Looking beyond the hero of the republic and the photographer of the empire. Porfirio Díaz and photography
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11639Keywords:
Porfirio Díaz, photography, François Aubert, Mexico, memory, 19th centuryAbstract
After just over five years of fighting the French Intervention, the Habsburg Emperor Maximilian was finally defeated and shot in the medians of Cerro de las Campanas in Queretaro in 1867. The Republic returned triumphant, and its architects began to glimpse new positions of power, such was the case of General Porfirio Diaz, who feeling worthy of the triumph, more than President Benito Juarez, saw in the photograph the possibility of spreading his image among the people, and thus gaining followers in the future electoral contest. The Oaxacan general resorted to the services of the most famous photographers of the moment, such as Frenchman François Aubert, who gladly responded to the request. Then, the present work has the purpose of analyzing the historical context in which Diaz went to the studios to have his portrait taken. It also explores Aubert's activity as a photographer in Mexico, his time at the court of Maximiliano, his trip to Querétaro to document the fall of the empire and his return to the capital to witness the entry of Juárez and put himself at the service of Porfirio Díaz.
Downloads
Metrics
References
Aguilar Ochoa, A. (2007). Benito Juárez y la Fotografía. Los mil rostros de Juárez y el Liberalismo Mexicano. México: UAM, Unidad Azcapotzalco/Universidad Autónoma Benito Juárez/SHCP.
Álvarez, E. & Celis, P. (2020). Los uniformes militares durante la Intervención Francesa y el Segundo Imperio, VII Jornadas de Estudios de la Guerra de Reforma, Intervención Francesa y Segundo Imperio. Manuscrito inédito.
Amézaga Heiras, G. (2019). De tu piel espejo. Un panorama del retrato en México, 1860-1910. México: Gobierno de la Ciudad de México/Secretaría de Cultura/ Museo del Estanquillo.
Arroyo, S. R. (2014). Walter Benjamin. Un koan apócrifo sobre tres fotografías. Diacronías. Revista de Divulgación Histórica, 11 (6).
Carreño, A. M. (1947). Archivo del general Porfirio Díaz. Memorias y documentos, (III). México: UNAM.
Casasola, G. (1960). Historia gráfica de la Revolución Mexicana, (5). México: Trillas.
Catálogo de exposición (2003). Los pinceles de la Historia. La fabricación del Estado, 1864-1910. México: INBA/MUNAL.
Catálogo de exposición (2013). México a través de la fotografía, 1839-2010. México: Fundación MAPFRE/MUNAL.
Ceysens, A. (1987). François Aubert et la photographie au Mexique. Charlotte et Maximilien. Les belges au Mexique 1864-1867, Bélgica: Wolluwe-Saint Lambert.
Díaz, P. (1994). Memorias (I). México: CONACULTA.
Dorotinsky, D. (2004). Los tipos sociales desde la austeridad del estudio. Alquimia, 21 (7).
Estrada, N., Figueroa, C., Macías, E., & Osorio, F. (2011). Aubert retrata a Porfirio Díaz. Aproximación a un hallazgo reciente en Fundación Televisa. Alquimia, 41 (14).
Fajardo Tapia, D. (2011). Porfirio Díaz, construcción de una imagen de poder a través del retrato fotográfico. México: tesis para obtener el grado de licenciado en Historia. FFyL/UNAM.
Gimon, G. (1977). “François Aubert”. Prestige de la photographie, (3).
Hamann, B. (1989). Con Maximiliano en México. Del diario del príncipe Carl Khevenhülller 1864-1867. México: Fondo de Cultura Económica.
Krauze, E. & Zerón-Medina, F. (1993). Porfirio Díaz. El Destierro. México: Editorial Clío.
Licea de Arenas, J., Valles Valenzuela, J. & Flores, B. (2014). Imágenes del Segundo Imperio Mexicano, 1864-1867. México: Palibrio.
Lombardo, M. C. (1989). Memorias de Concepción Lombardo de Miramón. México: Editorial Porrúa.
Luces sobre México. (2006). Catálogo selectivo de la Fototeca Nacional del INAH. México: CONACULTA/INAH/Editorial RM.
Massé, P. (1998). Simulacro de elegancias en tarjetas de visita. Fotografías de Cruces y Campa. México: INAH.
Massé, P. (2018). La primera crónica fotográfica del poder en México, en tarjetas de visita. Revista Historias, (101)
Mauad, A. M. (2013). O Olhar engajado, um estudo sobre a prática fotográfica e autoria no fotojornalismo contemporâneo, Río de Janeiro [manuscrito]. Citado por Rebeca Monroy, “Nuevos retos para los fotohistoriadores: de la fotografía analógica a la digital”. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (78).
Negrete Álvarez, C. (2006). Valleto Hermanos. Fotógrafos mexicanos de entre siglos. México: UNAM.
Peza, J. de D. (1907). Recuerdos de mi vida. Cuentos, diálogos y narraciones anecdóticos e históricos. México: Herrero Hermanos Sucesores.
Ratz, K. (2005). Querétaro: Fin del Segundo Imperio Mexicano. México: CONACULTA.
Rivera Cambas, M. (1873). Los Gobernantes de México. Galería de Biografías y retratos de virreyes, emperadores, presidentes y otros gobernantes que ha tenido México desde don Hernando de Cortés hasta el C. Benito Juárez, (2). México: Imprenta de J. M. Aguilar Ortiz.
Rodríguez, J. A. (1993). El signo de los tiempos. Guillermo Kahlo, vida y obra. México: Museo Estudio Diego Rivera/Museo Nacional de Arquitectura.
Rodríguez, J. A., Amézaga Heiras, A. G. (2015). Nosotros fuimos. Grandes estudios fotográficos en la ciudad de México. México: Museo del Palacio de Bellas Artes. INBAL / Fundación Mary Street Jenkins
Saborit, A. (2003). El Mundo Ilustrado de Rafael Reyes Spíndola. México: Grupo Carso.
Tello Díaz, C. (2018). Porfirio Díaz. Su vida y su tiempo. La Ambición, 1867-1884. México: CONACULTA/Debate.
Tello Díaz, C. (2015). Porfirio Díaz. Su vida y su tiempo. La Guerra, 1830-1867. México: CONACULTA/Debate.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.