Narratives in Higher Education. Experiences in the framework of an Educational Innovation Project
Main Article Content
Abstract
We present an experience of interuniversity and interdisciplinary educational innovation that in the framework of an Educational Innovation Project was developed during the 2017/18 and 2018/19 at the universities of Malaga, Cantabria, Basque Country, Extremadura and Cádiz. Through fourteen teaching narratives we approach the way in which teachers have approached the work with the written, oral and/or visual narratives of their students. The narratives show us different ways of working with narratives in the classroom and of developing dialogical and transformative processes that promote the construction, re-construction and de-construction of learning linked to the experiences of students and to the curriculum of their subjects. Narrative pedagogy is positioned as a training strategy capable of uniting the past, the present and the future in the collective discourses of students.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Alliaud, A. y Suárez, D. H. (2011). El saber de la experiencia. Narrativa, investigación y formación docente. Buenos Aires: CLACSO-UBA.
Arriaga, J. y Conde, C. (2009). La construcción del Espacio Europeo de Educación Superior y la Innovación Educativa en la Universidad. ARBOR, Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185, 9-19. Doi: 10.3989/arbor.2009.extran1202
Bach, H. (2007). Composing a Visual Narrative Inquiry. En D. J. Clandinin. (Ed.), Handbook of Narrative Inquiry: mapping a Methodology (pp. 280-307). London: SAGE.
Barrett, T. (2004). Investigating art criticism in education: an autobiographical narrative. En E. Eisner., y M. Day (Eds.), Handhook of Research and Policy in Art Education (pp. 725-749). Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Bernete, F. G. (2014). Análisis de contenido. En A. Lucas-Marín. y A. Noboa (Coords.), Conocer lo social: estrategias y técnicas de construcción y análisis de datos (pp. 221–261). Madrid: Fragua.
Bolívar, A., Segovia, D. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: Muralla.
Cano, M. E., Pons, L. y Lluch, L. (2018). Análisis de experiencias de innovación docente universitarias sobre evaluación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(4), 11-32.
Chisvert, M. J. T., Palomares, D. M. y Soto, M. D. G. (2018). Las metodologías narrativas como activadoras del pensamiento reflexivo. En M. Sabariego (Coord.), El pensamiento reflexivo a través de las metodologías narrativas: experiencias de innovación en educación superior (pp. 28-33). Barcelona: Institut de Ciències de l'Educació: ICE.
Cochran, M. S. y Lytle, S. (2003). Más allá de la certidumbre: adoptar una posición indagadora. En A. Lieberman. y L. Miller (Eds.), La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación (pp. 67-75). Barcelona: Octaedro.
Conle, C. (2003). An Anatomy of Narrative Curricula. Educational Researcher, 32(3), 3-15.
Connelly, M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa y otros. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Barcelona: Laertes.
Contreras, J. (2013). El saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 125-136. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/274/27430309008.pdf
Cornejo, M., Rojas, R. C. y Mendoza, F. (2008). La investigación con Relatos de Vida: Pistas y opciones del Diseño Metodológico. Psykhe, 17(1), 29-39. Doi:10.4067/S0718-22282008000100004
Correa, J. M., Aberasturi, E. J. y Gutiérrez, L. P. C. (2010). Elkarrikertuz: Indagar e innovar en la docencia universitaria. La génesis y proyección de un equipo de universidad expandida. Tendencias Pedagógicas, 16, 107-130.
Correa, J. M., Aberasturi, E. J. y Gutiérrez, L. P. (2010). El e portafolio en el proyecto Elkarrikertuz: Las narrativas audiovisuales en el aprendizaje de la cultura escolar y la formación inicial del profesorado reflexivo. Revista Docencia Universitaria, 3, 117.
Correa, J. M., Fernández, L., Gutiérrez-Cabello, A., Losada, D. y Ochoa-Aizpurua, B. (2015). Formación del Profesorado, Tecnología Educativa e Identidad Docente Digital. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 45-56. Doi: 10.17398/1695-288X.14.1.45
Correa, J. M. (2015). ¿Cómo aprendes a ser maestra? TIC, género y narrativas visuales de futuras maestras de educación infantil. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(2), 256-268. Doi :10.1344/reire2015.8.28219
Correa, J. M., Aberasturi, E. J. y Gutiérrez, A. C. (2016). Ciudadanía digital, activismo docente y formación de futuras maestras de educación infantil. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 39-54. doi: 10.17398/1695-288X.15.2.39
Cortés, P., Leite, A., Prados, E. y González, B. (2020). Trayectorias y prospectivas metodológicas para la investigación narrativa y biográfica en el ámbito social y educativo. En J. M. Sancho, F. Hernández, L. Montero, J. Pons, J. I. Rivas y A. Ocaña (Coords.). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social (pp. 209-222). Barcelona: Octaedro.
