Re-writings in Soldiers of Salamis or the paths of memory: displacements of literature in cinema and graphic novel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9191

Keywords:

literature, cinema, comic, historical memory, Javier Cercas, David Trueba, José Pablo García

Abstract

The study proposes a  search on the gaps of indeterminacy  of Soldados de Salamina (2001) by  Javier Cercas, produced in film and  comics from  a source text. The  rewriting practices, the interstices,  the swaps and the operational changes  generated in the film Soldados de  Salamina (2003) by David Trueba and  in the graphic novel Soldados de  Salamina (2019) by José Pablo García  provide the basis for the study. In the  three texts, memory has a different  meaning and representation, but  approach the development of the plot as an autonomous inquiry and a dialogue is produced that enriches the  notions of the three texts, a dialogue  that encourages debate on the points  of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALTARRIBA, Antonio y KIM (2009), El arte de volar, Alicante, Edicions de Ponent.

ANDREU, Sergio (2019), «La adaptación de Soldados de Salamina lleva la memoria histórica al cómic», Agencia Efe [En línea: https://www.efe.com/efe/espana/cultura/la-adaptacion-de-soldados-salamina-lleva-memoria-historica-al-comic/10005-3946393. Fecha de consulta: 09/03/2020].

ARÓSTEGUI, Julio (2004), «Retos de la memoria y trabajos de la historia», Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, 3, págs. 5-58.

BOLAÑO, Roberto (2004), Entre paréntesis, Barcelona, Anagrama.

CERCAS, Javier (2017), Soldados de Salamina, Madrid, Cátedra.

CERCAS, Javier y David TRUEBA (2003), Diálogos de Salamina: un paseo por el cine y la literatura, Barcelona/Madrid, Tusquets/Plot.

CONTADINI, Luigi (2011), «Soldados de Salamina: storia di una salvezza possibile», Confluenze: Revista di studi iberoamericani, 3/1, págs. 208-226.

GARCÍA, José Pablo (2019), Soldados de Salamina, Barcelona, Reservoir Books.

GIL MONTOYA, Rigoberto (2013), «Sujetos de la historia: entre excéntricos y paranoicos», Sophia, 9, págs. 68-78.

HARGUINDEY, Ángel S. (2002), «Muerte y resurrección de Sánchez Mazas», El País, pág. 34.

HUYSSEN, Andreas (2001), En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

ISER, Wolfgang (1987), El acto de leer: teoría del efecto estético, Madrid, Taurus.

LARRAZ, Fernado (2014), «La Guerra Civil en la última ficción narrativa española», Studia historica. Historia contemporánea, 32, págs. 345-356.

LIIKANEN, Elina (2013), «La herencia de una guerra perdida: La memoria multidireccional en Los rojos de ultramar de Jordi Soler», Olivar, 20, págs. 77-109.

PERIS BLANES, Jaume (2012), «Los agujeros del relato real. Usos del archivo y del testimonio en Soldados de Salamina (Cercas/ Trueba)», Archivos de la filmoteca, 70, págs. 139-150.

RÓDENAS DE MOYA, Domingo (2017), «Introducción», en J. Cercas, Soldados de Salamina, Madrid, Cátedra, págs. 9-188.

SCOLARI, Carlos A. (2019), Media Evolution. Sobre el origen de las especies mediáticas, Buenos Aires, La Marca Editora.

PIGLIA, Ricardo (2000), Formas breves, Barcelona, Anagrama.

STAM, Robert (2014), Teoría y práctica de la adaptación, México, UNAM.

Published

2020-10-14

How to Cite

García Reyes, D. “Re-Writings in Soldiers of Salamis or the Paths of Memory: Displacements of Literature in Cinema and Graphic Novel”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 2, Oct. 2020, pp. 271-9, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi2.9191.

Issue

Section

Miscellaneous