Tula without censorship: a survey of the «other version» of Miguel Picazo’s classic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.8662

Keywords:

Film adaptation, screenplay, Tula, Unamuno, Picazo, censorship, García Escudero, New Spanish Cinema

Abstract

Since its success at the San  Sebastián International Film Festival (1964),  Miguel Picazo's La tía Tula has become one  of the milestones of the “New Spanish  Cinema” and, over time, one of our  classics. However, as García Escudero  himself predicted, General Director of  Cinematography during those years of  “openness” of the Franco regime, the  prejudice of having been censored in excess  has not ceased to accompany the film,  almost as an attribute already inherent to  it. Moreover, the fact that the censored  negatives were destroyed would have only  contributed to this legend. In this study,  we intend to compare the film that has  reached us with the script published in  2005 on the occasion of the 40th  anniversary of its premiere. In doing so,  we will take into account not only the  scenes and shots cut by the censorship, but  also all the modifications made by Picazo  himself in his task of staging his work. Our  journey will reveal a more complex and  nuanced version of the main characters, as  well as a much more detailed, incisive and  even scathing portrait of the provincial  society of the early sixties.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CABAÑAS ALAMÁN, Fernando J. (2001), Cancionero Musical de Castilla-La Mancha, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha.

CASTRO, Antonio (1974), «Declaraciones de Miguel Picazo a Antonio Castro», en El cine español en el banquillo, Valencia, Fernando Torres Editor, pág. 332.

GARCÍA ESCUDERO, José María (1978), La primera apertura. Diario de un director general, Barcelona, Planeta.

HERNÁN, José Miguel (2005), «Sobre la adaptación», en M. Picazo et al., La Tía Tula. Guión cinematográfico, Jaén, Diputación Provincial de Jaén, págs. 43-44.

HERNÁNDEZ BURGOS, Claudio (2013), «Misioneras de la patria. Las mujeres de Acción Católica durante el primer franquismo (1936-1951)», en VII Encuentro Internacional de Investigadores del Franquismo, Barcelona, CEFID-UAM (CD-ROM).

HERNÁNDEZ, J. (2003), «Miguel Picazo. El reverso de la España idealizada», en C. F. Heredero y J. E. Monterde (coords.), Los «nuevos cines» en España. Ilusiones y desencantos de los años sesenta, Valencia, Ediciones de la Filmoteca, págs. 319-331.

IZNAOLA, Enrique (2004), «Miguel Picazo, un cineasta jiennense», Entrevista en E. Iznaola (coord.), Miguel Picazo, un cineasta jiennense, Jaén, Diputación Provincial de Jaén, págs. 15-58.

LAURIE, Edith (1965), «New changes on the Spanish Film Scene», Film Comment, 2/4, págs. 37-40.

MARTÍNEZ, Josefina (2006), «El cine tardofranquista, reflejo de una sociedad», en A. Mateos López y Á. Herrerín López (coords.), La España del presente: de la dictadura a la democracia, Madrid, Asociación Historiadores del Presente, págs. 333-352.

MOLERO, Julián (2015), Batería, guitarra y twist, Madrid, La Fonoteca.

MONLEÓN, José (1964), «Miguel Picazo después de La tía Tula», Nuestro cine, 31, págs. 42-48.

MORENO SECO, Mónica (2003), «De la caridad al compromiso: Las mujeres de Acción Católica (1958-1968)», Historia Contemporánea, 26, págs. 239-265.

NAVARRETE-GALIANO, Ramón (2007), «Cine y Literatura: Compromiso Social. Un ejemplo: La Tía Tula de Miguel Picazo», en F. Sierra Caballero (ed.), IX Congreso Ibercom. Iberoamérica: comunicación, cultura y desarrollo en la era digital, Sevilla, Universidad, págs. 1-20.

OCAÑA, Javier (2004), «Retrato de una dama reprimida», en E. Izanola Gómez (ed.), Miguel Picazo: un cineasta jiennense, Jaén, Diputación Provincial de Jaén, págs. 193-194.

PICAZO, Miguel et al. (2005), La Tía Tula, guión cinematográfico, Jaén, Diputación Provincial de Jaén.

RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, Joaquín (1992), Conversaciones con Aurora Bautista, Orihuela, Diputación Provincial de Alicante.

UNAMUNO, Miguel de (1920), Tres novelas ejemplares y un prólogo, Madrid, Espasa-Calpe.

UNAMUNO, Miguel de (2003), La tía Tula, ed. de C. A. Longhurst, Madrid, Cátedra.

VAQUERIZO GARCÍA, Luis (2014), La censura y el nuevo cine español: Cuadros de realidad de los años sesenta, Alicante, Universidad.

VAUCHEZ, André (1988), La sainteté en Occident aux derniers siècles du Moyen Age d’après les proces de canonisation et les documents hagiografiques, Roma, École Française de Rome [En línea: https://www.persee.fr/doc/befar_0257-4101_1988_mon_241_1. Fecha de la consulta: 10/02/2020].

Published

2020-10-14

How to Cite

Suñé Minguella, G. “Tula Without Censorship: A Survey of the «other Version» of Miguel Picazo’s Classic”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 2, Oct. 2020, pp. 211-39, doi:10.24310/Trasvasestlc.vi2.8662.

Issue

Section

Miscellaneous