From graphic novel to the documentary: the case of María y yo
DOI:
https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi3.12280Keywords:
graphic novel, documentary, María y yo, Miguel Gallardo, Félix Fernández de CastroAbstract
The work will be based on the relationship between the graphic novel and thedocumentary having as a main purpose the analysis of the literary work Maria y yo written by Miguel and Maria Gallardo, as well as the change to the audiovisual field made by the director Felix Fernandez de Castro. Starting from the hypotheses which show the many possible relationships among them both, we propose a comparative study between the novel and the documentary, based not only on the differences atthe moment of the artistic performance but also to highlight the complementary workthese products make when they draw the characteristics of Autism Spectrum Disorder (ASD).
Downloads
Metrics
References
ALTARES, Guillermo (2021), «Carlos Giménez, memoria, viñetas y libertad», El País, 6 de febrero, s. pág. [En línea:
https://elpais.com/eps/2021-02-06/carlos-gimenez-memoriavinetas-y-libertad.html Fecha de consulta: 26/03/2021].
ALTARRIBA, Antonio (2001), La España del tebeo. La historieta española de 1940 a 2000, Madrid, Espasa Calpe.
ALTARRIBA, Antonio (2007), El arte de volar, Alicante, Edicions de ponent.
ALTARRIBA, Antonio y Kim (2016), El ala rota, Barcelona, Norma Editorial.
BECEYRO, Raúl (2007), «El documental. Algunas cuestiones sobre el género cinematográfico», en Josefina Sartora y Silvina Rival (eds.), Imágenes de lo real. La representación de lo político en el documental argentino, Buenos aires, Libraria, págs. 85-90.
BELTRÁN, Gabi y Bartolomé SEGUÍ (2011), Historias del barrio, Bilbao, Astiberri.
BERNINI, Emilio (2008), «Tres ideas de lo documental. La mirada sobre el otro», en Kilómetro 111, Buenos Aires, Santiago Arcos Editor, págs. 89-107.
BÓRQUEZ, Néstor (2016), «La historieta de la memoria: la Guerra Civil y el franquismo en viñetas», Diablotexto Digital, 1, págs. 29-55 [En línea: https://ojs.uv.es/index.php/diablotexto/article/view/8853/8594 Fecha de consulta: 26/03/2021].
BURGOS SEGARRA, Gemma (2016), «María y yo, el autismo en las aulas a través del cómic», en Javier Lluch-Prats, José Martínez Rubio y Luz C. Souto (eds.), Las batallas del cómic. Perspectivas sobre la narrativa gráfica contemporánea, Valencia, Diablotexto Digital, págs.50-65 [En línea: https://www.uv.es/diabltxd/Anejo1DTD.pdf Fecha de consulta: 26/03/2021].
DELISLE, Guy (2008), Crónicas birmanas, Bilbao, Astiberri.
DELISLE, Guy (2011), Crónicas de Jerusalén, Bilbao, Astiberri.
DURÁN COSTELL, Cristina y Miguel Ángel GINER BOU (2009), Una posibilidad entre mil, Madrid, Ediciones Sins Entido.
FERNÁNDEZ DE ARRIBA, David (2015), «La memoria del exilio a través del cómic. Un largo silencio, El arte de volar y Los surcos del azar», CuCo. Cuadernos de cómic, 4, págs. 7-33.
FREIRE, Héctor (2007), De cine somos. Críticas y miradas desde el arte, Buenos Aires, Topía Editorial.
GALLARDO, María y Miguel GALLARDO (2007), María y yo, Bilbao, Astiberri.
GALLARDO, Miguel y Paco ROCA (2009), Emotional World Tour. Diarios itinerantes, Bilbao, Astiberri.
GALLARDO, Francisco y Miguel GALLARDO (2012 [1997]), Un largo silencio, Bilbao, Astiberri.
GALLARDO, María y Miguel GALLARDO (2015), María cumple 20 años, Bilbao, Astiberri.
GALLARDO, Miguel (2020), Algo extraño me pasó camino de casa, Bilbao, Astiberri.
GARCÍA, Santiago (2010), La novela gráfica. Bilbao: Astiberri
GARCÍA, Santiago (2011), «En el umbral. El cómic español contemporáneo», Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura [Número extraordinario II: Antonio Altarriba (coord.), La historieta española, 1857-2010. Historia, sociología y estética de la narrativa gráfica en España], CLXXXVII, págs. 255-263.
