Philip K. Dick Under Spielberg’s Look: Minority Report, One Idea, Two Narrations
DOI:
https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.7995Keywords:
science fiction, short novel, blockbuster, self-fashioning, film adaptation, Philip K. Dick, Steven Spielberg, Minority ReportAbstract
Minority Report (Philip K. Dick, 1956/Steven Spielberg, 2002) is a film-literary transfer with some peculiarities. The divergences between the story and its adaptation give rise to two opposing works: while P. K. Dick confronts the individual with the system, Spielberg places the individual in front of the individual with the classic hero vs. villain scheme. The causes of these differences must be sought in the literary and filmic texts themselves, but we cannot lose sight of other extratextual factors such as context, the self-fashioning of both creators and some notions linked to both the genre of science fiction and each one of the cultivated subgenres: the short novel and the blockbuster.
Downloads
Metrics
References
ALONSO, Amado (1950), Poesía española. Ensayo de métodos y límites estilísticos, Madrid, Gredos.
ASIMOV, Isaac (1986), Sobre la ciencia-ficción, Barcelona, Edhasa.
BAJTIN, Mijail (1975, ed. 1989), Teoría y estética de la novela. Trabajos de investigación, Madrid, Taurus.
BARTHES, Roland (1953), Le Degré zero de l´écriture, Paris, Seuil.
BENJAMIN, Walter (1936, ed. 2003), La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (trad. Andrés E. Weikert), México D. F., Editorial Ítaca.
BOURDIEU, Pierre (1983, ed. 2001), Poder, derecho y clases sociales, Desclée De Brouwer.
—— (1992, ed. 1998), Les règles de l'art. Genèse et structure du champs littéraire, L'Isle-d'Espagnac, Éditions du Seuil (Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario, Madrid, Anagrama, 1997, 2005 reed.).
CHARTIER, Roger (1994), Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna, Madrid, Alianza.
CHATMAN, Seymour (1990), Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine, Madrid, Taurus.
CHIMAL, Alberto (2007), «El vengador del pasado: cinco cuentos de P. K. Dick en el cine», Casa del tiempo, vol. IX, época III, n. º 100, julio-septiembre, págs. 66-77.
DOLEŽEL, Lubomír (1986), «Semiotics of Literary Communication», Strumenti Critici, 50, n. º 1 (1), págs. 5-48.
ECO, Umberto (1979), Lector in fabula, Paris, Grasset et Fasquelle (Lector in fabula, Barcelona, Lumen, 1987).
FEATHER, John (1992), «From Rights in Copies to Copyright: The Recognition of Authors’ Rights in English Law and Practice in the Sixteenth and Seventeenth Centuries», Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, 10.2, págs. 455-73.
FOUCAULT, Michel (1969), «Qu'est-ce qu'un auteur?», Bulletin de la Société française de philosophie, 63e année, n. º 3, juillet-septembre, págs. 73-104.
GENETTE, Gerard (1979), Introduction à l´architexte, Paris, Seuil.
—— (1982), Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Seuil (Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus, 1989).
GIL GONZÁLEZ, Antonio J. (2010), «La adaptabilidad como norma del repertorio audiovisual de la cultura de masas. El caso Bourne-XIII», en J. A. Pérez Bowie (ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación, Salamanca, Ediciones Universidad, págs.275-294.
GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (2006), Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood, Valladolid, Castilla Ediciones.
GREENBLATT, Stephen (1980, ed. 2005), Reinassance self-fashioning: from more to Shakespeare, Chicago, University.
HUTCHEON, Linda (1989), A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, Nueva York, Routledge.
K. DICK, Philip (2008), «El informe de la minoría» (trad. Carlos Gardini), en Cuentos completos IV, Minotauro, Barcelona.
LÓPEZ GARCÍA, Dámaso (1993), Ensayo sobre el Autor, Madrid, Júcar.
LÓPEZ-PELLISA, Teresa, ed. (2018), Historia de la ciencia ficción en la cultura española, Madrid, Iberoamericana.
PARDO GARCÍA, Pedro Javier (2010), «Teoría y práctica de la reescritura filmoliteraria (A propósito de las reescrituras de The Turn of the Screw)», en J. A. Pérez Bowie (ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, págs. 45-102.
—— (2018), «De la transescritura a la transmedialidad: poética de la ficción transmedial», en Antonio Jesús Gil González y Pedro Javier Pardo García (eds.), Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad, Binges, Éditions Orbis Tertius.
PÉREZ BOWIE (2010), «Sobre reescritura y nociones conexas. Un estado de la cuestión», en J. A. Pérez Bowie (ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación, Salamanca, Ediciones Universidad, págs. 21-43.
RICKMAN, Gregg (1984/1988 ed.), P. K. Dick: In His Own Words, Eastwind Studios.
RODRÍGUEZ, Hilario J. (2002), «Imágenes perfectas de un futuro imperfecto», en Dirigido por…, n. º 315, septiembre.
SADOUL, Jacques (1975), Historia de la ciencia-ficción moderna, 1911-1971, Barcelona, Plaza &Janés.
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, Antonio (2004), Steven Spielberg. Entre Ulises y Peter Pan, Madrid, CIE Dossat 2000.
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2000), De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación, Barcelona, Ediciones Paidós.
SAPIRO, Gisèle (2014), «Droit et histoire de la littérature: la construction de la notion d’auteur», Revue d'histoire du XIXe siècle, 48, págs. 107-122.
SERNA MENÉ, David (2005), Guía para ver y analizar Minority Report, Seteven Spielberg (2002), Valencia/Barcelona, Nau Llivres/Ediciones Octaedro.
SCHOLES, Robert (1982), La ciencia ficción: historia, ciencia, perspectiva, Madrid, Taurus.
STAM, Robert y Alessandra RAENGO, eds. (2005), Literature and film. A Guide ti the Theory and Practice of Film Adaptation, Oxford, Blackwell Publishing.
VANOYE, Francis (1996), Guiones modelo y modelos de guión: argumentos clásicos y modelos en el cine, Barcelona, Paidós.
WOLF, Sergio (2001), Cine/Literatura. Ritos de pasaje, Buenos Aires/Barcelona/México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), The journal is not responsible of the authors´ opinions and the facts they record on their articles. Spanish Philology Department (UAM) is neither responsible of the credibility nor the authenticity of the articles. Original issues of Edad de Oro, both printed and electronic version, are owned by Spanish Philology Department (UAM), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.