Main Article Content

Soledad García-Gómez
Universidad de Sevilla
Spain
https://orcid.org/0000-0002-1563-8678
Victoria Muñoz-Tinoco
University of Sevilla
Spain
https://orcid.org/0000-0002-9785-244X
Vol. 4 No. 1 (2023), RESEARCHES, pages 20-34
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v4i1.15324
Submitted: Sep 5, 2022 Accepted: Dec 12, 2022 Published: Jan 31, 2023
How to Cite

Abstract

The absence of teachers at the early childhood education stage still remains in so many schools. The well-known feminization process of the teaching profession is persistent and is not threatened by institutional measures or academic proposals that will promote male teachers teaching young children. This paper show qualitative data obtained from structured interviews to thirteen male teachers. They were asked about their decision to enroll in university to achieve the Preschool Teacher Degree and about their early experiences at the Education Faculty (all of them had been students at the University of Seville, Spain). The content analysis carried out shows a determined choice, with frequent references to their affinity with children and their desire to improve education. They felt cuddled by their relatives and, at times, questioned by their friends. Joining the university was grateful, in a few days they overcame the discomfort of being practically the only males in the class group. However, neither the decision-making nor the beginnings were free from prejudice and uncertainty. This paper proposes guidelines for pre-service teaching education in order to understand and address the needs of these male students. It also stresses the urgency of moving forward in this research area to gain a broader and deeper understanding of the situation and to go foster doing properly.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Alaminos, A. (2006). El muestreo en la investigación social. En A. Alaminos y J.L. Castejón, Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión (pp. 41-68). Universidad de Alicante.

Alharahsheh H. H., Pius, A., & Guenane, I. (2019). The Role of Male Teachers’ Participation within the Preschool Levels of Education. Global Academic Journal of Linguistics and Literature. 1(2), 22-26. https://gajrc.com/gajll

Ballarín, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas-Revista Internacional de Estudios Feministas. 2(1), 7-31. http://hdl.handle.net/2183/21843

Bonder, G. (1994). Mujer y educación en América Latina: hacia la igualdad de oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación. 6, 9-48. https://doi.org/10.35362/rie601206

Brailovsky, D.M. (2020). Los muy señoritos: maestros varones en el nivel inicial. Zero-a-Seis. 22(42), 367-381. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p367

Burn, E. & Pratt-Adams, S. (2015). Men Teaching Children 3-11. Dismantling gender barriers. Bloomsbury.

Calvo, A., García-Lastra, M. y Susinos, T. (2008). La educación de las mujeres en la España contemporánea. Tres historias de vida escolar. En M. García-Lastra, A. Calvo y T. Susinos (Eds.). Las mujeres cambian la educación (pp. 21-67). Narcea.

Carretero, R. y Nolasco, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar. 55(1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903

De Stéfano, M. (2017). Hacerse hombre en el aula: masculinidad, homofobia y acoso escolar. cadernos pagu. 50. http://dx.doi.org/10.1590/18094449201700500014

Figueroa, J.G. y Hernández, T. (2019). Hombres en profesiones de cuidado tradicionalmente feminizadas. Papeles de Población. 25(100), 121-151. https://doi.org/10.22185/24487147.2019.100.15

Flecha, C. (1997). Formación del profesorado en coeducación. Revista de Enseñanza Universitaria. nº extraordinario, 125-134. http://institucional.us.es/revistas/universitaria/extra1997/art_13.pdf

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Fuentes-Guerra, M., Luque, B., y Freixas, A. (2007). Formación del profesorado y diferencia sexual. Revista Fuentes. 7, 52-64. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2400

García, J. y Hernández, C. I. (2015). La formación del profesorado de nivel preescolar: un campo que excluye a los hombres en la Ciudad de México. Entreciencias: diálogos en la Sociedad del Conocimiento. 3(7), 241-251. http://dx.doi.org/10.21933/J.EDSC.2015.07.135

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.

Gonçalves, J. P., y Soares, P.K. (2019). "De agora em diante vai terminar os professores homens!” Controversas representações de gestores escolares sobre a docência masculina. Educativa. Revista de Educação. Goiania. 21(1), 177-197. http://dx.doi.org/10.18224/educ.v21i1.7009

González, B., Polo, E., Jiménez, P. J. (2021). La feminización de la Educación Infantil. Un estudio de caso de estudiantes varones en la Universidad de Málaga. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 19(1), 75-91. https://doi.org/10.4995/redu.2021.14600

Heikkiläa, M. & Hellman, A. (2017). Male preschool teacher students negotiating masculinities: a qualitative study with men who are studying to become preschool teachers. Early Child Development and Care. 187(7), 1208-1220. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1161614

Jiménez, E., Ramos, R., Muñoz, V. y Avendaño, P. (2021). Percepciones de los licenciados en educación preescolar sobre su formación inicial y desempeño profesional. Revista de Educación. 22, 347-364. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4811/5009

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en la investigación cualitativa. Morata.

Lorente, B. (2004). Género, ciencia y trabajo. Las profesiones feminizadas y las prácticas de cuidado y ayuda social. Scripta Ethnologica. 26, 39-53. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14802602

Martínez, R.A. y Egido, L. T. (2009). Género, educación y formación del profesorado. Retos y posibilidades. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 23(1), 17-25. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/36698

McGrath, K. F., Moosa, S., Van Bergen, P., & Bhana, D. (2020). The plight of the male teacher: An interdisciplinary and multileveled theoretical framework for researching a shortage of male teachers. The Journal of Men’s Studies. 28(2), 149-164. https://doi.org/10.1177%2F1060826519873860

Organization for Economic Co-operation and Development (2017). Gender equality in education. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264281318-graph35-en

Organization for Economic Co-operation and Development (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en

Pallarès, M. (2019). Conquistar la igualdad: La coeducación hoy. Tendencias Pedagógicas. 34, 1–4. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.001

Resa, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.390951

Rodrigo-Moriche, M. P., Vasco-González, M., Gil-Pareja, D. y Pericacho-Gómez, J. (2022). Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 25(2), 1-14. https://doi.org/10.6018/reifop.512851

Romero, A. y Abril, P. (2008). Género y la formación del profesorado en los estudios de Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 11 (3), 40-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015205006

Sáenz del Castillo, A., Goñi, E. y Camuñas, A. (2019). La coeducación a debate. Representaciones sociales en el profesorado de educación infantil. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 23(2), 463-484. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9726

Tracy, S. (2021). Calidad cualitativa: ocho pilares para una investigación cualitativa de calidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 2(2), 173-201. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10016

Ugalde, A.I., Aristizábal, P., Garay, B., y Mendiguren, H. (2019). Coeducación: un reto para las escuelas del siglo XXI. Tendencias Pedagógicas. 34, 16-36. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.003

Vendrell, R., Dalmau, M., Gallego, S., y Baqués, M. (2015). Los varones, profesionales en la educación infantil. Implicaciones en el equipo pedagógico y en las familias. Revista de Investigación Educativa. 33(1), 195-210. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.184051

Verástegui, M. (2019). La feminización de la enseñanza en España: ¿un objeto de estudio obsoleto? Índice: Revista de Estadística y Sociedad. 28-31. http://www.revistaindice.com/numero73/p28.pdf

Warin, J. (2019). Conceptualising the value of male practitioners in early childhood education and care: gender balance or gender flexibility. Gender and Education. 31(3), 293-308. https://doi.org/10.1080/09540253.2017.1380172