Topography of the Emotions, Intertextuality, and Iconographic programs in Julieta (Pedro Almodóvar, 2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12381

Keywords:

Film, Almodóvar, Kitchen, Intertextuality, Iconography

Abstract

Even when certain critical theoreticians have claimed that Julieta opens a new Almodóvar era, a less Almodóvarian period, the film writing revisits the same visual and narrative themes of previous works. The aim of this paper is to study and classify those themes, from way the story is formalized and new intertexts –sculptural, pictorical, architectural– are added, to the irruption and proliferation of the kitchen as the place-origin of an emotional, topographic map of the protagonist, as well as the shaping of unique iconographies around the idea of sex and female visage.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Pedro Poyato, Universidad de Córdoba, España

Pedro Poyato Sánchez (Castuera, 1956) University Professor of Art History at Universidad de Córdoba, Spain. Author of Identidad visual y forma narrativa en el drama cinematográfico de Almodóvar (Síntesis, 2015), Poyato has published several articles on film history, theory, and analysis in specialized magazines such as Archivo Español de Arte or Signa, among others. Currently, he is leading a R&D project on the agricultural documentary.

References

Almodóvar, P. (2016). Julieta. España: El Deseo.

Bastida de la Calle, M. D. (1996). La mujer en la ventana: una iconografía del XIX en pintura e ilustración. Espacio, Tiempo y Forma, serie VII, Historia del Arte, 9, 297-315.

Bermejo, A. G. (2016). El hombre que amaba a las mujeres. Entrevista con Pedro Almodóvar. Dirigido por, 465, 84-88.

Camarero Gómez, G. (2017). Literatura y Arte en Julieta de Pedro Almodóvar. DeSignis, 27, 45-52.

Creamer, D. (2016). Almodóvar: “Impregné Julieta de la soledad en la que he vivido estos años”. Infolibre, 21 de mayo de 2016. Recuperado de https://www.infolibre.es/noticias/cultura/2016/05/21/almodovar_quot_impregne_julieta_soledad_que_vivido_estos_anos_quot_50059_1026.html.

Fernández-Galiano, L. (2003). De la colina de los chopos al monte de las encinas. Boletín de actividades “Estudio”, 10, 4-9.

Fernández-Santos, E. (2016). Julieta, el drama más seco de Almodóvar. El País Semanal, 2060, 20 de marzo de 2016, 23-27.

Gardies, A. (1993). L´Espace au cinema. Paris: Méridien Klincksieck.

Labastida, M. (2016). Las esculturas de Miquel Navarro seducen a Pedro Almodóvar. Las Provincias, 14 de febrero de 2016. Recuperado de https://www.lasprovincias.es/culturas/201602/11/esculturas-miquel-navarro-seducen-20160211001303-v.html.

Martínez, L. (2016). Pedro Almodóvar: “El dolor exige discreción”. El Mundo, 4 de abril de 2016. Recuperado de http://www.elmundo.es/cultura/2016/04/04/56fe949c268e3ef5148b4674.html.

Moliner, M. (2001). Diccionario de uso del español, A-H, 2ª edición. Madrid: Gredos.

Poyato, P. (2015). Identidad visual y forma narrativa en el drama cinematográfico de Almodóvar. Madrid: Síntesis.

Ramón, E. (2016). Pedro Almodóvar: “Julieta refleja la soledad deliberada en la que vivo ahora mismo”. Noticias Cultura RTVE. Recuperado de http://www.rtve.es/noticias/20160404/pedro-almodovar-julieta-refleja-soledad-deliberada-vivo-ahora-mismo/1329187.shtml.

Seguin, J.-C. (2009). Pedro Almodóvar o la deriva de los cuerpos. Murcia: Filmoteca de Murcia.

Zabalbeascoa, A. (2019). Piedad Bonnett: “Escribir desde las tripas el algo femenino”. El País Semanal, 2.206, 46-51.

Published

2021-07-22

How to Cite

Poyato, P. (2021). Topography of the Emotions, Intertextuality, and Iconographic programs in Julieta (Pedro Almodóvar, 2016). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, 23, 299–323. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12381