From thriller to prison: criminals women in the cinematographic work of Isabel Coixet and Belén Macías

Authors

  • Laura Pacheco Jiménez Universidad de Sevilla, España Spain
  • Valeriano Durán Manso Universidad de Sevilla, España Spain https://orcid.org/0000-0001-9188-6166

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12336

Keywords:

Spanish cinema, thriller, female character, women filmmaker, audiovisual narrative

Abstract

The presence of women filmmakers has been scarce in Spanish cinema. With the exception of Ana Mariscal, Josefina Molina and, above all, Pilar Miró, few filmmakers have achieved a stable film career. In the 1990s, new names appeared on the national film scene, with films of various genres starring women. Traditionally, two of the least related to female prominence have been prison drama and thriller, but Belén Macías and Isabel Coixet address them in El patio de mi cárcel (2008) and Mapa de los sonidos de Tokyo (2009), respectively. With the aim of knowing the evolution of these women filmmakers and highlighting their contribution in the treatment of these issues, the main characters of both films, framed in the field of criminality and in the fight against it, are analyzed as a person and as a role, according to Francesco Casetti and Federico Di Chio. From these considerations, this work aims to reflect on the faih of Macías and Coixet to treat two narrative genres usually linked to directors, to have the absolute leading role of female characters and to represent new roles for women in current Spanish cinema.   

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Laura Pacheco Jiménez, Universidad de Sevilla, España

Doctoranda del Programa de Doctorado Interuniversitario en Comunicación, integrado por las Universidades de Sevilla, Málaga, Huelva y Cádiz.

Investigadora del Grupo de Investigación AdMIRA (Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales) (SEJ-496)

Líneas de investigación: estudios culturales, estudios de género y historia del cine

Valeriano Durán Manso, Universidad de Sevilla, España

Profesor Ayudante Doctor (Acreditado Contratado Doctor) adscrito al Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Sevilla.

Investigador del Grupo AdMIRA (Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales) (SEJ-496)

Líneas de investigación: historia del cine, narrativa audiovisual, estudios de género y estudios culturales.

References

Referencias bibliográficas

Alexandre, M. (Directora) (1955). La gata. España: Torrecilla/FoxFilm.

Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

Balogh, A. M. (2011). La femme fatale en el noir. En J. Sánchez Zapatero & A. Martín Escribà (eds.). Género negro para el siglo XXI. Nuevas tendencias y nuevas voces. Barcelona: Editorial Laertes, pp. 247- 256.

Bollaín, I. (Directora) (1995). Hola, ¿estás sola?. España: Fernando Colomo P.C.

Bollaín, I. (Directora) (2020). La boda de Rosa. España/Francia: La boda de Rosa/Turanga Films/Setembro Cine/Tandem Films/Halley Production.

Bordwell, D. & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico: una introduccion. Barcelona: Paidós.

Casetti, F. & Di Chio, F. (20017). Cómo analizar un film. Barcelona: Ediciones Paidós.

Coixet, I. (Directora) (1998). Cosas que nunca te dije. Estados unidos/España: Carbo Films /Eddi Saeta.

Coixet, I. (Directora) (2005). La vida secreta de las palabras. España: El Deseo/Mediaproducción.

Coixet, I. (Directora) (2009). Mapa de los sonidos de Tokyo. España: Mediapro/ Versátil Cinema.

Corbalán Vélez, A. (2013). La cárcel. Cuerpos femeninos de resistencia en la prisión: aproximación al cine de Azucena Rodríguez y Belén Macías. En B. Zecchi (coord.). Gynocine: teoría de género, filmología y praxis cinematográfica. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 241-257.

Cortesina, E. (Directora) (1921). Flor de España o la leyenda de un torero. España: Cortesina Films.

De la Torre, J. (Directora) (1941). Primer amor. España.

Fernández Jiménez, E. (2020). Sin remisión. Evelyn Harper. Celadora de hierro. En V. Durán Manso (coord.). Rompiendo el Código. Personajes y sexualidades latentes en el Hollywood clásico. Sevilla: ReaDuck Ediciones, pp.99-110.

Guarinos, V. (2007). Mujeres en proyección. La mujer en el cine. Teoría fílmica Feminista. En F. Loscertales & T. Núñez (coords). La mirada de las mujeres en la sociedad de la información. Madrid: Siranda Editorial.

Guarinos, V. (2015). Atlas de geografía humana. La dirección de Azucena Rodríguez. En F.A. Zurian (coord.) (2015). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español. De los orígenes al año 2000. Madrid: Editorial Síntesis, pp. 153-172.

Guarinos, V. (2020). Cineastas mujeres: el fin de la soledad de la directora de fondo. En J.L. Sánchez Noriega (ed.). Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas. Barcelona: Editorial Laertes, pp. 73-96.

Gubern, R., Monterde, J.E., Pérez Perucha, J., Riambau, E. & Torreiro, C. (1995). Historia del cine español. Madrid: Cátedra.

Herrero Jiménez, B. (2015). Mapa del cine de Isabel Coixet: transnacionalidad, autoría y subversión de los códigos. En F.A. Zurian (coord.). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español. De los orígenes al año 2000. Madrid: Editorial Síntesis, pp. 123-140.

Ituarte Pérez, I. (2012). Melodrama y ‘cine de mujeres’ español contemporáneo: el caso de La vida secreta de las palabras. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 32 (17), 141-156. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/6564/5994

Jiménez Morales, M. & Salvadó, A (2017). Belén Macías: madres en busca de una identidad. En F.A. Zurian (ed.). Miradas de mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI. Madrid: Editorial Fundamentos, pp. 179-192.

