Use of ICT for innovation in Practicum
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814Keywords:
Competencies,, design of programs,, vocational education teachers,, initial education teachers,, vocational training, practicumAbstract
The opportunities of ICTs in Practicum have been the object of study and analysis in recent years, both for the management of this training period and for its tutoring and supervision, the search for information and communication among those involved. To a lesser extent it has been asked about his chances for evaluation, participation and educational innovation. This work focuses on the knowledge that 29 future teachers have about ICTs and the use that they make of them during their curricular training period. The information obtained through an ad hoc questionnaire, allows us to conclude that during this training period, the creative and interactive use of technological resources is limited, as well as the practice of innovative and active methodologies in real contexts.
Downloads
Metrics
References
Cebrián de la Serna, M. & Raposo-Rivas, M. (2009) (coords.). La incorporación de las TIC al desarrollo del Prácticum. En M. Raposo-Rivas, M. E. Martínez-Figueira, L. Lodeiro, C. J. Fernández, A. Pérez (2009) (coords.). El Prácticum más allá del empleo: formación vs training. pp. 45-48. Santiago de Compostela: Imprenta universitaria. Addenda.
Díaz, M. D. (2011). Supervisión y evaluación del Prácticum de pedagogía mediante el uso de la web 2.0. En M. Raposo-Rivas, M. E. Martínez- Figueira, P. C. Muñoz, A. Pérez y J. C. Otero (eds.). Evaluación y supervisión del Prácticum: El compromiso con la calidad de las practices. pp. 641-647. Santiago de Compostela: Andavira.
Fernández, R. (2013). Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas al Prácticum de los futuros educadores en la Universidad de Castilla-La Mancha. En S. Morales (dir.). El Prácticum como experiencia de aprendizaje en educación social: Propuestas para su desarrollo: planificación, tutoría docente y proyección social. pp. 117-148. Madrid: Universitas.
Fernández, R.; Gértrudix, F.; Cisneros, J.C. de; Rodríguez, J. & Rivas, B. (2015). La formación del profesorado en Tecnología Educativa: Prácticas profesionales. RELATEC, 14(1), 115-132. http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.115
González-Valiente, C. L. (2015). Emerging trends on the topic of information technology in the field of educational sciences: A bibliometric exploration. Education in the Knowledge Society, 16(3), 91-105. http://dx.doi.org/10.14201/eks201516391105
Kenski, V. (2003). Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus.
Lopes, N. & Gomes, A. (2018). Experimentar con TIC en la formación inicial de profesores. Educatio Siglo XXI, 36 (3), 255-274, http://dx.doi.org/10.6018/j/349991
Martínez-Figueira, M.E. & Reina, E. (2011). Estudio de los diarios en los eportfolios del Prácticum de educación infantil. Análisis de los diarios de los estudiantes. En M. Raposo-Rivas, M. E. Martínez- Figueira, P. C. Muñoz, A. Pérez y J. C. Otero (eds.). Evaluación y supervisión del Prácticum: El compromiso con la calidad de las practices. pp. 187-201. Santiago de Compostela: Andavira.
Quadros-Flores, P. & Raposo-Rivas, M. (2017). A inclusão de tecnologias digitais na educação: (re)construção da identidade profissional docente na prática. Revista Prácticum, 2(2) 2-17.
Raposo-Rivas, M. (2011). Herramientas y recursos para el desarrollo del Prácticum. En S. Ramírez, C. Sánchez, A. García y M. J. Latorre (coords.), El Prácticum en Educación Infantil, Primaria y Máster de Secundaria. pp. 31-50. Madrid: EOS.
Raposo-Rivas, M. & Añel, M. E. (2007). El Prácticum de Magisterio como escenario para la puesta en práctica de competencias en TIC. En M. Raposo-Rivas, A. Cid, M. González, L. Iglesias, M. Muradás & M. Zabalza (2007) (coords.). El Prácticum en el nuevo contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. pp. 931-944. Santiago de Compostela: Imprenta Universitaria.
Raposo-Rivas, M. & Martínez-Figueira, M. E. (2019). ¿Tecnologías emergentes o tecnologías emergiendo? Un estudio contextualizado en la práctica preprofesional. Educar, 55(1), 1-20.
Tedesco, J. C. (2011). Formación del Profesorado y Construcción de Sociedades más Justas. Conferencia Magistral del III Congreso Internacional Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado, 5-7 de septiembre. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Zabalza, M. A. (2011). El Practicum en la formación universitaria: el estado de la cuestión. Revista de Educación, 354 (enero-abril), 21-43.
Zabalza, M. A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License