Evaluation of the competence profile of University students regarding educational technology
DOI:
https://doi.org/10.20548/innoeduca.2015.v1i1.29Keywords:
COMPETENCY BASED EDUCATION, STUDENT TEACHER EVALUATION, COMPETENCES, CAPACITY BUILDING, TECHNOLOGYAbstract
Teachers should make use of the new technology to carry out effective work in today's society, where educational processes are based on an ever-increasing amount of information and knowledge.
The initial training of these future teachers must be impregnated with experiences enriched with ICT.
The study offered below aims to understand and analyze the perceptions of students of the Faculty of Education Sciences of the University of Malaga, in relation to the acquisition of professional skills, concerning new technologies, necessary to the job performance of their profession.
The research is descriptive and the collection of information is carried out through a questionnaire online performed and validated previously for students of different studies degree, degrees and masters official of postgraduate of Education Sciences.
Data and results obtained are relevant to determine new strategies that will allow the adequacy between the labour demands and the academic and professional training acquired during the university studies.
Downloads
Metrics
References
Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J. M., Belloch, C., & Bo, R. M. (2011). Las necesidades formativas del profesorado en TIC: perfiles formativos y elementos de complejidad. Relieve, 17(2). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_1.htm
Balanskat, A., y Blamire, R. (2007). ICT in Schools: Trends, Innovations and Issues in 2006-2007. European Schoolnet. Consultado en
http://insight.eun.org/shared/data/pdf/ict__in__schools_2006-7_final.pdf el 20 de mayo de 2009.
Balanskat, A., Blamire, R., & Kefala, S. (2006). The ICT impact report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet. Consultado en http://insight.eun.org/shared/data/pdf/impact_study.pdf el 5 de diciembre de 2008.
Cabero, J. (2004). Formación del profesorado en TIC. El gran caballo de batalla. Comunicación y Pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 195, 27-31.
Cabero, J., y Marín, V. (2012). La capacitación en TIC del profesorado universitario en un Entorno Personal de Aprendizaje. El proyecto DIPRO 2.0. New approaches in Educational Research, 1, 2-7. Disponible en http://naerjournal.ua.es/article/view/9.
Cabero, J., & Marín, V. (2013). Percepciones de los estudiantes universitarios latinoamericanos sobre las redes sociales y el trabajo en grupo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(2), 219-235. Disponible en http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v10n2-cabero-marin/v10n2-cabero-marin-es.
Castells, M. (1997). La era de la informática. Economía, sociedad y cultura. La Sociedad Red. Madrid: Alianza.
Conner, M.L. (2013). Informal Learning. Disponible en http://marciaconner.com/resources/informal-learning/.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.
Escudero, J. M. (2001). La educación y la sociedad de la información: cuestiones de contexto y bases para un diálogo necesario. En F. Blázquez (Coord.), Sociedad de la Información y la Comunicación. Mérida: Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología.
Feixas, M., Márques, P., y Tomás, M. (1999). La Universidad ante los retos que plantea la sociedad de la información. El papel de las TIC. En J. Salinas (Coord.), Actas de las Jornadas EDUTEC-99. Rol del profesorado universitario ante los cambios de la era digital. Perfeccionamiento Integral del Profesor Universitario, Primer Encuentro Iberoamericano. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Freire, J. (2009). Monográfico cultural digital y prácticas creativas en educación. RUSC. Revista De Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 6(1).
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16.
Hernández, M., Cuétara, L., Frías, R., & Pigueira, R. (2004). Evaluación de competencias básicas de profesionales universitarios en la actividad hotelera. Recuperado de http://revistas.mes.edu.cu/greenstone/collect/repo/import/repo/20090820/16819713006.pdf
Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research Development, 55(3), 227-243.
Hill, P. (2012). Four Barriers that MOOCs must overcome to build a sustainable model. e-Literate. Recuperado de http://mfeldstein.com/four-barriers-that-moocs-must-overcome-to-become-sustainable-model/.
Martí, J. (2012). Tipos de MOOCs. Xarxatic. Disponible en http://www.xarxatic.com/tipos-de-moocs/.
Monereo, C., y Pozo, J. I. (2007). Competencias para (con)vivir con el siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 370, 12-18.
Mueller, J., Wood, E., Willoughby, T., Ross, C., & Specht, J. (2008). Identifying discriminating variables between teachers who fully integrate computers and teachers with limited integration. Computers & Education, 51(4), 1523–1537.
Peláez, A.F., & Posada, M. (2013). Autonomía en Estudiantes de Posgrado que participan en un MOOC. Caso Universidad Pontificia Bolivariana. En SCOPEO Informe nº2. MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro (pp. 174-193). Salamanca: Universidad de Salamanca-Centro Internacional de Tecnologías Avanzadas.
Programas de titulaciones de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. (2015) Disponible en http://www.uma.es/centros-listado/info/4421/facultad-de-ciencias-de-la-educacion/
Rul, J., y Cambra, T. (2007). Educación y competencias básicas. Cuadernos de Pedagogía, 370, 71-80.
Sigalés, C., Mominó, J. M., Meneses, J. y Badía, A. (2008). La integración de internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro. Barcelona: UOC. Recuperado de http://www.fundacion.telefonica.com/debateyconocimiento/publicaciones/informe_escuelas/esp/pdf/informe_escuelas.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.