The educational rescue of attention, tangled between screens

Authors

  • Ángel Ignacio Pérez Gómez Catedrático de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.22062

Keywords:

social media, teenager mental health , misinformation, digital self-regulation, educational pedagogy

Abstract

Are the mental deterioration of youth and the anti-democratic political drift linked to the explosion of screens and social media? These platforms constitute the environments inhabited by new generations, guided by complex and opaque algorithms, of which we do not seem to be sufficiently aware of their decisive influence. They offer extraordinary opportunities as search engines, social relations, shopping centers, public squares, identity showcases, and platforms for belonging and political activism. Billions of people, defenseless, engage with them daily, yet few understand their structure, functioning, and consequences. The article analyzes the complex and subtle components of these carefully designed and nurtured platforms that aim to capture and hijack users' attention to maximize the economic benefit of their owners: a liquid, addictive, and sticky syntactic structure combined with an invisible, banal, and extreme neoliberal semantics of misinformation and post-truth. It highlights the most concerning social effects on the mental health of adolescents, as well as the deterioration of democratic coexistence, and suggests urgent challenges and commitments for a truly educational pedagogical revolution to rescue the learners attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
30
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

Author Biography

Ángel Ignacio Pérez Gómez, Catedrático de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga

Departamento de Didáctica y Organización Escolar

References

Alter, A. (2018). Irresistible: ¿Quién nos ha convertido en yonquis tecnológicos? Paidós.

Applebaum, A. (2024). Autocracia. Debate.

Ariely, D. (2023). Misbelief: What Makes Rational People Believe Irrational Things. Harper

Bates, P. (2023). Los hombres que odian a las mujeres: Incels, artistas de la seducción y otras subculturas misóginas online. Capitán Swing.

Byung-Chul, H. (2024). El espíritu de la esperanza. Herder.

Cialdini, R. (2022). Influencia. La Psicología de la persuasión. Harpercollins.

Crawford, K. (2025). Atlas de inteligencia artificial - Poder, política y costos planetarios. Fondo de Cultura Económica.

Cross. M. (2025). Des-información: Manipulación, propaganda y censura en la sociedad del control. El tragacionista.

Csikszentmihalyi. M. (2011). Fluir: Una psicología de la felicidad. Kayros

Cyber Guardians, (2024). https://www.cyber-guardians.org

Desmurget. M. (2020). La fábrica de cretinos digitales: Los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Ediciones Península.

Desmurget. M. (2025). Más libros y menos pantallas: Cómo acabar con los cretinos digitales. Ediciones Península.

DiResta, R. (2024). Invisible rulers. Public Affairs.

Fisher, M. (2023). Las redes del caos. Península.

Goleman, D. (2025). Focus. Kairos.

Graeber, D. (2021). En deuda: Una historia alternativa de la economía. Ariel.

Graeber, D. y Wengrow, D. (2022). El amanecer de todo: Una nueva historia de la humanidad. Ariel.

Gutierrez-Rubí, A. (2025). Polarización, soledad y algoritmos. Siglo XXI.

Haidt, J. (2024). La generación ansiosa: Por qué las redes sociales están causando una epidemia de enfermedades mentales entre nuestros jóvenes. Planeta Audio.

Hao, K. (2025). Empire of AI: Inside the reckless race for total domination. Penguin.

Haraway, D. (2023). Mujeres, simios y cíborgs: La reinvención de la naturaleza. Alianza.

Hari, J. (2023). El valor de la atención. Península.

Haugen, F. (2023). La verdad sobre Facebook. Deusto

Jarvis, J. (2024). The Web We Weave: Why We Must Reclaim the Internet from Moguls, Misanthropes, and Moral Panic. Basic Books.

Kuenerz, M. (2025). El juego de la atención: El método para hacer consciente el inconsciente. Vergara.

Marina, J.A. (2025). La vacuna contra la insensatez: Tratado de inmunología mental. Ariel.

Monbiot, G. y Hutchison, P. (2025). La doctrina invisible: La historia secreta del neoliberalismo (y cómo ha acabado controlando tu vida). Capitán Swing.

Mounk, Y. (2024). La trampa identitaria: Una historia sobre las ideas y el poder en nuestro tiempo. Paidós.

Murray, B. (2019). La próxima revolución: Las asambleas populares y la promesa de la democracia directa. Virus editorial.

Pérez Gómez, A.I. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad y pandemias. Homo Sapiens.

Pérez Gómez, A.I. (2024) La revolución pedagógica de la IA educativa. Márgenes. 5(2), 220-235.

Piketty, TH, (2025). Hacia un socialismo ecológico. Deusto.

Rivera, L. (2025). Esclavos del algoritmo: Manual de resistencia en la era de la inteligencia artificial. Debate.

Rojas Estapé, M. (2024). Recupera tu mente, reconquista tu vida. Planeta.

Roozenbeek, J. y Van der Linden, S. (2024). The Psychology of Misinformation. Cambridge University Press.

Rot, M. (2023). Infoxicación. Paidós.

Sánchez, R. (2024). Bulos: manual de combate. Manual de combate.

Simard, S. (2021). Finding the Mother Tree: Discovering the Wisdom of the Forest. Deckle Edge.

Solnit, R. (2025). El camino inesperado. Lumen.

Tarnoff, B. (2025). Internet para la gente: La lucha por nuestro futuro digital. Debate.

Varoufakis, Y. (2024). Tecnofeudalismo: El sigiloso sucesor del capitalismo. Deusto.

Youyou, W., Kosinski, M. y Stillwell, D. (2015). Los juicios de personalidad basados en computadora son más precisos que los realizados por humanos. Proc Natl Acad Sci EE. UU. 27 de enero de 2015;112(4):1036-40.

Published

2025-07-31

How to Cite

Pérez Gómez, Ángel I. (2025). The educational rescue of attention, tangled between screens. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 8–26. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.22062

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS