Main Article Content

Carina Viviana Kaplan
Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de La Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
Argentina
Biography
Vol. 3 No. 3 (2022): Remembering: a life dedicated to Education. Academic tribute to Professor Ángel I. Pérez Gómez, STUDIES AND ESSAYS, pages 73-82
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15176
Submitted: Jul 25, 2022 Accepted: Sep 15, 2022 Published: Sep 30, 2022
How to Cite

Abstract

This article recovers the contributions of a great author of contemporary pedagogy such as Ángel Pérez Gómez, starting from the assumption that singular academic biographies are inscribed in social history. His legacy consists of enabling us to understand the relationship between democratic education and social justice from a brave radical position against any authoritarian discourse of depoliticization. To build a democracy, both in the general society and in a school institution, it is necessary to consider the problems of power. The curriculum, understood as the culture that students and teachers live, reproduce and transform at school, is not a neutral practice and much less instrumental, but rather acquires a political character.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Álvarez Uría, F. y Varela, J. (2009). La escuela y sus funciones sociales. En F. Álvarez Uría, F. y J. Varela (Comp.), Sociología de las Instituciones. Bases sociales y Culturales de la conducta (pp.55-74). Madrid: Morata.

Apple, M. (2015). Conocimiento, Poder y Educación: Sobre Ser Un Académico/Activista. Entramados - Educación y Sociedad, 0 (2), 29-39. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1382

Bourdieu, P. y Saint Martín, M., (1998). Las categorías del juicio profesoral. Propuesta Educativa, Buenos Aires, 19, año 9, FLACSO. (Traducido por Emilio Tenti Fanfani y editado por Carina.V. Kaplan).

Connell, R. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.

Elias, N. (1987). El proceso de civilización. Investigaciones psicogenéticas y sociogenéticas. México: Fondo de cultura económica.

Elias, N. (1990). Compromiso y distanciamiento. Barcelona: Península.

Elias, N. (1995). Sociología fundamental. Barcelona: Gedisa.

García Pérez, F., Merchán Iglesias, J. y Pérez Guerrero, V. (2014). Conversación con Ángel I. Pérez Gómez. Revista Con-Ciencia Social, 18, pp. 87-107.

Kaplan, C. V. (2008). Talentos, dones e inteligencias: el fracaso escolar no es un destino. Buenos Aires: Colihue.

Kaplan, C. V. (2010). Filosofía del don y taxonomías escolares. Las construcciones simbólicas de los profesores como mediaciones. Educación, Lenguaje y Sociedad, (7), pp. 101–122.

Kaplan, C. V., y Piovani, J. I. (2018). Trayectorias y capitales socioeducativos. En J. I. Piovani y A. Salvia (Coord.), La Argentina del siglo XXI. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual (pp. 220-263). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Kaplan, C.V. y Sulca, E. (2021). Curriculum y justicia escolar en contextos pluriculturales. Revista Teias, 22 (67), pp. 372-381. DOI: 10.12957/teias.2021.62798

Pérez Gómez, A. I. (1991). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. En J. Gimeno Sacristán y A. I. Pérez Gómez (ed.), Comprender y transformar la enseñanza (pp.55-74). Madrid: Morata.

Pérez Gómez, A. I. (2206). Investigación y curriculum. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 10, pp. 69-84.

Pérez-Gómez, A. I. (2022). Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado. En A. I. Pérez-Gómez y E. Soto (Coords.), Aprender a enseñar para enseñar a aprender, (pp. 67-88). Ediciones Morata.

psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.

Raggio, C. (2011). La educación durante la última dictadura militar. Dossier N°5 Memorias en las aulas. En Memoria Académica. Disponible en: https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/educacion/memoria-en-las-aulas/dossier5.pdf

Sennett, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

Southwell, M. (2004). La escuela bajo la lupa: una mirada a la política de Subversión en el ámbito educativo. Revista Puentes, La Plata, Comisión por la Memoria.

Tedesco, J. C., Braslavsky, C. y Carciofi, R. (1983) El proyecto educativo autoritario. Argentina 1976 – 1982. FLACSO.

Therborn, G. (2015). Los campos de exterminio de la desigualdad. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Torres Santomé, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. España: Morata.

Tuñon, I. (2001). Las oportunidades educativas frente al bicentenario. Buenos Aires: Universidad Católica Argentina.