On the Spanish Civil War and nonsense. The film adaptations of La higuera, Noche de difuntos del 38 y On est toujours trop bon avec les femmes
DOI:
https://doi.org/10.24310/tlc.7.2025.21844Keywords:
Grotesque, Adaptation, Spanish Civil War, Contemporary Spanish cinema, NonsenseAbstract
Recent Spanish films such as La higuera de los bastardos (2017), Malnazidos (2020) y Tratamos demasiado bien a las mujeres (2024), all adaptations of earlier novels, offer a comic-grotesque vision of the Civil War or the immediate post-war period, far removed from the realist standards of their conventional representation. Although they are not works that truly seek to problematise memory, the (post)war is not employed as a mere environmental frame. In fact, their humour, perceived as «nonsensical», stems from the historical-political references of the period. Consequently, in order to analyse their possible findings and mismatches, this article analyses the transformations they make with respect to the source material.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
ALMODÓVAR, Pedro (2021), «La gran película sobre la Guerra Civil aún no se ha hecho», entrevista de F. Miró, Eldiario.es, 04/10/2021 [En línea: https://www.eldiario.es/cultura/cine/pedro-almodovar-gran-pelicula-guerra-civil-no-hecho_128_8351352.html. Fecha de consulta: 18/04/2025].
BAJTÍN, Mijaíl (1988), La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais, trad. de J. Forcat y
C. Conroy, Madrid, Alianza.
BASTIDA VERGÉS, Lluís (2021), Lo grotesco. Fisura y disidencia análisis de lo grotesco en la obra de Roberto Arlt y Silvina Ocampo [tesis doctoral], Barcelona, Universitat Pompeu Fabra. [En línea: https://observatorio-cientifico.ua.es/documentos/63801716f5d3952b935684b9. Fecha de consulta 12/03/2025].
BAUDELAIRE, Charles (2001), Lo cómico y la caricatura, Madrid, Antonio Machado Libros.
BECERRA, David (2015), La Guerra Civil como moda literaria, Madrid, Clave Intelectual.
CALZÓN GARCÍA, José Antonio (2022), «De guerras civiles y otros zombis. Un análisis comparativo de dos casos en la narrativa hispana», Kamchatka. Revista de análisis cultural, 20, págs. 335-356. https://doi.org/10.7203/KAM.20.23000.
CAMPRA, Rosalba (2008), Territorios de la ficción: lo fantástico, Sevilla, Renacimiento.
CATELLI, Nora (2002), «El nuevo efecto Cercas», El País, 09/11/2002 [En línea: https://elpais.com/diario/2002/11/09/babelia/1036803015_850215.html. Fecha de consulta 18/06/2025].
CIRLOT, Juan Eduardo (1992), Diccionario de símbolos, Barcelona, Labor.
CONNELLY, Frances S. (2015), Lo grotesco en el arte y la cultura occidentales. La imagen en juego, trad. de A. Bozal, Madrid, Antonio Machado Libros.
COSTA, Jordi (2017), «Cultivo de la expiación», El País, 24/11/20217 [En línea: https://elpais.com/cultura/2017/11/23/actualidad/1511394144_990039.html. Fecha de consulta: 05/03/2025].
GINÉS ORTA, Carlos (2020), «La Literatura Grotesca en Europa (siglos XVI-XX)», Boletín de Literatura Oral, 3, págs. 1-238. https://doi.org/10.17561/blo.anejo3.
GREGORI, Alfons (2019), «Presentación del monográfico Fantástico e ideología: un malentendido que todavía nos acecha», Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, Vol. 7, 2, págs. 7-12. https://doi.org/10.5565/rev/brumal.634.
IEHL, Dominique (1997), Le Grotesque, París, Presses Universitaires de France.
JELIN, Elizabeth (2002), Los trabajos de la memoria, Madrid, Siglo XXI.
KAYSER, Wolfgang (2010), Lo grotesco: su realización en literatura y pintura, trad. de J. A. García Román, Madrid, Antonio Machado.
MARTÍN, Manuel (2022), Noche de difuntos del 38, Madrid, Plan B Publicaciones.
MARTÍNEZ, Luis (2024), «Tratamos demasiado bien a las mujeres irrumpe en Málaga como una revelación contra los tópicos del cine español», El Mundo, 03/03/2024. [En línea: https://www.elmundo.es/cultura/cine/2024/03/03/65e4866521efa0ba048b45b0.html. Fecha de consulta: 15/04/2025].
MORAÑA, Mabel (2017), El monstruo como máquina de guerra, Madrid, Iberoamericana, 2017.
PINILLA, Ramiro (2017), La higuera, Barcelona, Tusquets.
QUENEAU, Raymond (2023), Siempre somos demasiado buenos con las mujeres, pról. de P. Martín Sánchez, Barcelona, Seix Barrall.
ROAS, David (2009), «Poe y lo grotesco moderno», 452ºF. Revista de Teoría de la literatura y Literatura Comparada, 1, págs. 15-27.
ROAS, David (2011), Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Madrid, Páginas de Espuma.
VALLE-INCLÁN, Ramón del (2014): Luces de bohemia. Esperpento, ed. de J. del Valle-Inclán y A. Zamora Vicente, Barcelona, Espasa Calpe.
VALLE-INCLÁN, Ramón del (2018), Martes de Carnaval. Esperpentos, pról. de J. Rubio Jiménez, Madrid, Espasa Calpe.
VIDAL, Gemma (2011), «Pa negre: Contra la nostalgia de la posguerra», Detour, 2. [En línea: https://detour.es/cosas/vidal-pa-negre-contra-nostalgia-posguerra-villaronga.htm. Fecha de consulta: 25/04/2025].
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Álvaro López Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.


22.png)








