Non Preschool Male Teachers, an absence that still remains
Main Article Content
Abstract
The absence of teachers at the early childhood education stage still remains in so many schools. The well-known feminization process of the teaching profession is persistent and is not threatened by institutional measures or academic proposals that will promote male teachers teaching young children. This paper show qualitative data obtained from structured interviews to thirteen male teachers. They were asked about their decision to enroll in university to achieve the Preschool Teacher Degree and about their early experiences at the Education Faculty (all of them had been students at the University of Seville, Spain). The content analysis carried out shows a determined choice, with frequent references to their affinity with children and their desire to improve education. They felt cuddled by their relatives and, at times, questioned by their friends. Joining the university was grateful, in a few days they overcame the discomfort of being practically the only males in the class group. However, neither the decision-making nor the beginnings were free from prejudice and uncertainty. This paper proposes guidelines for pre-service teaching education in order to understand and address the needs of these male students. It also stresses the urgency of moving forward in this research area to gain a broader and deeper understanding of the situation and to go foster doing properly.
Keywords:
Downloads
Metrics
Article Details
References
Alaminos, A. (2006). El muestreo en la investigación social. En A. Alaminos y J.L. Castejón, Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión (pp. 41-68). Universidad de Alicante.
Alharahsheh H. H., Pius, A., & Guenane, I. (2019). The Role of Male Teachers’ Participation within the Preschool Levels of Education. Global Academic Journal of Linguistics and Literature. 1(2), 22-26. https://gajrc.com/gajll
Ballarín, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas-Revista Internacional de Estudios Feministas. 2(1), 7-31. http://hdl.handle.net/2183/21843
Bonder, G. (1994). Mujer y educación en América Latina: hacia la igualdad de oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación. 6, 9-48. https://doi.org/10.35362/rie601206
Brailovsky, D.M. (2020). Los muy señoritos: maestros varones en el nivel inicial. Zero-a-Seis. 22(42), 367-381. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p367
Burn, E. & Pratt-Adams, S. (2015). Men Teaching Children 3-11. Dismantling gender barriers. Bloomsbury.
Calvo, A., García-Lastra, M. y Susinos, T. (2008). La educación de las mujeres en la España contemporánea. Tres historias de vida escolar. En M. García-Lastra, A. Calvo y T. Susinos (Eds.). Las mujeres cambian la educación (pp. 21-67). Narcea.
Carretero, R. y Nolasco, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar. 55(1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903
De Stéfano, M. (2017). Hacerse hombre en el aula: masculinidad, homofobia y acoso escolar. cadernos pagu. 50. http://dx.doi.org/10.1590/18094449201700500014
Figueroa, J.G. y Hernández, T. (2019). Hombres en profesiones de cuidado tradicionalmente feminizadas. Papeles de Población. 25(100), 121-151. https://doi.org/10.22185/24487147.2019.100.15
Flecha, C. (1997). Formación del profesorado en coeducación. Revista de Enseñanza Universitaria. nº extraordinario, 125-134. http://institucional.us.es/revistas/universitaria/extra1997/art_13.pdf
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Fuentes-Guerra, M., Luque, B., y Freixas, A. (2007). Formación del profesorado y diferencia sexual. Revista Fuentes. 7, 52-64. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2400
García, J. y Hernández, C. I. (2015). La formación del profesorado de nivel preescolar: un campo que excluye a los hombres en la Ciudad de México. Entreciencias: diálogos en la Sociedad del Conocimiento. 3(7), 241-251. http://dx.doi.org/10.21933/J.EDSC.2015.07.135
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.
Gonçalves, J. P., y Soares, P.K. (2019). "De agora em diante vai terminar os professores homens!” Controversas representações de gestores escolares sobre a docência masculina. Educativa. Revista de Educação. Goiania. 21(1), 177-197. http://dx.doi.org/10.18224/educ.v21i1.7009
González, B., Polo, E., Jiménez, P. J. (2021). La feminización de la Educación Infantil. Un estudio de caso de estudiantes varones en la Universidad de Málaga. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 19(1), 75-91. https://doi.org/10.4995/redu.2021.14600
Heikkiläa, M. & Hellman, A. (2017). Male preschool teacher students negotiating masculinities: a qualitative study with men who are studying to become preschool teachers. Early Child Development and Care. 187(7), 1208-1220. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1161614
Jiménez, E., Ramos, R., Muñoz, V. y Avendaño, P. (2021). Percepciones de los licenciados en educación preescolar sobre su formación inicial y desempeño profesional. Revista de Educación. 22, 347-364. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4811/5009
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en la investigación cualitativa. Morata.
Lorente, B. (2004). Género, ciencia y trabajo. Las profesiones feminizadas y las prácticas de cuidado y ayuda social. Scripta Ethnologica. 26, 39-53. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14802602
Martínez, R.A. y Egido, L. T. (2009). Género, educación y formación del profesorado. Retos y posibilidades. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 23(1), 17-25. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/36698
McGrath, K. F., Moosa, S., Van Bergen, P., & Bhana, D. (2020). The plight of the male teacher: An interdisciplinary and multileveled theoretical framework for researching a shortage of male teachers. The Journal of Men’s Studies. 28(2), 149-164. https://doi.org/10.1177%2F1060826519873860
Organization for Economic Co-operation and Development (2017). Gender equality in education. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264281318-graph35-en
Organization for Economic Co-operation and Development (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en
Pallarès, M. (2019). Conquistar la igualdad: La coeducación hoy. Tendencias Pedagógicas. 34, 1–4. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.001
Resa, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.390951
Rodrigo-Moriche, M. P., Vasco-González, M., Gil-Pareja, D. y Pericacho-Gómez, J. (2022). Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 25(2), 1-14. https://doi.org/10.6018/reifop.512851
Romero, A. y Abril, P. (2008). Género y la formación del profesorado en los estudios de Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 11 (3), 40-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015205006
Sáenz del Castillo, A., Goñi, E. y Camuñas, A. (2019). La coeducación a debate. Representaciones sociales en el profesorado de educación infantil. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 23(2), 463-484. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9726
Tracy, S. (2021). Calidad cualitativa: ocho pilares para una investigación cualitativa de calidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 2(2), 173-201. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10016
Ugalde, A.I., Aristizábal, P., Garay, B., y Mendiguren, H. (2019). Coeducación: un reto para las escuelas del siglo XXI. Tendencias Pedagógicas. 34, 16-36. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.003
Vendrell, R., Dalmau, M., Gallego, S., y Baqués, M. (2015). Los varones, profesionales en la educación infantil. Implicaciones en el equipo pedagógico y en las familias. Revista de Investigación Educativa. 33(1), 195-210. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.184051
Verástegui, M. (2019). La feminización de la enseñanza en España: ¿un objeto de estudio obsoleto? Índice: Revista de Estadística y Sociedad. 28-31. http://www.revistaindice.com/numero73/p28.pdf
Warin, J. (2019). Conceptualising the value of male practitioners in early childhood education and care: gender balance or gender flexibility. Gender and Education. 31(3), 293-308. https://doi.org/10.1080/09540253.2017.1380172