Study of the photographic practice in Cusco in the period from 1897 to 1920

Authors

  • Andre Garay University of Piura. Peru Peru

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11659

Abstract

A study of Cusco photography between 1897 and 1920 is proposed, a period of which there is partial knowledge of the photographic activity in this Andean city. Even though the archives of the photographers of this period are lost or have not appeared to date, and even given the limited bibliography, an attempt will be made to specify about their commercial and creative dynamics and the relationship they may have had between them and with the sociocultural context in limited years. A qualitative methodology has been used with an interpretive approach to period documents and narrative design to be able to string together the information collected, with the aim of knowing how the development of photography was in Cusco until 1920, the year of the arrival of the photographer Martín Chambi to this city. The study detects the activity of many photographers, the professional scope of their work in the public sphere, the offer of postcards and views for tourism, the relationship between scientific projects and photography, and other aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Andre Garay , University of Piura. Peru

Andres Garay. Doctor. Main professor. Faculty of Communication. University of Piura. Peru.

He has presented research on Peruvian photography at conferences and discussions; He has published articles and books, the most recent being Guillermo Montesinos Pastor. Photographs. 1916 - 1924, co-authored with Jorge Villacorta (KWY Ediciones, 2020); and was the publisher of Cusco revealed. Photographs by Max T. Vargas, Max Uhle and Martín Chambi (2017, Ibero-American Institute of Berlin and University of Piura). He is a RENACYT researcher (Peru) with identification P0061899. National Award for Documentary Photography convened by the Pontifical Catholic University of Peru (2006).

