The Built and Filmed City. Influence of Modern Architecture in the dystopian imaginary of Gattaca and Blade Runner 2049.
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13686Keywords:
City, Dystopia, Modern Architecture, Bauhaus, Science FictionAbstract
The representation of the city has been a constant since the beginnings of cinema, among other reasons because its birth coincided with the growth, expansion and development of cities. Western political thought has sought to improve the living conditions of the inhabitants through the design of cities, one of the main concerns of utopias. However, cinematographic fiction usually offers us the creation of dystopian imaginaries that incorporate an architectural ensemble that responds to the thought and ideals of Modern Architecture.
This article analyzes the influence of these assumptions on the representation of the dystopian city in film, from two different approaches. On the one hand, the projection of real spaces as the setting of dystopia (Gattaca, 1997), and, on the other, the construction of the dystopian city from the director's notion of it (Blade Runner 2049, 2017). To this end, a previous study of the thinking underlying the architectural styles emanating from the principles of Modern Architecture and the possible representations of the city in the cinematographic realm framed in the socio-cultural historical context in which they were born is carried out
Downloads
Metrics
References
Altamirano, R. (2014). Cine y Arquitectura: “Gattaca. Plataforma Arquitectura. Recuperado de https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/02-336854/cine-y-arquitectura-gattaca-2> ISSN 0719-8914
Antoniazzi, S. (2019). La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana. Biblio3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona: Universitat de Barcelona, vol. XXIV, nº 1.260. [ISSN: 1138-9796]
Alba Dorado, M.I. (2016). Arquitectura y creatividad. Reflexiones acerca del proceso creativo del proyecto arquitectónico. Arquitectura Revista, vol. 12, (2), pp. 125-139.
Belogolovsky, V. (2020). “My Buildings Are Rides”: In Conversation with Antoine Predock. Archdaily. Recuperado de https://www.archdaily.com/941725/my-buildings-are-rides-in-conversation-with-antoine-predock> ISSN 0719-8884
Belucci, G. (2014). “Un futuro no muy lejano”... Gattaca revisitada. Aesthethika. Revista internacional de estudio e investigación interdisciplinaria sobre subjetividad, política y arte. Volumen 10, (1), 62-76. Recuperado de https://www.aesthethika.org/Un-futuro-no-muy-lejano-Gattaca
Blade Runner 2049 (2017). Filming & Production. IMBd. Recuperado de https://www.imdb.com/title/tt1856101/locations?ref_=tt_ql_sm#filming_locations
Cook, W. (2017). El secreto del éxito de la Bauhaus, la escuela perseguida por los nazis en Alemania que revolucionó la arquitectura y el diseño. BBC News. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/vert-cul-42096241.
Culagovski, R (2005). El cine como recreador de ciudades. laFuga, 1. ISSN: 0718-5316.
Durán Fernández, J. (2017). Nueva York 1916. La ciudad sin límites | New York 1916. Unlimited city. ZARCH. Journal of Interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism (8)
Fernández Alba, A. (2001). El pensamiento arquitectónico del siglo XX. Aula Abierta sobre El pensamiento arquitectónico del siglo XX. Ciclo conferencias Fundación Juan March. Recuperado de http://recursos.march.es/culturales/documentos/conferencias/resumenes-bif/128.pdf
Frisby, D. & Featherstone, M. (2000). Simmel on Culture: Selected Writings. London: Sage Publications.
Gámir, A. (2012). La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, vol. XVI (403). Recuperado de www. ub.es/geocrit/sn/sn-403.htm. ISSN: 1138-9788.
Gattaca (1997). Filming & Production. IMBd. Recuperado de https://www.imdb.com/title/tt0119177/locations?ref_=tt_ql_sm.
Greelane (2019). Arquitectura orgánica: Frank Lloyd Wright a la interpretación modernista. Greelane.com. Recuperado de https://www.greelane.com/es/humanidades/artes-visuales/organic-architecture-nature-as-a-tool-178199/
Hitchcock, H. R. y Johnson, P. (1984). El Estilo Internacional. Arquitectura desde 1922. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos. Murcia: Galería-Librería Yerba.