Cortés. P. G., Sánchez. F. y González, B. A. (2018). Docencia Universitaria y trabajo cooperativo. Una revisión crítica. En E. Vila, V. Martín y E. Sierra (Coords.). Las competencias transversales en la docencia universitaria (pp. 103-114). Granada: GEU Editorial.
Cortés, P. G., González, B. A. y Padua, D. A. (2020). Visiones del alumnado y el sentido del prácticum en educación primaria. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 34(2), 275-298.
Domingo, J. S. (2014). La teoría fundamentada del profesorado desde un enfoque biográfico-narrativo. Fundamentación, procesos y herramientas. En M. H. Menna Barreto Abrahão y A. Bolívar (Coords.). La investigación (auto) biográfica en educación: miradas cruzadas entre Brasil y España (pp. 110-141). Granada: Editorial Universidad de Granada.
Domingo, J. C., Fernández, E. Q. y Santín, A. P. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes: Revista de Educación de La Universidad de Málaga, 0(0), 58-75. Doi: 10.24310/mgnmar.v0i0.6624
Fernández, M. C., Pascual, H. M. O. y Romero, M. A. L. (2018). Características del alumnado de los grados de Magisterio en las nuevas metodologías del EEES. En C. Monge López y P. Gómez Hernández (Eds.), Innovando la docencia desde la formación del profesorado (pp. 87-108). Madrid: Síntesis.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
García-Vera, A. B. (2013). Indagación narrativa visual en la práctica educativa. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 29, 69-79.
González, B. A., Leite, A. E. M. y Rivas, J. I. F. (2018). La indagación educativa como herramienta de transformación social. En M. T. Castilla y V. Martín Solbes (Coords.), Educación, derechos humanos y responsabilidad social (pp.127-142). Barcelona: Octaedro.
González, B. A., Cortés, P. G. y Mañas, M. O. (2019). Resiliencia y educación superior en España. Una perspectiva desde la transversalidad. En E. Lugo et al. (Coords). Temas transversales en educación superior, perspectivas y estudios en casos (pp. 89-110). Ciudad de México: Juan Pablo Editores.
Gros, B. y Lara, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: El caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 223-245. Doi: 10.35362/rie490681
Gutiérrez, L. C., Correa, J. M. G., Jiménez de Aberasturi, E. A. e Ibáñez, A. E. (2009). El modelo reflexivo en la formación de maestros y el pensamiento narrativo: estudio de un caso de innovación educativa en el Prácticum de Magisterio. Revista de Educación, 350, 493-505.
Hernandez-Castilla, R. (2009). El maestro en la Unión Europea: La Europa de la competencias. Tendencias Pedagógicas, 14, 467-482. Doi: 10.15366/tp
Hernández-Hernández, F. (2012). Documentar y narrar la relación pedagógica en la universidad como proceso de formación e investigación. En J. M. Correa Gorospe. y E. Aberasturi Apraiz (Coords.), (Re)pensar la innovación en la universidad desde la indagación narrativa (pp. 24–41). Donostia-San Sebastián: EHU/UPV.
Hernández, F., Sancho, J. M. y Creus, A. (2011). Lo que hemos aprendido a la hora de llevar a cabo historias de vida a partir de cuatro proyectos de investigación. En F. Hernández, J. M. Sancho y J. I. Rivas (Eds.), Historias de vida en educación: biografías en contexto. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Hernández, F. y Onsés, J. (2020). La investigación (educativa) basada en las artes: geneología, derivas y expansiones. En J. M. Sancho, F. Hernández, L. Montero, J. Pons, J. I. Rivas y A. Ocaña (coords.). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social (pp. 195-208). Barcelona: Octaedro.
Herrera, D. P., Jiménez, R. C. y Rivas, J. I. F. (2008). Narrativas escolares e innovación en la enseñanza universitaria. Una aportación al modelo CIDUA. Revista Educaçaó Unisinos, 12(3), 226-237.
