotoperiodismo en la era de las redes sociales. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, 19, 175-188. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2019.v2i19.6651
Momeñe, E. (2009). La visión fotográfica. (c. Guevara, ed.) Madrid, España: Auto – editor.
Redondo, J., & Fernández, J. (2010) . Reconocimiento de fotografías de contenido emocional: efectos de la valencia cuando se controla el arousal. Revista de metodología y psicología experimental. Vol. 31. N°1, 65-86. Disponible en: https://bit.ly/399qpFF
Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Arfo editores.
Salked, R. (2014). Cómo leer una fotografía. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mcgraw Hill Education.
Schiavoni, J. (2017). Fotojornalismo: entre o oblíquo e o referencial. Discursos fotográficos. 13(22), 169-189. Doi10.5433/1984-7939.2017v13n22p169.
Silva, V. (2016). La desilusión de la imagen. Barcelona, España: Gedisa.
Sontag, S. (2014). Sobre la fotografía. Barcelona, España: Debolsillo.
Soulages, F. (2015). Estética de la fotografía. Buenos Aires, Argentina: La marca.
Vicente, P. (2009). Instantáneas de la teoría de la fotografía. Tarragona, España: Arola editors.
World press photo foundation. About us. Disponible en: https://www.worldpressphoto.org/about-us/37373.
Sánchez, F. (2018). Fotografía de prensa. Del simulacro a la posverdad en la era digital. Index.comunicación, 8(1), 197-224

Published

2022-01-24

How to Cite

Barrazueta , P., Arrobo, J. P., & Cartuche Flores, C. (2022). Español. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (24), 397–415. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13706