Application of Artificial Intelligence in Internship Processes within the Administrative Sciences
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.10.1.2025.21951Keywords:
Artificial Intelligence,, ITC, Students, higher education, practicumAbstract
This paper presents the learning experience of the RedTICPraxis network, aimed at exploring the use of generative artificial intelligence (AI) in the practicum from the perspective of seventh-semester students enrolled in the Public Accounting and Business Administration programs at a public university in Mexico. Students documented their interaction with AI tools during their professional internships through a digital e-journal. The study employed a mixed-methods approach, combining qualitative and quantitative elements. In the first phase, data were gathered through the e-journal; in the second, students created reflective videos about their experiences, which were subsequently analyzed by 12 experts using the Coannotation platform. Findings indicate a meaningful integration of AI into the practicum processes. Students used AI for data analysis, information retrieval, and content creation, transitioning from being mere consumers of AI to becoming prosumers, leveraging technology as an added value to their professional training.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Álvarez, F. & Falcón, S. (2023). Students’ preferences with university teaching practices: analysis of testimonials with artificial intelligence. Education Tech Research Dev. (71), 709–1724. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10239-8
Amin, A. (2023). Propuesta de algoritmo de inteligencia artificial y técnicas de aprendizaje profundo para el desarrollo de la educación superior. International Journal of Intelligent Networks. 4, (2023), 68-73 https://doi.org/10.1016/j.ijin.2023.03.002
Araji, T., & Brooks, A. D. (2024). Evaluación del papel de ChatGPT como ayuda al estudio en la educación médica en cirugía. Revista de Educación Quirúrgica, 81(5), 753-757. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2024.01.014
Bai, JY, Zawacki-Richter, O., y Muskens, W. (2024). Reexaminando las perspectivas futuras de la inteligencia artificial en la educación a la luz del RGPD y ChatGPT. Revista Turca en Línea de Educación a Distancia , 25 (1), 20-32.
Bartolomé Pina, A., Cantón Mayo, I. & Moral Ferrer, J.M. (2017). Una revisión a los practicum de la educación desde las tecnologías. Revista Practicum, 1(1) 40-53. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8256
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G., & Wagenaar, R. (2021). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: Tuning América Latina. Bilbao: Universidad de Deusto.
Bernabei, M., Colabianchi, S., Falegnami, A., & Costantino, F. (2023). Uso de grandes modelos lingüísticos por parte de los estudiantes en la enseñanza de la ingeniería: un estudio de caso sobre la aceptación, las percepciones, la eficacia y las posibilidades de detección de la tecnología. Informática y Educación: Inteligencia Artificial, 5, 100172. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100172
Cánovas Reverte, Ó. (2023). Explorando el papel de la IA en la educación universitaria de la informática a través de una conversación. Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática (AENUI) . http://hdl.handle.net/10045/137117
Cebrián de la Serna, M. (2011). Supervisión con e-portafolios y su impacto en las reflexiones de los estudiantes en el Practicum. Estudio de caso. Revista de Educación, 354. Enero-abril 2011, pp. 183-208
Cebrián-de-la-Serna, M., Bartolomé-Pina, A., Cebrián-Robles, D., & Ruiz-Torres, M. (2015). Estudio de los portafolios en el Practicum: Análisis de un PLE-Portafolios. RELIEVE-Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 21(2).https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7479
Cotton, D. R., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2024). Chatear y hacer trampas: Garantizar la integridad académica en la era de ChatGPT. Innovaciones en educación y enseñanza internacional, 61(2), 228-239. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
García-Peñalvo, F. J., Corell-Almuzara, A., & Abella-García, V. (2023). Artificial intelligence in higher education: Challenges and opportunities for employability. Computers in Human Behavior Reports, 10, 100256. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2023.100256
Gavilanes Vásquez, P. G., Adum Ruiz, J. H., García Ruiz, G. S., & Ruíz Ortega, M. G. (2024). Impacto de la Inteligencia Artificial en la educación superior. Una mirada hacia el futuro. RECIAMUC, 8(2), 213-221. https://doi.org/10.26820/reciamuc/8.(2).abril.2024.213-221
Gouia-Zarrad, R., & Gunn, C. (2024). Enhancing students’ learning experience in mathematics class through ChatGPT. International Electronic Journal of Mathematics Education, 19(3), em0781. https://doi.org/10.29333/iejme/14614
ICAEW. (2023). Artificial intelligence and the future of accountancy. Institute of Chartered Accountants in England and Wales. https://www.icaew.com
Infante-Moro, A., Martínez-López, F. J., Infante-Moro, J. C., García-Ordaz, M., & Gallardo-Perez, J. (2022). Student perceptions of the virtualization of teaching by COVID-19: the case of the Master’s Degree in Tourism at the University of Huelva. In 2022 XII International Conference on Virtual Campus (JICV) (pp. 1-6). IEEE.