Leite, A. E., Rivas, J. I. y Cortés, P. (2019). Narrativas, enseñanza y universidad. En M. C. Rinaudo, P. V. Paoloni. y R. B. Martín. (Coords.). Comunidades: Estudios y experiencias sobre contextos y comunidades de aprendizaje (pp.63-73). Argentina: Eduvim.
Márquez, M. J. (2012). Mediadoras interculturales en centros educativos. Un punto de vista narrativo. Almería: Servicio de publicaciones Universidad de Almería.
Márquez, M., Prados, E. y Padua, D. (2014). Relatos escolares y construcción del currículum en la formación inicial del profesorado. Bioeducamos. Tendencias Pedagógicas, 24, 113-132.
Marzal, M. Á. (2008). La alfabetización en información como dimensión de un nuevo modelo educativo: la innovación docente desde la documentación y los CRAI. Revista iberoamericana de educación a distancia, 11(2), 41-66. Doi: 10.5944/ried.2.11.930
Matas, A., Tójar, J. C. y Serrano, J. (2004). Innovación educativa: un estudio de los cambios diferenciales entre el profesorado de la Universidad de Málaga. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(1), 1-21. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/155/15506104.pdf
Mauri, T., Coll, C. y Onrubia, J. (2007). La evaluación de la calidad de los procesos de innovación docente universitaria. Una perspectiva constructivista. Revista de Docencia Universitaria, 5(1), 1-11.
Meza, J. L. R. (2009). Pedagogía narrativa. Aproximaciones a su epistemología, su método y su uso en la escuela. Actualidades pedagógicas, 1(54), 97-105. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1081&context=ap
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: invitación al viaje. Barcelona: Graò.
Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany: University of New York. Recuperado de http://home.uchicago.edu/~rjr6/articles/polkinghorne.pdf
Porta, L., De Laurentis, C. y Aguirre, J. (2015). Indagación narrativa y formación del profesorado: nuevas posibilidades de ruptura y construcción en la identidad docente. Praxis Educativa, 19(2), 43-49. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/d671/7e0535c6f8de372a71a8fd032fec27318db9.pdf
Prados, M. E., Márquez, M. J., y Padua, D. (2017). Life stories as a biographic- narrative method. How to listen to silenced voices. Revista Procedia and Behavioral Sciences, 237, 962-967.
Ricoeur, P. (1995). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Ciudad de México,
Siglo XXI.
Rivas, M. N. (2000). Innovación educativa: teoría, procesos y estrategias. Madrid: Síntesis.
Rivas, J. I. (2009). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En J. I. Rivas Flores y D. Herrera Pastor (Eds.), Voz y Educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp.17- 36). Barcelona: Octaedro.
Rivas, J. I., Herrera, D., Jiménez, R. y Leite, A. (2009). Conocer la escuela a través de nuestras vidas. La biografía escolar como estrategia de aprendizaje. En A. García Valcárcel. (Coord.), Experiencias de innovación docente universitaria (pp. 0-20). Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.
Rivas, J. I., Leite, A., Cortés, P., Márquez, M. J. y Padua, D. (2010). La configuración de identidades en la experiencia escolar. Escenarios, sujetos y regulaciones. Revista de Educación, 353, 187-209.
Rivas, J. I. y Leite, A. (2013). Aprender la profesión desde el pupitre. Cuadernos de Pedagogía, 436, 34-37.
Rivas, J. I., Leite, A. E. y Cortés, P. (2014). Formación del profesorado y experiencia escolar: las historias de vida como práctica educativa. Praxis Educativa, 18(2), 13-23.
Rivas, J. I. R. (2014). Narración frente al neoliberalismo en la formación docente. Visibilizar para transformar. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 99-112.
Rivas, J. I., Cortés, P. y Márquez, M. J. (2018). Experiencia y contexto: Formar para transformar. En C. Monge López y P. Gómez Hernández (Eds.), Innovando la docencia desde la formación del profesorado (pp. 109-124). Madrid: Síntesis.
Rodrigo, M. y Almirón, N. (2013). Autopercepción de la adquisición de competencias de los estudiantes de periodismo: el caso de la Universitat Pompeu Fabra. Aula Abierta, 41(1), 99-110.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
Zabalza, M. Á. (2004). Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos Educativos. Revista de Educación, 6, 113-136. Doi: 10.18172/con.531
Zeichener, K. (1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education, 34, 3-9.