Jordi, E. (Directora) (1918). Thais. España [Inédito].

López Sangüesa, J. L. (2019). El thriller español (1969-1983). Barcelona: Editorial Laertes.

López Sangüesa, J.L. (2017). Política y cine policíaco de la Transición española. Trípodos. Llenguatje. Pensament. Comunicació, (41), 87-99. https://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/335078/425765

Macías, B. (Directora) (2008). El patio de mi cárcel. España: El Deseo.

Macías, B. (Directora) (2014). Marsella. España: Balada Triste de Trompeta/Messidor Films/Film Stock Investment.

Macías, B. (Directora) (2016). Juegos de familia. España: Gaia Audiovisuals/Loto Films.

Mariscal, A. (Directora) (1953). Segundo López, un aventurero urbano. España: Rodríguez Arroyo.

Martínez Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de casos. Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión, 20, p. 165-193. http://www.redalyc.org/pdf/646/64602005.pdf.

Medina de la Viña, E. (2017). El cine negro y policial español: los años cincuenta y la especialización barcelonesa. Trípodos. Llenguatje. Pensament. Comunicació, (41), 15-33. https://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/335072/425760

Miró, P. (Directora) (1979). El crimen de Cuenca. España: Jet Films/In-cine.

Mittell, J. (2004). Genre and Television. From Cop Shows to Cartoons in American Culture. New York: Routledge.

Molina, J. (Directora) (1981). Función de noche. España: Sabre Films.

Moral Martín, F. J. (2012). Los perdedores de la guerra civil en el reciente cine biográfico español: de la historia a la memoria. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 32 (17), 171-186. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/6568/5998

Núñez Domínguez, T. & Vera Balanza, M. T. (2020). Directoras de cine argentinas y españolas. Una década re-creando imaginarios. Cuadernos.info, (46), 96-128. http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/21617 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.46.1459

Núñez Domínguez, T. (2010). Mujeres directoras de cine: un reto, una esperanza: Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 37, 121-133. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61404/37417

Núñez Domínguez, T., Silva Ortega, M. & Vera Balanza, T. (coords.) (2012). Directoras de cine español. Ayer, hoy y mañana, mostrando talentos. Sevilla: Fundación Audiovisual de Andalucía.

Palomero, P. (Directora) (2020). Las niñas. España: Las niñas majicas/Inicia Films/BTeam Prod.

Pavés, G. M. (2003). El cine negro de la RKO: en el corazón de las tinieblas. Madrid: T&B Editores.

Pérez Rubio, P. (2018). Dolor en la pantalla. 50 melodramas esenciales. Barcelona: Editorial UOC.

Raya Bravo, I. & Liberia Vayá, I. (2017). Analizando el psico-horror en el cine español del nuevo milenio. Estudio comparativo entre ‘Plenilunio’ y ‘Caníbal’. Trípodos. Llenguatje. Pensament. Comunicació, (41), 139-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6318658

Raya Bravo, I. (2012). El genre mixing en la ficción televisiva norteamericana. El caso de Joss Whedon. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, (10), 396-411. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3958387

Rodríguez Martínez, F. (2016). Mujeres directoras del cine español (Trabajo de Fin de Grado). Universidad de Sevilla.

Rubin, M. (2000). Thrillers. Madrid: Cambrige University Press.

Sánchez Noriega J. L. (2016). La prisión, espacio cinematográfico y lugar de memoria en el cine español. Cuadernos de Historia Contemporánea, 38, 303-323. https://revistas.ucm.es/index.php/CHCO/article/view/54301/49649

Sánchez Noriega, J. L. (2003). Historia del cine. Teorías y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza.

Sánchez Noriega, J. L. (2021). Icíar Bollaín. Madrid: Cátedra.

Sánchez Noriega, J. L. (ed.). (2020). Cine español en la era digital: emergencias y encrucijadas. Barcelona: Editorial Laertes.

Schaeffer, J-M. (2006). ¿Qué es un género literario?. Madrid: Akal.

Zecchi, B. (2014). Desenfocadas. Cineastas españolas y discursos de género. Barcelona: Centre Dona i Literatura.

Zecchi, B. (2015). Margarita Alexandre: una pionera bajo el signo de la excepcionalidad. En F.A. Zurian (coord.). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español. De los orígenes al año 2000. Madrid: Síntesis, pp.29-48.

Zecchi, B. (coord.) (2017). Tras las lentes de Isabel Coixet. Cine, compromiso y feminismo. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Zurian, F. A. (coord.) (2015). Construyendo una mirada propia: mujeres directoras en el cine español. De los orígenes al año 2000. Madrid: Editorial Síntesis.

Zurian, F. A. (ed.) (2017). Miradas de mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI. Madrid: Editorial Fundamentos.

Zurián, F.A., Pérez Sañudo, D., Vázquez Rodríguez, L.G. (2017). El falso boom de las mujeres directoras: realizadoras españolas con un solo largometraje de ficción (2000-2015). En F.A. Zurian (coord.). Miradas de mujer. Cineastas españolas para el siglo XXI. Madrid: Editorial Fundamentos, pp.21-37.

Published

2021-07-26

How to Cite

Pacheco Jiménez, L., & Durán Manso, V. (2021). From thriller to prison: criminals women in the cinematographic work of Isabel Coixet and Belén Macías. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, 23, 97–120. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12336