Isac Martínez de Carvajal, A. (2012). La Historia de la Arquitectura del siglo XX: modelos historiográficos. En Lecciones de los maestros: aproximación histórico-crítica a los grandes historiadores de la arquitectura española. Isabel Ruiz de la Peña González (res.) De arte: revista de historia del arte (11), 35-58. ISSN 1696-0319
Jiménez González , M., & Latorre Izquierdo , J. (2020). La crisis constructiva del sueño europeo en Metrópolis, de Fritz Lang. Un estudio contextual comparado de los mitos de Prometeo y Atlas. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (21), 83-110. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10000.
Kracauer, S. (1960). Theory of film: The Redemption of Physical Reality. Nueva York: Oxford University Press.
Kupareo, R. (1969). Filosofía de la Arquitectura. AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas (4), 21-32.
Lus Arana, L.M. (2016). Nueva York, al otro lado del espejo. El cine y la ciudad futura como texto /New York, through the looking-glass. Cinema and the future city as a text. Proyecto, Progreso, Arquitectura (14), 40-53. http://dx.doi.org/10.12795/ppa.2016.i14.033
Lynch, K. (1990). The image of city. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press.
Marcos Ramos, M. (2018). Cine y ciudad. Condenadas a Entenderse. Fonseca, Journal of Communication, (16), 189-192. Recuperado a partir de www.revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/18543
Molina-Siles, P. (2017). Dibujando Metrópolis. El sueño arquitectónico de Fritz Lang. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 22(29), 190-199. doi:https://doi.org/10.4995/ega.2017.5229
Mottet, J. (2011). Elementos para una genealogía del paisaje estadounidense (1897- 1912). In BRUNETTA, Gian Piero. (ed.). Historia mundial del cine vol. 1, tomo 1. Madrid: Akal, p. 135-160.
Muschamp, H. (1999). Charles Luckman, Architect Who Designed Penn Station's Replacement, Dies at 89. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/1999/01/28/arts/charles-luckman-architect-who-designed-penn-station-s-replacement-dies-at-89.html
Ponce Herrero, G. (2011). Futuro imperfecto: las ciudades del mañana en el cine. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles (55), 127-152. ISSN.: 0212-9426
Ramírez, B., Izquierdo, V., & Alcaraz, A. (2019). La imagen de marca de la ciudad a través de los títulos de crédito. Actas Icono 14, 1(1), 124-147. Recuperado a partir de https://icono14.net/ojs/index.php/actas/article/view/1291
Sainz Avia, J. (1997). Arquitectura y urbanismo del siglo XX. En: "Historia del arte. 4. El mundo contemporáneo". Alianza Editorial, Madrid, pp. 265-335. ISBN 978-84-206-4274-1. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1235.2248.
Serra Lluc, J. (2010). La versatilidad del color en la composición de la arquitectura contemporánea europea: contexto artístico, estrategias plásticas e intenciones. Tesis Doctoral. Universidad Politécnica de Valencia.
Sorlin, P. (2001). El cine y la ciudad: una relación inquietante. Secuencias: revista de historia del cine (13), 21-28.
Subirats, E. (1986). La ciudad del fin del mundo. Los Cuadernos del Norte: Revista cultural de la Caja de Ahorros de Asturias, 7 (39), 24-33. ISSN 0211-0555.
Vilches Manterola, L. (2017). Diccionario de teorías narrativas. Barcelona: Caligrama.
Turvey, M. (2011). The Filming of Modern Life: European Avant-Garde Film of the 1920s. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Venturi, R. (1966). Complexity and Contradiction in architecture. New York: Museum of Modern Art .
Vergara, F. (2014). El cine, una herramienta para la comprensión geográfica. Revista Geográfica de Valparaíso (49), 80-97. ISSN 0718 - 9877.
Vielma Cabruja, J.I. (2019). Tres ciudades en el cine de ciencia ficción Distopías y consolidación de un régimen de acumulación flexible. Estoa 16 (8), 71-81. e - ISSN:1390-9274. DOI: 10.18537/est.v008.n016.a06
Weihsmann, H. (2011). Ciné-City Strolls: Imagery, Form, Language and Meaning of the City Film. In PENZ, François y LU, Andong. (eds). Urban Cinematics: Understanding Urban Phenomena Through the Moving Image. Bristol: Intellect.
Zumthor, P. (2009). Pensar la arquitectura. Barcelona, Gustavo Gili.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.