Photography in Latin America: History and Historiography (19th & 20th Century)
DOI:
https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11637Keywords:
History of photography, Historiography, Latin America, 19th Century, 20th CenturyAbstract
Since the end of the last century, the historiography of photography in Latin America began a period of rapid transformation due to two factors that stimulated the development of this field in the region: the accelerated evolution of photographic archives and the entry of photography as an object of study in universities. These changes gave rise to a methodological reflection that brought historians closer to the world of images, confronting them with unique challenges and possibilities in relation to other types of sources. The need to develop a specific vocabulary and methodology for the analysis of these images and to focus the study of photography as part of a chain that involves several agents was postulated. An understanding of the historical dimension of photography was proposed, not only as an artistic expression but fundamentally as the history of a means of recording, communication and expression with diverse purposes. The use of images as primary sources was encouraged, respecting their context, their multiple social functions, and their stories and itineraries. This dossier seeks to account for this diversity, vitality and renewal of historiographic studies on Latin American photography from different theoretical and methodological perspectives
Downloads
Metrics
References
Amador, P. (2004). La imagen fotográfica y su lectura. En P. Amador, J. Robledano & R. Ruiz (eds.). Segundas Jornadas de Imagen, Cultura y Tecnología (pp. 225-239). Madrid: Editorial Archiviana.
Benjamin, W. (2004). Sobre la fotografía. Valencia: Pre-textos.
Billeter, E. (1993) Canto a la realidad: fotografía latinoamericana 1860-1993. Barcelona: Lunwerg Editores.
Billeter, E. (ed.) (1981) Fotografie Lateinamerika, von 1860 bis Heute. Zurich: Kunsthaus [Edición en español: (1981). Fotografía latinoamericana, desde 1860 hasta nuestros días. Madrid: Viso].
Boixadós, C. & Príamo, L. (eds.) (2017). Jorge B. Pilcher. Imágenes de Córdoba. 1870-1890. Buenos Aires: Ediciones de la Antorcha.
Broquetas, M. (coord.) (2011). Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales. 1840-1930. Montevideo: CdF Ediciones (edición revisada en 2020) https://issuu.com/cmdf/docs/libro_20historia_20de_20_20fotografi_cc_81a_201-.
Broquetas, M. & Bruno, M. (coords.) (2018). Fotografía en Uruguay. Historia y usos sociales. 1930-1990. Montevideo: CdF Ediciones. https://issuu.com/cmdf/docs/historia2_issuu.
Carreras, C. (2018). Los Coloquios Latinoamericanos de Fotografía y la construcción de paradigmas en torno a la fotografía latinoamericana. En C. Carreras (coord.). Tercer Coloquio Latinoamericano de Fotografía (pp. 13-27). Montevideo: CdF Ediciones. https://issuu.com/cmdf/docs/3er_coloquio.
Casaballe, A. B. & Cuarterolo, M. A. (1983). Imágenes del Río de la Plata. Crónica de la fotografía rioplatense 1840-1940. Buenos Aires: Editorial del Fotógrafo.
Casanova, R. & Debroise, O. (1989). Sobre la superficie bruñida de un espejo: fotógrafos del siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.
Cuarterolo, A. (2013). De la foto al fotograma. Relaciones entre cine y fotografía en la Argentina (1840-1933). Montevideo: CdF Ediciones. https://issuu.com/cmdf/docs/cuarterolo.
Del Valle Gastaminza, F. (2002). Dimensión documental de la fotografía. Ponencia presentada en el Congreso Internacional sobre Imágenes e Investigación Social, México DF, Instituto de Investigaciones Dr. José María Luís Mora. http://www.fcif.net/estetica/dimensionfotografia.htm.
Dorronsoro, J. (1981). Significación histórica de la fotografía en Venezuela. Caracas: Equinoccio/ Universidad Simón Bolívar.
Ferrez, G. (1985). A fotografia no Brasil: 1840-1900. Río de Janeiro: Funarte/Pró-Memória.
Freund, G. (2006 [1974]). La fotografi?a como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.
Frizot, M. (ed.) (1994). Nouvelle histoire de la Photographie. Paris: Bordas
Gayol, S. & Madero, M. (eds.) (2007). Formas de Historia Cultural. Buenos Aires: Universidad Nacional General Sarmiento.
Gesualdo, V. (1990). Historia de la Fotografía en América desde Alaska a Tierra del Fuego en el siglo XIX. Buenos Aires: Editorial Sui Generis.
Gómez, J. (1986). La fotografía en la Argentina. Su historia y evolución en el siglo XIX (1840-1899). Buenos Aires: edición del autor.
Hernández, M. (1989). Los inicios de la fotografía en México: 1839-1850. México: Editorial Hersa.
Hoffenberg, H. L. (1982). Nineteenth-Century South America in Photographs. Nueva York: Dover.
Kossoy, B. (2007). Os tempos da Fotografia. O efi?mero e o perpe?tuo. Cotia: Atelie? Editorial.
Kossoy, B. (2001). Fotografía e historia. Buenos Aires: La Marca.
