A fantastic macabre fable. Macario (Roberto Gavaldón, 1960) from "The Third Guest" (1950) by Bruno Traven

Authors

  • Juan Agustín Mancebo Roca Universidad de Castilla-La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9013

Keywords:

Macario, Roberto Gavaldón, Bruno Traven, Gabriel Figueroa, death, story, cinema, Mexico

Abstract

This work makes a comparative analysis between the story "The Third Guest" (1950) by B. Traven and its film adaptation “Macario” (1959) directed by Roberto Gavaldón. The article contextualizes the German author's short novel with respect to the story of the Grimms, the author's enigmatic figure, his particular relationship with the world of cinema and the different cinematographic adaptations of his literary work. A study about the production of the film and the transfer of the story to the screen has been made, in which both coincidental and divergent approaches has been used to analyse the adaptation of the text. Finally, this adaptation has been related to the thematic and iconographic references as well as the connections and influences on which the film is made.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARRIAGA BENÍTEZ, Juan Manuel (2019), «La construcción del significado en el cine: un análisis sobre Macario (1960)», Diseminaciones, 2/4, págs. 143-155 [En línea: http://diseminaciones.uaq.mx/index.php/ojs/article/view/55/34. Fecha de consulta: 30/04/2020]. ASTORGA RIESTRA, Paula (2019), «Roberto Gavaldón. Un devenir cinematográfico», en Q. Casas (ed.), Roberto Gavaldón, San Sebastián/Madrid, Festival de San Sebastián/Filmoteca Española, págs. 11-20.

BELINCHÓN, Gregorio (2019), «Roberto Gavaldón, la leyenda del cineasta olvidado», El País, 15.412 [En línea: https://elpais.com/cultura/2019/09/24/actualidad/1569312360_651163.html. Fecha de consulta: 29/04/2020].

BERGAN, Ronald (2001), Serguéi Eisenstein, Una vida en conflicto, Barcelona, Alba. CROWTHER, Bosley (1961), «The Screen: ‘Macario’: Folk Tale-Fantasy of Mexico in Premiere», The New York Times, 28 de septiembre de 1961 [En línea: https://www.nytimes.com/1961/09/28/archives/the-screen-macariofolk-talefantasy-of-mexico-in-premiere.html. Fecha de consulta: 05/04/2020].

EISENSTEIN, Serguéi M. (1988), Yo, memorias inmorales, México, Siglo XXI.

FIGUEROA, Gabriel (2005), Memorias, México, Equilibrista/UNAM.

FIGUEROA, Gabriel (2008), «Recordando a B. Traven», Luna Córnea, 32, págs. 509-530.

GRIMM, Jacob y Wilhelm (2016), «La muerte madrina», Textos.info [En línea: https://www.textos.info/hermanos-grimm/la-muerte-madrina. Fecha de consulta: 30/04/2020].

HAUSCHILD, Jan-Christoph (2012), «El hombre que se inventó a si mismo: Otto Feige y sus seudónimos Red Marut y B. Traven (1882-1969)». Anuari de filología. Literatures Contemporànies, 2, págs. 53-68 [En línea: https://revistes.ub.edu/index.php/AFLC/article/view/5487. Fecha de consulta: 22/04/2020].

HUSTON, John (1998), Memorias, Madrid, Espasa.

ISAAC, Alberto (1993), Conversaciones con Gabriel Figueroa, Guadalajara, Universidad de Guadalajara.

LEYVA, José M. y Mariana RIVA (2007), El cine en México y el mundo. Cronología de Gabriel Figueroa, México, Fundación Televisa.

MARTÍNEZ ASSAD, Carlos (2015), «El cine de Revueltas», Revista de la Universidad de México, 132, págs. 60-65 [En línea: http://www.revistadelauniversidad.unam.mx/ojs_rum/index.php/rum/article/view/16525/0. Fecha de consulta: 04/05/2020].

MEMBREZ, Nancy (2007), «El peón y la muerte. El caso transnacional de Macario (1960)», Latinoamericana, 44, págs. 27-58 [En línea: http://www.scielo.org.mx/pdf/latinoam/n44/2448-6914-latinoam-44-27.pdf. Fecha de consulta: 02/05/2020].

MINO GRACIA, Fernando (2007), La fatalidad urbana. El cine de Roberto Gavaldón, México, UNAM.

MONSIVÁIS, Carlos (1994), Gabriel Figueroa. La mirada en el centro, México, Porrúa.

MONSIVÁIS, Carlos (2006), Imágenes de la tradición viva, México, UNAM.

MUNGUÍA, Jorge e Isis SAAVEDRA (2010), «Enigmas de Bruno Traven», Revista de la Universidad de México, 76, págs. 84-94 [En línea: http://www.revistadelauniversidad.unam.mx/ojs_rum/index.php/rum/article/view/1778/2781. Fecha de consulta: 22/04/2020].

OROZCO, Héctor (2019), «Con los ojos de una cámara. Roberto Gavaldón y los fotógrafos de cine», en Q. Casas (ed.), Roberto Gavaldón, San Sebastián/Madrid, Festival de San Sebastián/Filmoteca Española, págs. 151-164.

PAZ, Octavio (1997), El laberinto de la soledad y otras obras, Nueva York, Penguin.

PEÑA MARTÍNEZ, Francisco (2014), Por un análisis antropológico del cine. Imaginarios fílmicos, cultura y subjetividad, México, Navarra.

PÉREZ VÁZQUEZ, Reynol y Ana PELLICER (2006), Pina Pellicer, luz de tristeza (1934-1964), México, UNAM.

SAVORIT, Antonio (2007), Gabriel Figueroa, México, Fundación Televisa.

TRAVEN, Bruno (2009), La nave de los muertos, Barcelona, Acantilado.

TRAVEN, Bruno (2019), Macario. Un cuento del México colonial, México, Libros de México (edición Kindle).

TRAVEN, Bruno (2019), Canasta de cuentos mexicanos. México, Libros de México (edición Kindle).

TRAVEN, Bruno (2020), El secreto de la Sierra Madre, México, Libros de México (edición Kindle).

VÁZQUEZ MANTECÓN, Álvaro (1996), «Los tres grandes eran cuatro», en E. Levín et. al. (eds.), Gabriel Figueroa y la pintura mexicana, México, Museo Carrillo Gil, págs. 29-38.

VEGA ALFARO, Eduardo de la (2019), «Notas sobre la dupla artística Roberto Gavaldón-Ignacio López Tarso», en Q. Casas (ed.), Roberto Gavaldón, San Sebastián/Madrid, Festival de San Sebastián/Filmoteca Española, págs. 129-138.

VILA-MATAS, Enrique (2002), Bartleby & compañía, Barcelona, Anagrama.

WILSON, Sheilah R. (1975), «The Fantasy of Bruno Traven: Macario», Latin American Literary Review, 6, págs. 17-21 [En línea: https://www.jstor.org/stable/20118957?seq=1. Fecha de consulta: 07/05/2020].

Published

2020-10-14

How to Cite

Mancebo Roca, J. A. “A Fantastic Macabre Fable. Macario (Roberto Gavaldón, 1960) from ‘The Third Guest’ (1950) by Bruno Traven”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 2, Oct. 2020, pp. 293-1, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi2.9013.

Issue

Section

Miscellaneous

Most read articles by the same author(s)