GLIDDEN, Sarah (2010), Una judía americana perdida en Israel, Barcelona, Norma Editorial.
GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Rayco y Marcello SERRA (2018), «Las funciones documentales en el cómic», en Julio Andrés Gracia Lana y Ana Asión Suñer (coords.), Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, págs. 113-125.
GUIBERT, Emmanuel, Didier LEFEVRE y Frédéric LEMERCIER (2019), El fotógrafo, Bilbao, Astiberri.
GUIRAL, Antoni (2011), «1970-1995: un reloj atrasado y otro tren perdido», Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura [Número extraordinario II: Antonio Altarriba (coord.), La historieta española, 1857-2010. Historia, sociología y estética de la narrativa gráfica en España], CLXXXVII, págs. 183-208.
IGORT (2011), Cuadernos ucranianos. Memorias de los tiempos de la URSS, Madrid, Ediciones Sinsentido.
MARTÍN, Antonio (2000), Apuntes para una historia de los tebeos, Barcelona. Ediciones Glénat.
MARTÍN, Jaime (2014), Las guerras silenciosas, Barcelona, Norma Editorial.
MARTÍN, Jaime (2018), Jamás tendré 20 años, Barcelona, Norma Editorial.
MARTÍN, Jaime (2020), Siempre tendremos 20 años, Barcelona, Norma Editorial.
MATOS AGUDO, Diego (2017), Periodismo cómic. Una historia del género desde los pioneros a Joe Sacco, Salamanca, Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
MOREJÓN, Jacobo (2018), «Tratamiento de la historia del tebeo», en Julio Andrés Gracia Lana y Ana Asión Suñer (coords.), Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar, Zaragoza, Prensas Universitarias de
Zaragoza, págs. 133-138.
NICHOLS, Bill (2013), Introducción al documental, México, Universidad Nacional Autónoma de México.
PÉREZ DEL SOLAR, Pedro (2013). Imágenes del desencanto. Nueva historieta española 1980-1986, Madrid, Iberoamericana Vervuert.
PONCE, Angels y Miguel GALLARDO (2013 [2005]), ¿Qué le pasa a este niño? Una guía para conocer las habilidades y necesidades de niños y niñas con discapacidad, Barcelona, RBA Serres.
PONCE, Angels y Miguel GALLARDO (2016), ¿Qué le pasa a tu hermano?, Fundación MRW, Sant Feliu de Llobregat, Graficas Osso SL.
ROCA, Paco (2007), Arrugas, Bilbao, Astiberri.
ROCA, Paco (2013), Los surcos del azar, Bilbao, Astiberri.
RODRIGUES MARTIN, Iván (2018), «La memoria me sirve para intentar comprender el presente: entrevista con Paco Roca», Revista Caracol, 15, págs. 416-425 [En línea: http://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/146001 Fecha de consulta: 26/03/2021].
SACCO, Joe (2007), Palestina, Barcelona, Planeta.
SACCO, Joe (2010), Notas al pie de Gaza, Barcelona, Reservoir Books.
SACCO, Joe (2012), Reportajes, Barcelona, Reservoir Books.
SENTO (2017), Doctor Uriel, Bilbao, Astiberri.
TOUTON, Isabelle (2014), «Apuntes sobre el realismo en las narraciones visuales actuales. El ejemplo de la adaptación cinematográfica del cómic María y yo de Miguel Gallardo por Félix de Castro», Revista Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, II/1, págs. 77-99 [En línea: http://www.pasavento.com/pdf/n3_touton_5.pdf Fecha de consulta: 26/03/2021].
VARILLAS, Rubén (2009), La arquitectura de las viñetas. Texto y discurso en el cómic, Sevilla, Viaje a Bizancio Ediciones.
VV.AA. (2014), Viñetas de vida, Bilbao, Astiberri.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All authors published in this journal accept the following copyright terms:
a. Authors retain their authors´ rights (copyright) and grant First Publication Rights to the journal, which whill be published under a the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
b. Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g. including it in an institutional repository, or publishing it in a book) with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
The author is responsible for obtaining permission from the copyright holder when using copyrighted materials.
This electronic journal is published by University of Málaga (UmaEditorial), The journal is not responsible of the authors´ opinions and the facts they record on their articles. Spanish Philology Department (UAM) is neither responsible of the credibility nor the authenticity of the articles. Original issues of Edad de Oro, both printed and electronic version, are owned by Spanish Philology Department (UAM), thus it is necessary to cite the origin of any partial or total reproduction.