Main Article Content

Rafael Ángel Jiménez Gámez
Universidad de Cádiz
Spain
http://orcid.org/0000-0001-9774-6164
Biography
Juan Pérez Rios
Universidad de Cádiz
Spain
Ramón Porras Vallejo
Universidad de Cádiz
Spain
Vol. 3 No. 3 (2022): Remembering: a life dedicated to Education. Academic tribute to Professor Ángel I. Pérez Gómez, RESEARCHES, pages 181-200
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i3.15141
Submitted: Jul 18, 2022 Accepted: Sep 12, 2022 Published: Sep 30, 2022
How to Cite

Abstract





This article intends to review a research carried out in the nineties of the last century, subsidized by the I Re- search Plan of the Andalusian Government on Teaching Practices in the University School of Teacher Training of the University of Ca?diz. The intention does not remain in the memory of an experience with positive evalua- tions and its errors. The important thing is to analyze it thirty years later from the epistemology that guided us, always, mainly, from the works of Professor Pe?rez Go?mez. We contribute our reflection on the research cons- tructs that we handle and that we believe are essential today by placing teaching practices at the heart of tea- cher training. Our research investigated the reconstruction of practical thought and the process of socialization in the complexity of life in the classroom and in the educational center, within the action research, among the participating agents, teaching students, primary school teachers and university teachers. first order (Teaching students-Primary students) and second order (Teaching students-Primary teachers-University teachers). After the evaluation of the achievements and the failures (which we do explain) we consider an exciting future in new but continuous coordinates.





Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Barra, I., Serrano, M.A. y Aguilar, A. (1998). Aprendiendo de la experiencia: Ámbitos problemáticos en las prácticas de enseñanza. Tavira, 15, 31-36.

Contreras, J. (1987). De estudiante a profesor: socialización y aprendizaje de las prácticas de enseñanza. Revista de Educación, 282, 203-231.

Elliot, J. (2022). Prólogo. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 25-45). Morata.

Grundy, S. (1993). Más allá de la profesionalidad. En W. Carr, Calidad de la enseñanza e investigación acción, (pp.65-85). Díada.

Jiménez Gámez, R. Á. (1995). Los constructos de una investigación sobre prácticas de enseñanza. En L. Montero, L., B. Cebreiro y M.Á. Zabalza, (eds), El Practicum en la Formación de Profesionales: Problemas y desafíos. Actas del III Simposium Internacional sobre Prácticas Escolares, 27 al 29 de junio de 1994, Poio (Pontevedra). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago.

Jiménez Gámez, R. Á. (1997). El conocimiento tácito en la puesta en práctica de un proyecto de investigación-acción de prácticas de enseñanza. Tavira,14, 7-12.

Pérez Gómez, Á. I. (1978). Las fronteras de la educación. Epistemología y Ciencias de la educación. Zero-ZYX.

Pérez Gómez, Á. I. (1988a). El pensamiento práctico del profesor: implicaciones en la formación del profesorado. En A. Villa (coord.), Perspectivas y problemas de la función docente (pp. 128-141). II Congreso mundial vasco. Narcea.

Pérez Gómez, Á. I. (1988b). Currículum y Enseñanza. Análisis de componentes. Universidad de Málaga.

Pérez Gómez, Á. I. (1991). Calidad de la enseñanza y desarrollo profesional del docente. En VV.AA. Sociedad, Cultura y educación. Homenaje a la memoria de Carlos Lerena Alonso, (pp.3-17). Centro de Investigación y Documentación Educativa. Universidad Complutense.

Pérez Gómez, Á. I. (1997). Socialización profesional del futuro docente en la cultura de la institución escolar. El mito de las prácticas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29,125-140.

Pérez Gómez, Á. I. (2007). Aprender a enseñar. La construcción del conocimiento en la formación del profesorado. En AA.VV., Profesorado y otros profesionales de la educación (pp. 7-31). MEC/ Octaedro/ FIES.

Pérez Gómez, Á. I. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 37-60.

Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.

Pérez Gómez, Á. I. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 3-17. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.649.

Pérez Gómez, Á. I. (2022). Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado. En Á. I. Pérez Gómez, A. y E. Soto Gómez. (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 67-87). Morata.

Pérez Gómez, Á. I. y Gimeno, J. (1988). Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 42, 37-63.

Pérez Gómez,Á. I. y Soto Gómez, E. (coords). (2022). Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Morata.

Pérez Ríos, J. (1991). Desviaciones en la puesta en práctica de la investigación-acción: la fuerza del pensamiento práctico del docente. Tavira, 8, 157-168.

Pérez Ríos, J. (1995). Avances en la comprensión del problema de las prácticas de enseñanza a través de un proceso de investigación-acción. En L. Montero, B. Cebreiro y M.Á. Zabalza (eds), El Practicum en la Formación de Profesionales: Problemas y desafíos (pp.523-531). Actas del III Simposium Internacional sobre Prácticas Escolares, 27 al 29 de junio de 1994, Poio (Pontevedra). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago.

Porras, R. y Pérez Ríos, J. (1995). Diseño de un plan de prácticas basado en el pensamiento práctico, la teoría crítica y la investigación-acción. En L. Montero, B. Cebreiro y M.Á. Zabalza (eds.) El Practicum en la Formación de Profesionales: Problemas y desafíos (pp.276-285). Actas del III Simposium Internacional sobre Prácticas Escolares, 27 al 29 de junio de 1994, Poio (Pontevedra). Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Santiago.

Rodríguez-Robles, C. y Maldonado-Ruiz, G. (2022). La Lesson y Learning Study en la Universidad de East Anglia. Un estudio de casos. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp.369-390). Morata.

Rodríguez-Robles, C. y Soto Gómez, E. (2022). Las Lesson Studies y formación inicial del profesorado, un análisis internacional. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez, Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp.139-158). Morata.

Serón, J.M. y Alarcón J.M. (1995). Las investigaciones de la Comunidad Científica sobre el Practicum: la persistencia de la Perspectiva Técnica en la relación teórica-práctica. Tavira, 12, 105-118.

Serón, J.M. y Porras, R. y Aguilar, A. (1997). Un cuestionario sobre el pensamiento práctico utilizado como instrumento de socialización anticipatoria a través del fomento de la autoconciencia. Tavira, 14, 13-22.

Soto Gómez, E. (2022). Lesson Study: teorizar la práctica y experimentar la teoría como bucle infinito. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez. (coords), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp.113-137). Morata.

Soto Gómez, E. Serván, M.J., Peña, N. y Pérez Gómez, A. (2019). Nuevos retos en la formación del profesorado. Lesson Study: acompañar la enseñanza y la investigación. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 38-57 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6504.

Zabalza, M.Á. (1989). Teoría de las prácticas. En Actas del II Simposio sobre prácticas escolares. Santiago de Compostela, Universidad de Santiago –ICE.