Educational practices in the training of future teachers in the Mexican university context

Authors

  • Adriana Domínguez Saldívar Escuela Normal Miguel F. Martínez de Monterrey Mexico
  • José Quintanal Díaz Universidad de Educación a Distancia Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9831

Keywords:

Education,, Teachers,, Special teacher education,, Preservice teacher education,, Educational resources.

Abstract

In this article, we do a comprehensive description of the procedure followed by the Mexican training system is carried out, in the educational practices of future primary teachers, students of the Normal School. This approach is currently in the adaptation and updating phase, which allows us to take advantage of the experience accumulated by the authors, teachers of the Teacher Training Centers of Mexico and Spain, to incorporate a simple contribution with which to enrich the attention procedure and also the evaluation of the students. Incorporating the creation of a digital portfolio, this process can be carried out synchronously, which will enrich didactic interaction and facilitate student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aneas Álvarez, A. y Vilá Baños, R. (2018). Entornos de desarrollo y aplicación de las competencias en el Prácticum de grado en Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Revista Prácticum, 3(1), 1-19.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2018). Visión y acción 2030 Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México Diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. México: ANUIES. https://visionyaccion2030.anuies.mx/Vision_accion2030.pdf

Bautista-Cerro, M.J. – Ruiz Corbella, M. y González Galán, M.A. (2012). Las competencias del profesor excelente: el punto de vista de los estudiantes. En Nieto, E. - Callejas, A.I. - Jerez, O. (Eds.) Las competencias básicas. Competencias profesionales del docente. Ciudad Real: Universidad de Castilla La Mancha (págs. 667-673).

Campos, J. y Madriz, L. (2017). Investigación-acción, en contextos educativos. San José, (Costa Rica): EUNED.

Díaz-Barriga, A. (2010). Ensayos Sobre la Problemática Curricular. México: Trillas.

Di?az-Barriga, A. (2005). El docente y los programas escolares. Lo institucional y lo dida?ctico. En Coleccio?n de Educacio?n Superior en Ame?rica Latina. Barcelona- Me?xico: Pomares,S.A.

Finkelstein, C. (2016). Evaluando las prácticas profesionales durante la formación. En: InterCambios, Vol. 3, nº1. Págs. 30-39.

Frola, P. y Velásquez, J. (2013). Manual operativo para el diseño de situaciones didácticas por competencias. México: CIECI.

García Ruso, H.M. (2004). La formación inicial y permanente del profesorado de Educación Física a través del Prácticum. Contextos Educativos, nº 6-7, (2003-2004) págs. 261-276. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1049498.pdf

Gisber, V. y Blanes, C. (2013). Análisis de la importancia de la programación didáctica en la gestión docente. Revista de investigación Editada por Área de Innovación y Desarrollo, S.L. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4817898.pdf

Hernández, C. (2019). El Proceso de Enseñar y Aprender: Indagación desde el Contexto Educativo. Revista Scientific, 01 May 2019, Vol.4(12)

Herczeg, C. y Lapegna, M. (2010). Regulación, estrategias y motivación en el aprendizaje. Lenguas Modernas, 2010, Issue 35, págs.9-19.

Lara, E. ; Quintanal, J. y Suárez, M. (2007). Razones y sensibilidades que favorecen una integración plena del Educador en áreas de actividad escolar. En A. Cid; M. Muradás; M.A. Zabalza; M. Sanmamed; M. Raposo y M.L. Iglesias (coords.). Buenas prácticas en el prácticum. IX Symposium Internacional sobre Prácticum en la formación universitaria. Poio (Santiago de Compostela). Págs. 315-331.

Marcelo, G. C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional Docente. ¿Co?mo se aprende a ensen?ar? Espan?a: Narcea, S.A. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201014893017

Medina, A. y Gómez, R. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educación, 53 (1), 91-113. Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2008). La revolución educativa.