Kossoy, B. (1980). Origens e expansão da fotografia no Brasil. Río de Janeiro: Funarte.
Kossoy, B. (1978) Elementos para el desarrollo de la historia de la fotografía en América Latina. En AA.VV. Memorias del Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. “Hecho en Latinoamérica” (pp. 21-24). México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Lemagny, J. C. y Roullié, A. (1986). Historie de la Photographie. Paris: Bordas [Edición en español: (1988). Historia de la Fotografi?a, Barcelona: Arcor].
Levine, R. M. (1989). Images of History: Nineteenth and Early Twentieh Century Latin American Photographs as Documents. Durham: Duke University Press.
Levine, R. M. (ed.) (1987). Windows on Latin America: Understanding Society through Photographs. Coral Gables, FL: University of Miami.
Liernur, F.; Príamo, L. & Turazzi, M. I. (2004). Río de Janeiro-Buenos Aires. Dos ciudades modernas. Fotografías 1900-1930. Buenos Aires/Río de Janeiro: Banco BICE/Banco BNDES.
Malerba, J. (2010). La historia en América Latina. Ensayo de crítica historiográfica. Rosario: Prohistoria.
Mc Cauley, A. (2002). Escribir la Historia de la Fotografi?a antes de Newhall. En: B. Newhall, Historia de la Fotografi?a. Barcelona: Gustavo Gili.
McElroy, K. D. (1977). The History of Photography in Peru in the Nineteenth-Century, 1839-1879, Tesis doctoral, University of New Mexico, Estados Unidos.
McElroy, K. D. (1985). Early Peruvian Photography: A Critical Case Study. Ann Arbor: UMI Research Press.
Meyer, E. (coord.) (1978). Imagen Histórica de la fotografía en México. México: INAH/SEP/Fondo Nacional para el Fomento de las Artesanías.
Mraz, J. (2018). Historiar fotografías. Oaxaca: Instituto de Investigaciones en Humanidades.
Mraz, J. & Mauad, A. M. (eds.) (2015). Fotografía e Historia en América Latina. Montevideo: CdF Ediciones. https://issuu.com/cmdf/docs/fotografia_historia-latam.
Navarrete, J. A. (2017). Fotografiando en América Latina. Ensayos de crítica histórica. Montevideo: CdF Ediciones (segunda edición ampliada y revisada). https://issuu.com/cmdf/docs/navarrete_proyeccion.
Newhall, B. (2002 [1949]). Historia de la Fotografi?a. Barcelona: Gustavo Gili.
Niedermaier, A. (2016). La femme photographe en Amérique Latine. Paris: Editorial L’Harmattan
Príamo, L. (ed.). (1987). Fernando Paillet, Fotografías, 1984-1940. Buenos Aires: Fundación Antorchas [Editado y ampliado en 2005 por Ediciones de la Antorcha].
Príamo, L. (1991). Memoria fotográfica del Ferrocarril de Santa Fe, 1891-1948. Buenos Aires: Fundación Antorchas.
Príamo, L. (1994). Juan Pi, Fotografías, 1903-1933. Buenos Aires: Fundación Antorchas.
Príamo, L. (2003). Una frontera lejana. Colonización galesa del Chubut, 1867-1935. Buenos Aires: Fundación Antorchas.
Príamo, L. (2005). Aborígenes del Gran Chaco. Fotografías de Grete Stern, 1958-1964. Buenos Aires: Ediciones de la Antorcha/ Fundación CEPPA.
Riego, B. (1996). La historiografía española y los debates sobre la fotografi?a como fuente histórica. Ayer, 24, 91-111.
Rigat, L. (2020). Los Coloquios Latinoamericanos de Fotografía y la reconfiguración de las prácticas fotográficas. Dixit, 32, 33-45. https://doi.org/10.22235/d.vi32.2108.
Rodríguez, J. A. (2012). Fotógrafas en México: 1872-1960. México: Turner.
Samuel, R. (2000). El Ojo de la Historia. Entrepasados, 18-19, 147-170.
Serrano, E. (1983). Historia de la fotografía en Colombia. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá.
Sougez, M. L. (coord.) (2007). Historia general de la fotografi?a. Madrid: Ediciones Cátedra.
Tibol, R. (1978) Bases para una metodología crítica de la fotografía en América Latina. En AA.VV. Memorias del Primer Coloquio Latinoamericano de Fotografía. “Hecho en Latinoamérica” (pp. 43-46). México: Consejo Mexicano de Fotografía.
Vasquez, P. (1984). Dom Pedro II e a fotografia no Brasil. Río de Janeiro: Index.
Villares Ferrer, M. (2016a). Feito na América Latina 1978: Teoria e imagem um debate reflexivo sobre a Fotografia da 'Nossa América', Tesis Doctoral, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, Brasil. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/320960.
Villares Ferrer, M. (2016b). Hecho en Latinoamérica: La invención de la 'fotografía latinoamericana'. Revista Sures, 7. https://revistas.unila.edu.br/sures/article/view/404.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Fotocinema Revista científica de cine y fotografía are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.