References

Argerich, I. (2015). Fotografía y archivo. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, (10), 101-117. Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/5981/5486
Benavente García, A. (2000). The Cusco School: Photography in Southern Peru, 1900-30. History of Photography, 24(2), 101-105. doi:10.1080/03087298.2000.10443376
Bingham, H. (abril de 1913). In the wonderland of Peru. The National Geographic Magazine, 24(4).
Buchholz, A. (2015). Las imágenes de Max T. Vargas en archivos científicos alemanes y su relación con la construcción visual de identidades y espacios del Sur Andino a principios del siglo XX. En A. Garay (Ed.), Fotografía Max T. Vargas. Arequipa y La Paz (pp. 9-50). Piura: Universidad de Piura.
Buchholz, A. (2017). Pasado y presente entrelazado: el Cusco en la mirada del científico alemán Max Uhle (1905-1907). En A. Garay (Ed.), Cusco revelado. Fotografías de Max T. Vargas, Max Uhle y Martín Chambi (pp. 67-127). Piura y Berlín: Universidad de Piura; Instituto Iberoamericano de Berlín.
Chambi, M. (14, 16, 18 de marzo de 1921). Fotografía Chambi [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 4.
Chani, M. (9 de enero de 1909). Fotografía Universal en la calle Bolívar No. 39 [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 1.
Chani, M. (7 de junio de 1910). Miguel Chani. Director y propietario de la Fotografía Universal [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 10.
Chani, M. (27 de diciembre de 1919). Miguel Chani. Fotógrafo [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 2.
Clausurose la exposición de arte fotográfico. (10 de enero de 1936). El Comercio, p. 2.
Concejo Provincial del Cusco. (1908). Relación de licencias concedidas (Legajo 48, 1909). Archivo Histórico de la Biblioteca Municipal del Cusco.
De Bary Orihuela, U. & Kuon Arce, E. (2017). Lente y sensibilidad. Miradas del Cuzco antiguo. Víctor Manuel Guillén Melgar. Cusco: Úrsula de Bary.
De viaje. (27 de diciembre de 1919). El Comercio, p. 2.
Díaz, E. (7 de junio de 1910). Fotografía de Emilio Díaz. El Comercio, p. 10.
Editorial. (21 de agosto de 1897). El Comercio, p. 2.
El Cuzco y su exposición industrial. (18 de setiembre de 1897). La Bolsa, p. 2.
Espinar, A. (2006). Fototeca Andina. 1900-1950. Lima: Centro Cultural PUCP.
Exposición Industrial. (18 de noviembre de 1896). La Bolsa, p. 2.
Figueroa Aznar, J. M. (19 de febrero de 1920). Estudio de Arte. Figueroa Aznar [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 1.
Figueroa Aznar, J. M. (1921). Estudio de Arte Figueroa Aznar [Aviso publicitario]. Guía General del Sur del Perú. Cusco: Ed. H. G. Rozas y Sociedad de Propaganda del Sur del Perú.
Fotografía. (17 de febrero de 1897a). El Comercio, p. 2.
Fotografía. (16 de enero de 1897b). El Comercio, p. 4.
Fotógrafo. (29 de mayo de 1897a). El Comercio, p. 3.
Fotógrafo. (14 de agosto de 1897b). El Comercio, p. 3.
Fotógrafo. (11 de octubre de 1897c). El Comercio, p. 3.
Garay, A. & Villacorta, J. (2016). El origen y desarrollo de la noción del “reportero gráfico” en el Perú y la visualidad del territorio a inicios del siglo XX. Diálogo Andino. Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina, (50), 99-113. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rda/n50/art08.pdf
Garay, A. & Villacorta, J. (2020). La fotografía en Arequipa (1890-1930): definición y usos regionales de la imagen. En A. Garay & J. Villacorta (Eds.), Guillermo Montesinos Pastor. Fotografía. 1916-1924 (pp. 22-35). Lima: KWY.
Giesecke, A. (1921a). El Cuzco: Meca del Turismo de la América del Sur. Revista Universitaria, (35), 3-17.
Giesecke, A. (1921b). El Cuzco: Meca del Turismo de la América del Sur. Guía General del Sur del Perú. Cusco: Ed. H. G. Rozas y Sociedad de Propaganda del Sur del Perú.
Gismondi, J. C. (4 de enero de 1897). Fotografía Artística [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 4.
Gismondi, J.C. (19 de marzo de 1898). El Comercio, p. 2.
Gismondi, J. C. (5 de marzo de 1900). Fotografía Artística [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 4.
Gómez, L. (2007). Machu Picchu reclamada. Viajes y fotografías de Hiram Bingham, Abraham Guillén y Martín Chambi. Revista Iberoamericana, 73(220), 497-513. Recuperado de https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/5341/5498
Guillén, F. (4 de agosto de 1900). Fotografía de Canchis [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 4.
Gutiérrez, C. (6 de diciembre de 2017). Fiesta de la imagen. El Comercio, 2-3.
Hiatt, W. (2015). Andinos y aeroplanos: historia, tecnología e identidad a través del lente de Martín Chambi. En N. Majluf y E. Ranney (Eds.), Chambi (pp. 295-309). Lima: Museo de Arte de Lima.
Jura de la bandera por el Regimiento No. 1, 1910. (29 de junio de 1910). Ilustración Peruana.
Kuon Arce, E., Gutiérrez Viñuales, R., Gutiérrez, R., & Viñuales, G. M. (2009). Cuzco - Buenos Aires. Ruta de intelectualidad americana (1900-1950). Lima: Universidad de San Martín de Porres.
Laso, F. (2016). La huella invertida: antropologías del tiempo, la mirada y la memoria. La fotografía de José Domingo Laso 1870-1927. Montevideo: Centro de Fotografía de Montevideo.
Majluf, N. (2015). Martín Chambi, fotografía e indigenismo. En N. Majluf y E. Ranney (Eds.), Chambi (pp. 3-27). Lima: Museo de Arte de Lima.
Majluf, N. & Wuffarden, L. (2001). Índice documentado de fotógrafos activos en el Perú 1842-1942. En N. Majluf y L. Wuffarden (Eds.), La recuperación de la memoria. El primer siglo de la fotografía. Perú 1842-1942. Lima: Museo de Arte de Lima; Fundación Telefónica.
Navarrete, J. A. (2017). Fotografiando en América Latina. Ensayos de crítica histórica (2.ª ed.). Montevideo: Centro de Fotografía de Montevideo.
Notas sociales. (21 de marzo de 1907). El Comercio, p. 2.
Notas sociales. Llegadas. (16 de diciembre de 1920). El Comercio, p. 3.
Nieto, L. (2008). La escuela cuzqueña de fotografía. Moment, (3), 12-16.
Paulet, P. (5 de octubre de 1910). Max T. Vargas. Un gran artista fotógrafo nacional. Ilustración Peruana, (53), 533-539.
Premios. (14 de setiembre de 1897). El Comercio, p. 1.
Programa para la Exposición General Departamental. (6 de marzo de 1897). El Comercio, pp. 2-3.
Querejazu Leyton, P. (2009). Luigi Doménico Gismondi. Un fotógrafo italiano en La Paz. La Paz: Pedro Querejazu L. Libros de fotografía No. 1.
Ramírez, A. (23 de junio de 1897). AR. Ramírez L. Fotógrafo [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 4.
Riego Amézaga, B. (2011). Una revisión del valor cultural de la tarjeta postal ilustrada en el tiempo de las redes sociales. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografia, (2), 3-18. doi: 10.24310/Fotocinema.2011.v0i2.5857
Rizo Patrón, J. (5 de agosto de 1904). M. Figueroa y Aznar [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 2.
Ruinas del antiguo Perú. (9 de octubre de 1920). La Crónica, p. 1.
Schwarz, H. (2007). Martín Chambi: corresponsal gráfico (1918-1929). En A. Castellote, A. Bryce, H. Schwarz, A. Garay, T. Allaín y J. M. Castro Prieto, Martín Chambi (pp. 31-44). Madrid: Fundación Telefónica; La Fábrica.
Sub-Intendente de la IV División. (10 de junio de 1920). Fotógrafos [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 3.
Trevisan, P. & Massa, L. (2009). Fotografías cusqueñas atravesando el indigenismo. Aisthesis, (46), 39-64. doi:10.4067/S0718-71812009000200003
Valcárcel, L. (2013). El imperio de los inkas y la unidad de la cultura andina. En J. L. Rénique (Ed.), Luis E. Valcárcel: del indigenismo cusqueño a la antropología peruana, 2 (pp. 688-707). Lima: Ediciones Copé Petroperú; Fondo Editorial del Congreso del Perú; Instituto de Estudios Peruanos.
Vargas, M. T. (18 de setiembre de 1909). Fotografía Max T. Vargas [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 3.
Vargas, M. T. (7 de junio de 1910). Fotografía Max T. Vargas [Aviso publicitario]. El Comercio, p. 10.
Villacorta, J. & Garay, A. (2017). Max T. Vargas, un joven fotógrafo arequipeño en Cusco en 1897. En A. Garay (Ed.), Cusco revelado. Fotografías de Max T. Vargas, Max Uhle y Martín Chambi (pp. 9-29). Piura y Berlín: Universidad de Piura; Instituto Iberoamericano de Berlín.
Wolff, G. (2017). Una memoria de América Latina en imágenes: la Fototeca del Instituto Ibero-Americano (IAI). En A. Garay (Ed.), Cusco revelado. Fotografías de Max T. Vargas, Max Uhle y Martín Chambi (pp. 183-189). Piura y Berlín: Universidad de Piura; Instituto Iberoamericano de Berlín.

Published

2021-01-25

How to Cite

Garay , A. (2021). Study of the photographic practice in Cusco in the period from 1897 to 1920. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (22), 75–95. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11659