The ethnographical method as construction of knowledge: a descriptive analysis on its use and conceptualization in social sciences
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Álvarez, C. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación. Gazeta de Antropología, 24(1), 1-15. Disponible en https://digibug.ugr.es/handle/10481/6998
Ameigeiras, A.R. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. In I. Vasilachis de Gialdino, (Coord.) (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa (PP.107-151). Barcelona: Gedisa.
Atkinson, P., y Hammersley, M. (1994). Etnografía, Métodos de investigación. Barcelona: Paidos.
Axpe, Mª A. (2003). La investigación etnográfica en el campo de la educación. Una aproximación meta-analítica. Tesis Doctoral. Universidad de la Laguna, Santa Cruz de Tenerife, España.
Barrio, J.Mª. (1995). El aporte de las ciencias sociales a la Antropología de la Educación. Revista Complutense de Educación, 6(1), 159-184. Disponible en https://core.ac.uk/download/pdf/38821198.pdf
Boyle, J. (2003). Estilos de etnografía. En J.M. Morse, Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa (pp.185-214). Primera edición en español. Colombia. Editorial Universidad de Antioquia.
Cajide, J. (1992). Investigación cualitativa. Tradiciones y perspectivas contemporáneas. Bordón, 44(4), 357-375.
Cortés, P. (2013). El guiño del poder, la sonrisa del cambio. Estudio pedagógico sobre Identidad Resiliente en situaciones de desventaja social, cultural y jurídica. Tesis Doctoral, Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, Málaga, España.
Del Rincón, D. (1997). Metodologies qualitatives orientades a la comprensió. Barcelona: Paidós.
Denzin, N. K. (1978). The Research Act. 2d ed. New York: McGraw-Hill.
Douglas, J.D. (1976). Investigative Social Research: Individual and Team Field Research. Beverly Hills, Calif.: Sage Publications.
García Jiménez, E. (1994). Investigación etnográfica. En V. García Hoz (dir.), Problemas y métodos de investigación en educación (pp. 343-375). Rialp: Madrid.
Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.
Giacomelli, A., Guedes, J.L., Soares, S.B, y Leite, J.L. (2009). La etnografía utilizada en una investigación en etnografía: La construcción de una “descripción densa”. Index de Enfermería, 18(1), 47-51.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing Company.
Goetz J.P., y LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
González Monteagudo, J. (1996). La Antropología y la Etnografía educativas. Aportaciones teóricas y metodológicas. En Actas del VIII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp.487-491). Sevilla, ICE de la Universidad de Sevilla y AIDIPE.
Gumperz, J. (1981). Conversational Inference an classroom learning. In J.L. Green y C. Wallat (Comps.), Ethnography and
Language in Educational Settings (pp.3-23). Norwood, Nueva Jersey: Ablex.
Hammersley, M., y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Jacob, E. (1987). Traditions of qualitative researh: A review. Review of Educational Research, 57, 1-50.
Köhler, C. (2008). Narrative methods for the Human Sciences. CA USA: Sage Publications.
Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Beberly Hills, CA: Sage Publications.
Pérez, D.A.A. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios de Filosofía, 44, 9-37. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/ef/n44/n44a02.pdf
Pujadas, J. J., Comas, D., y Roca, J. (2010) (Coords). Etnografía. Barcelona: UOC.
Real Academia Española (2019). Diccionario de la lengua española. Versión electrónica.
Reeves, M. (1979). The ethnographic paradigm(s). Administrative Science Quarterly, 24, 4, 527-538.
Sanday, P.R. (1983). The ethnographic pradigm(s). In J. Van Maanen (ed.), Qualitative methodology (19-25). Beverly Hills, California: Sage.
Sandín, Mª P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: McGraw Hill.
Sandoval, C. (1996). La formulación y el diseño de los procesos de investigación social cualitativos. En C.Sandoval, Invetsigación cualitativa (111-128). Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de Educación Superior.
Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, 334, 165-176. Disponible en http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re334/re334_11.pdf
Spindler, G. & Spindler, L. (1992). Cultural processa and ethnography: an anthropologicalperspective. In LeCompte, M. D. et al. (Eds.): The Handbook of Qualitative Research in education (53-92). Academic Press, San Diego.
Spradley, J.P. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Spradley, J.P. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart & Winston
Taylor, S.J., y Bodgan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos. Nueva York, Book Print.
Tesch, R. (1990). Qualitative research: Analysis Types and Software Tools. New York: Falmer.
Torres, J. (1988). La investigación etnográfica y la reconstrucción crítica en educación. En J. Goetz y M. D. Lecompte, Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, Morata.
Velasco, H., y Díaz de Rada, A. (1997). El trabajo de campo. La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Ed. Trotta
Velasco, J. J. (2003) La investigación etnográfica y el maestro. Tiempo de Educar, 4, 7, 153-169.
Wilcox, K. (1993). La etnografía como una metodología y su aplicación al estudio de la escuela: una revisión. En H.M.
Velasco, F.J. García Castaño, y A. Díaz de Rada (Eds). Lecturas de antropología para educadores (95-126). Madrid: Trotta.
Wolcott, H.F. (1992). Posturing in qualitative research. In M. LeCompte, W Millroy, & J. Preissle (Eds), The Handbook of Qualitative research in education (pp 3-52). London: Academic Press.