Kavadella, A., Da Silva, M. A. D., Kaklamanos, E. G., Stamatopoulos, V., & Giannakopoulos, K. (2024). Evaluación de la implementación de ChatGPT en la vida real en la educación dental de pregrado: estudio de métodos mixtos. Educación Médica JMIR, 10(1), e51344. 10.2196/51344
Lagares Rodríguez, J. A., López Meneses, E., Díaz Díaz, N., & Vázquez Cano, E. (2022). Inteligencia artificial y formación docente en ecologías de aprendizaje. [eBook]. Dykinson. https://acortar.link/T36ibd
Lee, B. H. (2019, May 16). Opening remarks: International Conference on Artificial Intelligence and Education, Planning Education in the AI Era: Lead the Leap (16–18 May 2019). Beijing Hotel, Beijing, People’s Republic of China. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368298
Lee, B., 2019. Conferencia Internacional sobre IA y Educación: Palabras de apertura, UNESCO: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Francia. https://coilink.org/20.500.12592/m35czp el 27 de mayo de 2025.
Lee, HY., Chen, PH., Wang, WS. et al. Empoderar a ChatGPT con un mecanismo de orientación en el aprendizaje combinado: efecto del aprendizaje autorregulado, las habilidades de pensamiento de orden superior y la construcción del conocimiento. Int J Educ Technol High Educ 21, 16 (2024). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00447-4
López-Meneses, E., Sirignano, F. M., & Vázquez-Cano, E. (2022). Inteligencia artificial en la educación superior: retos y oportunidades para la formación docente. Revista Comunicar, 30(70), 21–31. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
Miao, F., & Holmes, W. (2021). Artificial intelligence and education. Guidance for policy-makers.
Nahuat-Román B., Rodríguez-Vargas M .& Gómez de la Fuente M. (2022) Innovación, Responsabilidad Social Empresarial en Grandes Empresas. Investigación Administrativa. 50(128),1 18. https://doi.org/10.35426/IAv50n128.01
Nguyen, DG y Ha, MT (2022). ¿Qué motiva a los usuarios a seguir usando la plataforma digital? Evidencia de la plataforma de transporte en Vietnam. Sage Open , 12 (1), 21582440211069146.
Herbst-Damn, K. L., y Kulik, J. A. 7(2005). Volunteer Support, Marital Status, and the Survival Times of Terminally Ill Patients. Health Psychology, 24, 225229. http://doi.org/10.1037/0278-6133.24.2.225
Olivera, A. (2023). Desarrollar habilidades interpersonales ante los avances de la inteligencia artificial. [ Preprints]. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6628
OECD (2024). Skills for the AI Age: Tools for transforming education and work. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/skills-ai-2024-en
PwC (2022). AI in Finance and Accounting: Automating for the Future. PricewaterhouseCoopers. Recuperado de https://www.pwc.com
Raposo-Rivas, M., Quadros-Flores, P., Martínez-Figueira, E., Pereira da Silva, A., Tellado-González, F. . (2020). Utilización de TIC para la innovación en el Prácticum. Revista Practicum, 5(1), 22–36. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814
Ruiz-Rey, F. J. (2021). Coannotation: Anotaciones de vídeo en entornos educativos. Observatorio de tecnología educativa. https://shortest. link/3Yoc.
Saba, T., Hubert, A. M., & Bernet, M. (2025). Shaping human capital standards: Exploring the intersections of the future of work and artificial intelligence. Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’intelligence artificielle et du numérique (OBVIA). https://doi.org/10.61737/NNSO3210
Salas-Pilco, S.Z., & Yang, Y. (2022). Artificial intelligence applications in Latin American higher education: a systematic review. Int J Educ Technol High Educ 19 (3). https://doi.org/10.1186/s41239-022-00326-w
SIMO Educación. Educación 3.0 N° 55 septiembre-octubre 2024. Tecnología que inspira la transformación Educativa. 24-25.
World Economic Forum. (2023). The Future of Jobs Report 2023. Geneva: WEF. https://www.weforum.org/reports/future-of-jobs-2023/
Zawacki-Richter, O., & Jung, I. (2023). Artificial Intelligence in Higher Education: Challenges, Risks, and Opportunities. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28258-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Obdulia González Fernández, Juan Martín Flores-Almendárez, Blanca Fabiola Marquez-Gómez (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License



8.png)




