???????? ????????????
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:
https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.10248关键词:
????, ????, ?????, ????, ????摘要
Adult education is a second opportunity for formative, labor and social growth for those people who, due to their personal, economic and socio-cultural disadvantages, were forced to drop out of school. The objective of this work was to know the experience of a group of students of the Adult Education programs of an educational entity in Ecuador, investigating the meanings that accesing the educational system acquieres for them and their future expectations in the socio-labor sphere. To do this, a qualitative research approach was used in order to build knowledge based on the particular and subjective, establishing reflections and approaches on the realities that converge in Adult Education programs. Likewise, in the research design, the study of cases was chosen, wich allows us to give a holistic and contextual prespective to the meaning of the phenomenon, using the semi-structured interview technique and documentary analysis. We had a sample of six participants who are part of a secondary education center aimed at this population. Despite the paucity of research along the same lines as this article, several of the results obtained show similarity with the experiences, meanings and expectations of people who have contributed their testimonies in other studies. A new result that this research contributes to the literature is found in the importance that it acquires for students to become references for the academic trajectory of their children. These people still need to face socio-economic problems, so they use their studies to achieve material improvements, as well as their social inclusion and that of their families.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##plugins.generic.paperbuzz.metrics##
参考
Álvarez, C., & San Fabián, J. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta
de Antropología, 28(1), 1-12. Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/20644
Blázquez, F. (2001). La sociedad de la información y de la comunicación. Reflexiones desde la educación.
En J. d. Extremadura, Sociedad de la Información y Educación (págs. 13-28). Mérida:
Javier Felipe S.L. Recuperado de http://www.ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/
blanquez.pdf
Espíndola, E., & León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la
agenda regional. Revista Iberoamericana de educación(30), 39-62. Recuperado de https://rieoei.
org/RIE/article/view/941
Espinoza, O., Loyola, J., Castillo, D., & González, L. (2014). La educación de adultos en Chile: experiencias
y expectativas de los estudiantes de la modalidad regular. Última Década (40), 159-181. Recuperado
de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362014000100008
Feito, R. (2015). La experiencia escolar del alumnado de la ESO de adultos. Un viaje de ida y vuelta.
Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 44-56.
Fernández, O. (2000). Especificidad de la Educación de Adultos. Bases psicopedagógicas y señas de identidad.
Educación XXI, 3(1). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/
view/406
Foley, G. (Ed.). (2020). Understanding adult education and training. Routledge.
García, M., Casal, J., Merino, R., & Sánchez, A. (2013). Itinerarios de abandono escolar
y transiciones tras la enseñanza secundaria obligatoria. Revista de educación(
. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dctm/revista-de-educacion/
articulosre361/re36103.pdf?documentId=0901e72b8163106d
Herrera, M. (1999). Fracaso escolar, códigos y disciplina: una aproximación etnográfica. Última
Década(10). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/195/19501012.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). El censo informa: Educación. Quito: INEC. Recuperado
de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Presentaciones/capitulo_
educacion_censo_poblacion_vivienda.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2016). Encuesta nacional de empleo, subempleo y desempleo.
Quito: INEC.
Martínez, J. (2015). La educación secundaria para adultos y la FP de grado medio: ¿una segunda oportunidad
en tiempos de crisis? Revista de la asociación de de Sociología de la Educación, 8(1), 28-
Recuperado de http://fes-sociologia.com/files/congress/11/papers/2272.pdf
Merriam, S., & Brockett, R. (2007). The profession and practice of adult education. San Francisco: Jossey-
Bass.
Ministerio de Educación. (2020a). Ministerio de Educación. Recuperado el 23 de Septiembre de 2020, de
Educación General Básica: https://educacion.gob.ec/educacion_general_basica/
Ministerio de Educación. (2020b). Ministerio de Educación. Recuperado el 23 de Septiembre de 2020, de
Acerca de ofertas Todos ABC: https://educacion.gob.ec/ofertas-todos-abc/
Morentin Encina, J., Ballesteros Velázquez, B., & Mateus, S. (2019). ¿Igualidad de oportunidades? Más
que el mero acceso: narrativas de jóvenes con trayectorias de fracaso y abandono temprano de
la educación en España y Portugal. Revista Fuentes, 21(2), 143 - 159.
Ou, S., Mersky, J., Reynolds, A., & Kohler, K. (2007). Alterable predictors of Educational attainment, Income
and Crime: Findings from an Inner-City Cohort. Social Service Review, 81(1). Recuperado
de https://www.jstor.org/stable/10.1086/510783?seq=1#page_scan_tab_contents
Ozturk, I. (2001). The role of education in economic development: A theoretical perspective. Journal of
Rural Development and Administration, 33(1), 39-47.
Romero, E., & Hernández, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar
temprano: una investigación cualitativa. Educación XXI, 22(1), 263 - 293. doi:10.5944/
educXX1.21351
Ruiz-Ramírez, R., García-Cué, J., & Pérez-Olvera, M. (2014). Causas y consecuencias de la deserción
escolar en el bachillerato: caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74. Recuperado
de https://www.redalyc.org/html/461/46132134004/
Rumberger, R., & Lim, S. (2008). Why students drop out of school. California dropout Research Project(
. Recuperado de https://www.issuelab.org/resources/11658/11658.pdf
Salinas, D. (2019). Experiencias y Percepciones de los estudiantes de los programas de educación de adultos
en una institución ecuatoriana. Cuenca (Ecuador): Universidad Internacional de la Rioja. Obtenido
de https://reunir.unir.net/handle/123456789/9572
Sánchez, D. (2015). La tendencia del abandono escolar en Ecuador: período 1994-2014. Valor agregado,
-66. Recuperado de https://www.udla.edu.ec/cie/wp-content/uploads/2015/06/ValorAgregado03-
Art.-2-S%C3%A1nchez-Abandono-escolar.pdf
Sarrate, M. (1997). Educación de adultos: evaluación de centros y experiencias. Madrid: Narcea.
Stake, R.E. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
##submission.downloads##
已出版
##submission.howToCite##
期
栏目
##submission.license##
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.