An Approximation for Reading Habits among Students of Arts and Education at the University of La Rioja (Spain)
DOI:
https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15757Keywords:
reading, university of la rioja, teacher training, survey, librariesAbstract
In the context of a survey on reading habits carried out at the University of La Rioja (Spain) among 363 students of the degrees in Primary Education, Early Childhood Education, Geography and History, English Studies and Hispanic Studies during 2022 at the Faculty of Letters and Education Studies, this paper specifically analyzes the data obtained from those students, who are presumably oriented towards a professional teaching career. After detailing the method and the field of study, different variables have been examined and the results have been disaggregated according to sex, age, and area of ??knowledge. As the most relevant results, 77% of the students read a book a month; the second reading language is mainly English (61%), compared to Basque (16%) and French (12%); regarding the reasons for reading, 52% state that they read for pleasure, compared to 28% who do it to learn and 20% who do it as an obligation.
Downloads
Metrics
References
Álvarez-Álvarez, C. y Diego-Mantecón, J. M. (2019). ¿Cómo describen, analizan y valoran los futuros maestros su formación lectora? Revista Complutense de Educación, 30(4), 1083-1096.
Baker, L. y Wigfield, A. (1999). Dimensiones de la motivación de los niños por la lectura y sus relaciones con la actividad lectora y el rendimiento lector. Lectura trimestral de investigación, 34(4), 452-477. doi: 10.1598/RRQ.34.4.4
Castillo Rodríguez, C. y Santos Díaz, I.C. (2022). Hábitos y consumos lectores en lengua materna y lengua extranjera del futuro profesorado de Educación Primaria de la Universidad de Málaga. Investigaciones Sobre Lectura, 17(1), 83-110.
Conecta (2020). Hábitos de Lectura y Compra de Libros en la Comunidad de Madrid 2020. https://bit.ly/3GeEWSa
Conecta (2021). Hàbits de lectura i compra de llibres – 2021. https://drac.cultura.gencat.cat/handle/20.500.12368/30922#page=1
Conecta (2022). Informe de resultados. Hábitos de Lectura y compra de Libros en España 2021. Federación del Gremio de Editores de España. https://www.federacioneditores.org/lectura-y-compra-de-libros-2021.pdf
Elche, M., Sánchez-García, S., y Yubero, S. (2018). Lectura, ocio y rendimiento académico en estudiantes universitarios del área socioeducativa. Educación XX1, 22(1), 215-237. doi: 10.5944/educXX1.21548
Elche, M.; Sánchez-García, S. y Yubero, S. (2019). Lectura, ocio y rendimiento académico en estudiantes universitarios del área socioeducativa. Educación XX1, 22(1), 215-237. doi: 10.5944/educXX1.21548
Fabregat Barrios, S. (2022). Proyecto lingüístico de centro. Graó.
Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2007). Hábitos de lectura y compra de libros en Extremadura 14 a 24 años. Plan de Fomento de la Lectura en Extremadura.
Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2009). Estudio de hábitos de lectura y compra de libros en la Comunidad de Castilla y León. Junta de Castilla y León.
Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2010). Hábitos de lectura y compra de libros en Castilla-La Mancha, 2009. Junta de Castilla-La Mancha.
Gil Flores, J. (2009). Hábitos y actitudes de las familias hacia la lectura y competencias básicas del alumnado. Revista de Educación, 350, 301-322.
Gilardoni, C. (2006). Universitarios y lectura. Calidad de la educación, 25, 215-239.
Juárez Calvillo, M. (2019). Influencia de la formación inicial del profesorado en los hábitos lectores y en el concepto de educación literaria. Investigaciones sobre Lectura, 12, 99-115. doi: 10.37132/isl.v0i12.287
Marinak, B. A. y Gambrell, L. B. (2010). Motivación lectora: Explorando la brecha de género elemental. Investigación e instrucción de alfabetización , 49 , 129-141 . doi: 10.1080/19388070902803795
McGeown, S. P., Goodwin, H., Henderson, N. y Wright, P. (2012). Gender differences in reading motivation: Does sex or gender identity provide a better account? Journal of Research in Reading, 35(3), 328-336. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2010.01481.x
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2020). PISA 2018. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Resultados de lectura en España. Secretaría General Técnica, Centro de Publicaciones.
Muñoz, J. M., y Hernández, A. (2011). Hábitos lectores de los alumnos de la ESO en la provincia de Salamanca. ¿Son el género y el entorno factores diferenciales? Revista de Educación, 354, 605-628.
Olaziregi Alustiza, M. J. (2000). Aproximación sociológica a los hábitos de lectura de la juventud vasca. BIBLID, 18, 79-93.
Pérez Invernón, A. (2019). El Proyecto Lingüístico de Centro: una evolución necesaria para la mejora de la Competencia en Comunicación Lingüística. Tejuelo, 30, 13-36.
Pérez-Parejo, R., Gutiérrez-Cabezas, A., Soto-Vázquez, J., Jaraíz-Cabanillas, F. J. y Gutiérrez-Gallego, J. A. (2018a). Hábitos de lectura en lenguas extranjeras en los estudiantes de Extremadura. Ocnos, 17(2), 67-81.
Pérez-Parejo, R., Gutiérrez-Cabezas, A., Soto-Vázquez, J., Jaraíz-Cabanillas, F. J. y Gutiérrez-Gallego, J. A. (2018b). Géneros de lectura preferidos por los alumnos extremeños. Datos y análisis. Información, cultura y sociedad, 39, 71-92.
Pérez Parejo, R., Gutiérrez Cabezas, A., Soto Vázquez, J., Jaraíz Cabanillas, F. J. y Gutiérrez Gallego, J. A. (2019). Hábitos de lectura de los estudiantes de la Universidad de Extremadura (España). Aproximación estadística. Investigación bibliotecnológica, 33(79), 119-147.
Pérez, C. y Serna, M. (1997). El proyecto lingüístico en centros escolares gallegos. De la diglosia al bilingüismo. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 13, 25-35.
Santos Díaz, I. C., Juárez Calvillo, M. y Trigo Ibáñez, E. (2021). Motivación por la lectura académica de futuros docentes. Educação & Formação, 6(1). https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3535
Trujillo, F. y Rubio, R. (2014). El PLC como respuesta sistémica al reto de la competencia comunicativa en entornos educativos formales: propuesta de análisis de casos. Lenguaje y Textos, 39, 29-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Investigaciones sobre la Lectura are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Investigaciones sobre la Lectura recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Investigaciones sobre la Lectura is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.