Plan sectorial de educación 2006-2010. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Nolla, D. M. (2006). El proceso cognitivo y el aprendizaje profesional. En Formacio?n continuada. 9 (1). Universidad Auto?noma de Barcelona. http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v9n1/colaboracionl3.pdf

OCDE (2010). Education at a Glance 2010: OECD Indicators. EDUCATION AT A GLANCE 2010: OECD INDICATORS. Panorama de la educación 2010: invertir en el futuro. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/45925316.pdf

Páez Martínez, R.M. (comp.) (2015). Práctica y experiencia: claves del saber pedagógico docente. Bogotá: Ediciones Unisalle. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20170117095042/Practicaexp.pdf.

Palma, T. y Medina Rivilla, A. (2013). La formación del profesorado en la competencia evaluadora: un camino hacia la calidad educativa. Enseñanza & Teaching; Salamanca Tomo 31, N.º 2, págs.167-188.

Pérez Juste, R. - Ortega Navas, M.C. y Quintanal, J. (2012). El docente como profesional de ayuda. En Nieto, E. - Callejas, A.I. - Jerez, O. (Eds.) Las competencias básicas. Competencias profesionales del docente. Ciudad Real: Universidad de Castilla La Mancha (págs. 937-946).

Pe?rez, P. J. y Gardey, A. (2012). Definicio?n. http://definicion.de/practica/

Quintanal, J.; Ruiz Corbella, M. y Sevillano, M.L. (eds.) (2017). Las prácticas profesionales en titulaciones de educación. Madrid: UNED.

Quintanal, J. y Ruiz Corbella, M. (2012). Cómo organizar las prácticas profesionales y la inserción profesional de los egresados. En A. de la Herrán y J. Paredes (coords.) Promover el cambio pedagógico en la universidad. Adrid: Pirámide. Capítulo 8: págs. 169-189.

Real Academia Espan?ola y Asociacio?n de Academias de la Lengua Espan?ola (2019). Diccionario pra?ctico del estudiante. Madrid: Santillana. Actualización difundida en la web: https://dle.rae.es/pr%C3%A1ctico#TtEMsxJ

Revilla, F. D. M. (2010). La pra?ctica reflexiva durante el desarrollo de la pra?ctica pre- profesional docente. VI Congreso Iberoamericano de Educacio?n. Buenos Aires, Argentina.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2011a). Plan de Estudios 2011. Educación Básica. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2011b). La planificación didáctica en la escuela primaria I. Subsecretaría de Educación Básica. Dirección General de Desarrollo Curricular. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2011c). Programas de Estudio 2011. Guía para el Maestro. Educación Básica. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2012a). Planes de estudio / Licenciatura en Educación Primaria (Plan 2012). DGESPE. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2012b). Las estrategias y los instrumentos de evaluación desde el enfoque formativo 4. Subsecretaría de Educación Básica. México: SEP. Secretaría de Educación Pública (SEP) (2015). Perfil, para?metros e indicadores para Docentes. Me?xico, D.F.: SEP. Soli?s M. C., Nu?n?ez, C., Contreras, I., Rittershaussen, S., Montecinos, C. y Walker, H. (2011). Condiciones de la formacio?n pra?ctica de los futuros profesores. Estudios pedago?gicos (Valdivia. Chile) 37 (1).

Tardif, M. (2009). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid, Espan?a: Narcea, S. A.

VV.AA. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. México: Secretaría de Educación Pública. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/ biblioteca/preescolar/1LpM-Preescolar-DIGITAL.pdf

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Co?mo aprender y ensen?ar competencias. Barcelona: Grao?.

Zabalza, M. A. (2012). El estudio de las buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, vol.10, nº 1.

Published

2020-06-30

How to Cite

Domínguez Saldívar, A. ., & Quintanal Díaz, J. . (2020). Educational practices in the training of future teachers in the Mexican university context. Diario De Practicum, 5(1), 68–94. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9831

Issue

Section

Experiencias