???????? ????????????

作者

  • Daniel Salinas Villacrés a:1:{s:5:"es_ES";s:5:"Autor";} 厄瓜多尔
  • María Isabel Negri Cortés 西班牙

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.10248

关键词:

????, ????, ?????, ????, ????

摘要

Adult education is a second opportunity for formative, labor and social growth for those people who, due to their personal, economic and socio-cultural disadvantages, were forced to drop out of school. The objective of this work was to know the experience of a group of students of the Adult Education programs of an educational entity in Ecuador, investigating the meanings that accesing the educational system acquieres for them and their future expectations in the socio-labor sphere. To do this, a qualitative research approach was used in order to build knowledge based on the particular and subjective, establishing reflections and approaches on the realities that converge in Adult Education programs. Likewise, in the research design, the study of cases was chosen, wich allows us to give a holistic and contextual prespective to the meaning of the phenomenon, using the semi-structured interview technique and documentary analysis. We had a sample of six participants who are part of a secondary education center aimed at this population. Despite the paucity of research along the same lines as this article, several of the results obtained show similarity with the experiences, meanings and expectations of people who have contributed their testimonies in other studies. A new result that this research contributes to the literature is found in the importance that it acquires for students to become references for the academic trajectory of their children. These people still need to face socio-economic problems, so they use their studies to achieve material improvements, as well as their social inclusion and that of their families.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

##plugins.generic.paperbuzz.metrics##

指标登陆中 ...

参考

Álvarez, C., & San Fabián, J. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta

de Antropología, 28(1), 1-12. Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/20644

Blázquez, F. (2001). La sociedad de la información y de la comunicación. Reflexiones desde la educación.

En J. d. Extremadura, Sociedad de la Información y Educación (págs. 13-28). Mérida:

Javier Felipe S.L. Recuperado de http://www.ub.edu/prometheus21/articulos/obsciberprome/

blanquez.pdf

Espíndola, E., & León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la

agenda regional. Revista Iberoamericana de educación(30), 39-62. Recuperado de https://rieoei.

org/RIE/article/view/941

Espinoza, O., Loyola, J., Castillo, D., & González, L. (2014). La educación de adultos en Chile: experiencias

y expectativas de los estudiantes de la modalidad regular. Última Década (40), 159-181. Recuperado

de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362014000100008

Feito, R. (2015). La experiencia escolar del alumnado de la ESO de adultos. Un viaje de ida y vuelta.

Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 44-56.

Fernández, O. (2000). Especificidad de la Educación de Adultos. Bases psicopedagógicas y señas de identidad.

Educación XXI, 3(1). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/

view/406

Foley, G. (Ed.). (2020). Understanding adult education and training. Routledge.

García, M., Casal, J., Merino, R., & Sánchez, A. (2013). Itinerarios de abandono escolar

y transiciones tras la enseñanza secundaria obligatoria. Revista de educación(

. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dctm/revista-de-educacion/

articulosre361/re36103.pdf?documentId=0901e72b8163106d

Herrera, M. (1999). Fracaso escolar, códigos y disciplina: una aproximación etnográfica. Última

Década(10). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/195/19501012.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). El censo informa: Educación. Quito: INEC. Recuperado

de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Presentaciones/capitulo_

educacion_censo_poblacion_vivienda.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2016). Encuesta nacional de empleo, subempleo y desempleo.

Quito: INEC.

Martínez, J. (2015). La educación secundaria para adultos y la FP de grado medio: ¿una segunda oportunidad

en tiempos de crisis? Revista de la asociación de de Sociología de la Educación, 8(1), 28-

Recuperado de http://fes-sociologia.com/files/congress/11/papers/2272.pdf

Merriam, S., & Brockett, R. (2007). The profession and practice of adult education. San Francisco: Jossey-

Bass.

Ministerio de Educación. (2020a). Ministerio de Educación. Recuperado el 23 de Septiembre de 2020, de

Educación General Básica: https://educacion.gob.ec/educacion_general_basica/

Ministerio de Educación. (2020b). Ministerio de Educación. Recuperado el 23 de Septiembre de 2020, de

Acerca de ofertas Todos ABC: https://educacion.gob.ec/ofertas-todos-abc/

Morentin Encina, J., Ballesteros Velázquez, B., & Mateus, S. (2019). ¿Igualidad de oportunidades? Más

que el mero acceso: narrativas de jóvenes con trayectorias de fracaso y abandono temprano de

la educación en España y Portugal. Revista Fuentes, 21(2), 143 - 159.

Ou, S., Mersky, J., Reynolds, A., & Kohler, K. (2007). Alterable predictors of Educational attainment, Income

and Crime: Findings from an Inner-City Cohort. Social Service Review, 81(1). Recuperado

de https://www.jstor.org/stable/10.1086/510783?seq=1#page_scan_tab_contents

Ozturk, I. (2001). The role of education in economic development: A theoretical perspective. Journal of

Rural Development and Administration, 33(1), 39-47.

Romero, E., & Hernández, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar

temprano: una investigación cualitativa. Educación XXI, 22(1), 263 - 293. doi:10.5944/

educXX1.21351

Ruiz-Ramírez, R., García-Cué, J., & Pérez-Olvera, M. (2014). Causas y consecuencias de la deserción

escolar en el bachillerato: caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74. Recuperado

de https://www.redalyc.org/html/461/46132134004/

Rumberger, R., & Lim, S. (2008). Why students drop out of school. California dropout Research Project(

. Recuperado de https://www.issuelab.org/resources/11658/11658.pdf

Salinas, D. (2019). Experiencias y Percepciones de los estudiantes de los programas de educación de adultos

en una institución ecuatoriana. Cuenca (Ecuador): Universidad Internacional de la Rioja. Obtenido

de https://reunir.unir.net/handle/123456789/9572

Sánchez, D. (2015). La tendencia del abandono escolar en Ecuador: período 1994-2014. Valor agregado,

-66. Recuperado de https://www.udla.edu.ec/cie/wp-content/uploads/2015/06/ValorAgregado03-

Art.-2-S%C3%A1nchez-Abandono-escolar.pdf

Sarrate, M. (1997). Educación de adultos: evaluación de centros y experiencias. Madrid: Narcea.

Stake, R.E. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

##submission.downloads##

已出版

2021-01-24

栏目

Artículos