Technological tools for the communication in the internship of the Primary Education Degree: students’ and tutors’ perception about their utility
DOI:
https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i2.7802Keywords:
Internship, tutor, trainee, educational resources, communication.Abstract
Communication between actors involved in the internship is one of the key elements in the mentoring process and the student’s experience. In this perspective, the present study analyses the students’ and school tutors’ perception on the usefulness of some technological tools for online tutoring processes. The sample was composed by 123 students of the subjects of Prácticas Escolares I y IV of the Universidad Internacional de Valencia’s Primary Education Degree, during the course 2018/2019, and their respective 123 tutors of the internship centres. For the study, two ad hoc instruments have been designed to collec the data of variables such as the students’ and tutors’ sex and age, the internship period and the type of centre where the internship was carried out, as well as scale to measure the email, video conferencing and forum utility. The results show that email is perceived as the most useful resource for both agents and that the age, the internship period and the type of centre condition the perception of the participants.Downloads
Metrics
References
Álvarez, E., Pérez, R. y Álvarez, M.C. (2009). El Practicum desde una perspectiva de cambio. Contextos y diagnósticos de estudiantes Aula Abierta, 37(2), 29-44.
Area, M., San Nicolás, M.B. y Sanabria, A.L. (2018). Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 179-198. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20666 Bartolomé, A.R., Cantón, I. y Moral, J.M. (2016). Una revisión a los practicum de la educación desde las tecnologías. Revista Practicum, 4(1), 40-53.
Basso, M., Bravo, M., Castro, A., y Moraga, C. (2018). Propuesta de modelo tecnológico para Flipped Classroom (T-FliC) en educación superior. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 22(2), 1-17.
Cano, J., Orejudo, S. y Cortés, A. (2012). La formación inicial del profesorado de Secundaria: primera investigación en el desarrollo del Practicum de la Universidad de Zaragoza. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15 (3), 121-132.
Cebrian, M. (2011a). Supervisión con e-portafolios y su impacto en las reflexiones de los estudiantes en el Practicum. Estudio de Caso. Revista de Educación, 354, 183-208.
Cebrián, M. (2011b). Los eportafolios en la supervisión del prácticum: modelos pedagógicos y soportes tecnológicos. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 15(1), 91-107.
Cebrián, M. (2018). Modelo de evaluación colaborativa de los aprendizajes en el prácticum mediante Corubric. Revista Prácticum, 3(1), 62-79.
Cebrián, M., Bartolomé, A.R., Cebrián, D. y Ruiz, M. (2015). Estudio de los Portafolios en el Practicum: Análisis de un PLE-Portafolios. RELIEVE: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 21(2), 1-18. dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7479
Colén, M.T. y Castro, L. (2017). El desarrollo de la relación teoría y práctica en el Grado de Maestro en Educación Primaria. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 21(1), 59-79.
Colomo, E. y Aguilar, Á. I. (2017). Píldoras formativas en la educación online: posibilidades y limitaciones. En Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. y Sánchez-Rivas, E. (Edit.). Innovación docente y uso de las TIC en educación (pp. 1-10). Málaga: UMA Editorial.
Colomo, E., Motos, P., Aguilar, Á.I. y Gabarda, V. (2018). El videoblog como recurso didáctico en la metodología de formación online. En E. López, D. Cobos, A.H. Martín, L. Molina y A. Jaén (Eds.). Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 2878-2889). Barcelona: Octaedro.
Cuenca, V. (2015). The virtual forum as a strategy of teaching in higher education. Hamut´ay, 2(1), 23-31. doi.org/10.21503/hamu.v2i1.827
Fernández, F.J. y Fernández, M.J. (2016). Los docentes de la generación Z y sus competencias digitales. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 46, 97-105. dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10.
Fernández, S. y Paredes, J. (1998). La teletutoría en el Practicum de los maestros. Tendencias Pedagógicas. Revista del Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, 2 (Extr.), 33-49.
Fernández, M.A., Tójar, J.C. y Mena. E. Evaluación de buenas prácticas de tutorización e-learning. Funciones del teletutor y su papel en la formaicón. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 85-98. dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.08 Gabarda, V., Rodríguez, A. y Moreno, M.D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35(2), 253-274.
Gabarda, V. Rodríguez, A. y Romero, M.M. (2016). Percepción del alumnado en procesos de tutorización en educación superior online. Opción, 32(7), 630-644. Gallego, M.J. y Cebrián, M. (2018). Contribuciones de las tecnologías para la evaluación formativa en el practicum. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(3), 139-161. 10.30827/profesorado.v22i3.7996
García, E. (2006). Prácticas externas. En M. De Miguel (Coord.). Metodologías de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo de competencias (pp. 103-127). Madrid: Alianza.
García, E. (2017). El portafolio como metodología de enseñanza-aprendizaje y evaluación en el practicum: percepciones de los estudiantes. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 241-257. doi.org/10.4995/redu.2017.6043
Gros, B. y Adrián, M. (2016). Estudio sobre el uso de los foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en la enseñanza superior. Education In The Knowledge Society (EKS), 5(1), 1-11.
Gunn, C. (1995). Telecommunication Projects Designed for Preservice Students. En J. Willis, B. Robin & D. Willis (Eds.). Proceedings of SITE 1995--Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 596-599). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Hascher, T., Cocard, Y. & Moser, P. (2004). Forget about theory-practice is all? Student teachers’ learning in practicum. Teachers and teaching: theory and practice, 10(6), 623-637.
Instituto Nacional de Estadística (2018). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Año 2018. Nota de prensa. Recuperado de: https://www.ine.es/prensa/tich_2018.pdf (Consultado el 03/06/2019). Hobson, A.J. (2003). Student teachers’ conceptions and evaluations of ‘theory’ in initial teacher training (ITI). Mentoring & Tutoring, 11(3), 245-261.
Khortagen, F., Loughran, J. & Russell, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education, 22, 1020-1041.
Liesa, M., Otal, P. y Antonio, J. (2009). Valoración de los profesores y alumnos en relación al Practicum en el Grado de Magisterio. En M. Raposo, E. Martinez, L. Lodeiro, J. C. - Fernández y A. Pérez (Coords.). El Practicum más allá del empleo: Formación vs. Training (pp.803-824). Actas del X Simposium Internacional sobre Practicum y prácticas en empresas en la formación universitaria, Poio (Pontevedra). Marín, D., Vidal, M.I., Peirats, J. y San Martín, Á. (2019). Competencia digital transversal en la formación del profesorado, análisis de una experiencia Transversal. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 4-12. doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.4890
Melgarejo, J., Pantoja, A. y Latorre, P. A. (2014). Análisis de la calidad del Practicum en los estudios de Magisterio desde la perspectiva del alumnado. Aula de encuentro, 16(1), 53-70.
Mellado, V., Ruiz, C., Bermejo, M. L. y Jiménez, R. (2006). Contributions from the philosophy of science to the education of science teachers. Science and Education, 15(5), 419-445.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Estadística de la Sociedad de la Información y la Comunicación en los centros educativos no universitarios. Curso 2016-2017. Recuperado de: http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadis
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License