Analysis of In the city (2003) by Cesc Gay as an author model in contemporary Spanish cinema.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12368

Keywords:

Spanish cinema, Film analysis, Author`s model, Cesc Gay, En la ciudad

Abstract

The Spanish cinema has many virtues, as an industry, as a cultural asset and as a tradition rooted over the years, of the successes and of the profound contributions to the cinematographic medium that its directors and their films have made. One of these virtues is that in the past decades, the end and the beginning of the century, the choice of the personal factor has always predominated as a reference criterion in the making of films. Its directors, for the most part, become authors from that unique artistic personality, which differentiates their films from among many due to the theme, language and way of dealing with stories. In this context, Cesc Gay's cinema, especially his second film, En la ciudad (2003), serves as a guide to analyze the director as an author model of that Spanish cinema between millennia, from the use of language, narrative tools and expressive resources, using an analysis model that allows obtaining related and differential elements, both in his work and in the work of other authors, so that this approach can be extended to other Spanish and European films and directors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ernesto Taborda-Hernandez, Universidad Rey Juan Carlos

Doctor comunicacio?n audiovisual y profesor asociado de Tecnologías audiovisuales: Cámara y sonido/edición en la Urjc. Departamento de comunicación audiovisual y sociología. Licenciado en Comunicacio?n audiovisual por la Universidad del Zulia y Graduado en Fotografía por la escuela de Artes Julio A?rraga, Venezuela. Es experto en periodismo gastrono?mico por la Universidad Complutense de Madrid y Ma?ster en guion cinematogra?fico y series de ficcio?n por la URJC. Es investigador interesado en narrativa cinematogra?fica.

Francisco Javier Miranda García, Universidad Rey Juan Carlos, España

Doctor comunicación audiovisual y Profesor Asociado en la Universidad Rey Juan Carlos en el grado de Comunicación Audiovisual impartiendo la asignatura de Producción audiovisual: Cine. Departamento de comunicación audiovisual y sociología. Profesor en ESIC Business & Marketing School. Creador de contenido audiovisuales y didácticos (2017/2018) en la UNIR  y coordinador del Máster de creación de guiones (2017).

References

Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Barberá, E. (2008). El declive en el cine de autor. FCR: revista de debat politic núm. 17, pp. 83-85.

De Baecque, A. (2019). La nouvelle vague. Portrait d'une jeunesse. Flammarion.

Faulkner, S. & Cuesta, M. (2017). Una historia del cine español: cine y sociedad, 1910-2010. Frankfurt am Main, Madrid.

Garci?a de Molero, I. y Finol, J. E. (2006). Semio?tica del cine: Un modelo dialo?gico sime?trico/asime?trico para el ana?lisis del texto/discurso fi?lmico. Quo?rum Acade?mico, vol. 3, nu?m. 1, pp. 77-104.

Goytisolo, L. (2017). De autor. El cine y las películas. La revista del Foment núm. 2151, pp. 77 y 78.

Gutiérrez Correa, M. L. (2014). El cine de autor del cine moderno al cine posmoderno. Razón y Palabra núm. 87, Monográfico dedicado a Investigación en Comunicación Aplicada, pp. 1-23.

Heredero, C. & Santamaría, A. (2002). Semillas de futuro. Cine espan?ol 1990- 2001 Nuevo Milenio.

Heredero, C. & Monterde, J. E. (eds.) (2002). En torno a la Nouvelle Vague. Rupturas y horizontes de la modernidad. València: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Instituto de Cinematografía y del Audiovisual (ICAA) (s.f.), Ministerio de educación cultura y deportes (MECD).

Anuario cine años 1990-2019. Recuperado de http://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/inicio.html

Instituto de Cinematografía y del Audiovisual (ICAA) (1999). Anuario de cine 1999. Recuperado de http://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:ce947919-c1b1-4eab-a253-6e756f4525de/boletin-1999.pdf

Instituto de Cinematografía y del Audiovisual (ICAA) (2000). Anuario de cine 2000. Recuperado de http://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:018a7593-b1c8-4a50-86a9-41e8017f57ba/boletin-2000.pdf

Instituto de Cinematografía y del Audiovisual (ICAA) (2016). Anuario cine años 2016. Recuperado de http://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2016.html

Instituto de Cinematografía y del Audiovisual (ICAA) (2021). Catálogo, Películas clasificadas. (Febrero de 2021). Recuperado de https://sede.mcu.gob.es/CatalogoICAA/Peliculas/Detalle?Pelicula=80614

Las diez películas españolas más taquilleras de la historia. (2021) En Taquilla España. (12 marzo) Recuperado de https://www.taquillaespana.es/estadisticas/peliculas-espanolas-con-mayor-numero-de-espectadores-de-todos-los-tiempos/

Internet Movie Data base. (20 de marzo de 2021) Truman. España. Recuperado de https://www.imdb.com/title/tt3754940/

Malpartida Tirado, R. (2012). Apuestas de riesgo: el último cine de autor español. En F. J. Salvador Ventura, Cine y autor. Reflexiones sobre la teoría y la praxis de creadores fílmicos. Intramar Ediciones, pp. 11-30.

Moncasí, A. V. I. (2016). Entre la representación y la figuración. El cine de la Nouvelle Vague: una revisión histórica. Historia y comunicación social, 21(1), 221.

Partearroyo, D. (2015) Magical Girl atrae a más público en Francia que en España. Cinemanía. Recuperado de https://www20minutos.es/cinemania/

Riambau, E, Torreiro, C. (1995). La escuela de Barcelona: el cine de la gauche divine. Barcelona: Anagrama.

Taborda-Hernández, E. (2014). El Autor y el proceso creativo cinematográfico español de los noventa. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Torreiro, M. (s.f.): Crítica Diario El País. En la ciudad Filmaffinity. Recuperado de https://www.filmaffinity.com/es/film515035.html

Published

2021-07-21

How to Cite

Taborda-Hernandez, E., & Miranda García, F. J. (2021). Analysis of In the city (2003) by Cesc Gay as an author model in contemporary Spanish cinema. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, 23, 179–200. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12368