Spanish Filmmakers of the Change of Century in the Orbit of Science-Fiction Genre
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12348Keywords:
Spanish cinema, science-fiction films, film genre, authorshipAbstract
In the renewal of Spanish cinema from the 1990s onwards, as recent histories of Spanish cinema has pointed out, genre as narrative formula has played a crucial role. In this context, science fiction, one of the cases yet to be studied in depth, has become increasingly present in Spanish film production. In this paper we propose an overview of the main Spanish contributions to the genre in the period of the late twentieth century and the first decades of the twenty-first; paying special attention to how the filmmakers of the moment have contributed, also from science fiction, to blur the border that traditionally has separated genre films and the auteur cinema or that has opposed genres to the national identity of our cinema.
Downloads
Metrics
References
Altman, R., (2000), Los géneros cinematográficos, Barcelona: Paidós.
Angulo, J. y Santamarina, A., (2012), Álex de la Iglesia: la pasión de rodar, San Sebastián: Fundación Filmoteca Vasca.
Beck, J., y Rodríguez Ortega, V. (Eds.), (2008), Contemporary Spanish cinema and genre, Manchester: Manchester University Press.
Benet, V. J., (2012), El cine español. Una historia cultural, Barcelona: Paidós.
Berthier, N. (dir.), (2007), Le cinéma d’Alejandro Amenábar, Toulousse: Presses Universitaires du Mirail.
Buse, P., Triana-Toribio, N. y Willis, A. (2007), The cinema of Álex de la Iglesia, Manchester: Manchester University Press.
Camporesi, V., (2011), Panorama de la cinematografía española en el periodo 1990-2008. En Vargas, J. C., (Coord.), Tendencias del cine iberoamericano en el nuevo milenio. Argentina, Brasil, España y México, (pp. 73-94). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
Conde, P. y Mérida P. J. (2008), Cine bizarro y fantástico hispano-argentino entre dos siglos, Málaga: Semana Internacional de Cine Fantástico y de Terror de Estepona y Ayuntamiento de Estepona.
Heredero, C. F., (1997), Espejo de miradas. Entrevistas con nuevos directores del cine español de los años noventa. Madrid: 27 Festival de Cine de Alcalá de Henares.
Heredero, C. F., (1993), Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961, Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana/Filmoteca Española.
Huerta, M. Á., (2005), Los géneros cinematográficos: usos en el cine español (1994-1999), Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
Kinder, Marsha (1993), Blood Cinema: The Reconstruction of National Identity in Spain, Berkley y Los Angeles: University of California Press.
Labanyi, J. y Pavlovi?, T., (2013), A Companion to Spanish Cinema, Oxford: Wiley-Blackwell.
Lizcano, D. y Garcicuño, A., (2014), Los alquimistas del 7º arte. Efectos especiales en el cine español, Bilbao: Area51.
Madrid, D., (2019), La humanidad en peligro: alteraciones y suplantaciones del ser humano en el cine español (1992-2014), Tesis doctoral dirigida por Valeria Camporesi, Universidad Autónoma de Madrid.
McCausland, E. y Salgado, D., (2019), Supernovas: una historia feminista de la ciencia ficción audiovisual, Errata Naturae Editores.
Monterde, J. E., (2006), Cuando el destino nos alcance. Contextos del último cine español. En Rodríguez, H. J., (Coord.), Miradas para un nuevo milenio. Fragmentos para una historia futura del cine español, (pp. 53-62). Madrid: 36 Festival de Cine Alcalá de Henares-Comunidad de Madrid.
Monterde, J. E., (1995), El cine de la autarquía (1993-1950). En VV.AA, Historia del cine español, (pp.181-238). Madrid: Cátedra.
Oliete-Aldea, E. Oria, B. y Tarancón, J. A., (Eds.), (2016), Global Genres, Local Films. The Transnational Dimension of Spanish Cinema, Londres y Nueva York: Bloomsbury.
Palacios, J., (2006), Los últimos días de la bestia. Cine fantástico español ante el nuevo milenio. En: Rodríguez, H. J., (Coord.), Miradas para un nuevo milenio. Fragmentos para una historia futura del cine español, (pp.151-157). Madrid: 36 Festival de Cine de Alcalá de Henares- Comunidad de Madrid.
Palardy, D. Q., (2018), The Dystopian Imagination in Contemporary Spanish Literature and Film, Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, Hispanic Urban Studies.
Pérez Morán, E. y Pérez Millán, J. A., (2017), Las políticas cinematográficas en los ochenta y noventa. En Sánchez Noriega, J. L., (Ed.), Trayectorias, ciclos y Miradas del cine español (1982-1998), (pp. 31-52). Barcelona: Laertes.
Pohl, B. y Türschmann, J. (Eds.), (2007), Miradas Glocales. Cine español en el cambio de milenio. Madrid, Iberoamericana-Vervuet.
Rodríguez Marchante, O. (2002), Amenábar, vocación de intriga, Madrid: Páginas de espuma.
Rodríguez Ortega, V., (2020), The Return of Genre in 1990s Spanish Cinema: Industry, Legislative Changes and Economics, Hispanic Research Journal, 21:1, 3-22, DOI: 10.1080/14682737.2019.1635376
Sala, A., (2010), Profanando el sueño de los muertos. La historia jamás contada del cine fantástico español, Pontevedra: Scifiworld.
Sánchez, S., (2007), Películas clave del cine de ciencia ficción, Barcelona: Ediciones Robinbook.
Sánchez Noriega, J. L., (Ed.), (2020), Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas, Barcelona: Laertes.
Sánchez Noriega, J. L., (Ed.), (2019), Imaginarios y figuras en el cine de la postransición, Barcelona: Laertes.
Sánchez Trigos, R., (2018), Cine 1980-2015. En: López-Pellisa, T., (Ed.), Historia de la ciencia ficción en la cultura española, (pp. 301-326). Madrid y Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
Sempere, A. (2004), Amenábar, Amenábar, Alicante: Editorial Club Universitario.
Stam, Robert, (2001), Teorías del cine. Una introducción, Barcelona: Paidós.
Teotte, J. P., (2002), El cine de ciencia ficción, Madrid: Cambridge University Press.
Triana-Toribio, N., (2008), Auteurism and commerce in contemporary Spanish cinema: directores mediáticos, Screen, 49 (3), 259-276.
Willis, A., (2008), The Fantastic Factory: the horror genre and contemporary Spanish Cinema. En: Beck, J. y Rodríguez Ortega, V., (Eds.), Contemporary Spanish Cinema and Genre, (pp. 27-43). Manchester: Manchester University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.