Practicum in rural school: A training experience within the framework of the “Teacher Generation” program
DOI:
https://doi.org/10.24310/rep.9.1.2024.17848Keywords:
Practicum, Primary Education, Rural school, Interculturality, Traditional musicAbstract
This paper describes the experience of the curricular practices of the Degree in Primary Education developed within the framework of the "Generation Teachers" Programme of the Princess of Girona Foundation. The aim is to promote knowledge of the traditional music of the different cultures present in the rural school and to foster intercultural dialogue in order to favour the cohesion of the educational community. The methodology used is participatory action research to reflect on, investigate and improve the practice of both trainee teachers and participating students. Among the main results, it is worth highlighting that the improvement in the knowledge of folklore contributes to a better understanding of one's own identity and to fostering respect for others, the acquisition of significant knowledge and collaboration with others.
Downloads
Metrics
References
Abós, P. (2015). El Modelo de Escuela Rural ¿Es un Modelo Transferible a Otro Tipo de Escuela? Educação & Realidade, 40 (3), 667-684. https://www.redalyc.org/pdf/3172/317239877003.pdf
Álvarez-Álvarez, C., & Vejo-Sainz, R. (2017). ¿Cómo se sitúan las escuelas españolas del medio rural ante la innovación? Un estudio exploratorio mediante entrevistas. Aula Abierta, 45 (1), 25-32. https://doi.org/10.17811/rifie.45.1.2017.25-32
Aróstegui, J. L. & Ibarretxe, G. (2016). Intercultural education and music teacher education: Cosmopolitan learning through popular music. In P. Burnard, E. Mackinlay & K. Powell (eds.). The Routledge International Handbook of Intercultural Arts Research (70-80). Routledge.
Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado, 15 (2), 13-23.
Boix, R. (2014a). La escuela rural en la dimensión territorial. Innovación educativa, 24, 89-97. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/1959/2265
Boix, R. (2014b). La enseñanza en las aulas multigrado: Una aproximación a las actividades escolares y los recursos didácticos desde la perspectiva del profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7 (3), 29-43.
Botella, A.; Fernández, R.; Mínguez, X.; Angulo, A. & Martínez, S. (2013). Una experiencia musical en el aula de primaria a través de la interculturalidad. Quaderns Digitals, 75, 1-12. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/164886
Bustos, A. (2011). Investigación y escuela rural: ¿Irreconciliables? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15 (2). https://www.redalyc.org/pdf/567/56719129011.pdf
Carr, W. & Kemmis, S. (1986). Becoming critical. Falmer Press.
Cornejo, M. J. & Gómez-Jarabo, I. (2018). Desarrollo de la competencia global en la formación del maestro. El caso de la asignatura Prácticum. Innovación educativa, 28, 233-248. https://doi.org/10.15304/ie.28.5361
Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata.
Fernández Menor, I. (2020). La perspectiva de los tutores académicos de Prácticum en Educación Primaria. Revista Prácticum, 5 (1), 54-67. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9830
Gairín-Sallán, J.; Díaz-Vicario, A.; del Arco Bravo, I. & Flores Alarcia, Ó. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los grados de educación infantil y primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XX1, 22 (2), 17-43. https://doi.org/10.5944/educxx1.21311
Gobierno de Aragón (2022). Población extranjera. Atlas de Aragón. https://idearagon.aragon.es/atlas/Aragon/info/poblacion/poblacion-extranjera/poblacion-extranjera
Green, L. (2003). La música en la sociedad y en la educación. Cooperación educativa, 71-72, 5-12.
Lüdke, M. (2009). Universidade, escola de educação básica e o problema do estágio na formação de professores. Revista Brasileira de Pesquisa: Formação Docente, 1 (1), 95-108. https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/7
Madueño, M. L. & Márquez, L. (2020). Formación de la identidad docente de estudiantes de la carrera de Educación Primaria desde la experiencia de la práctica profesional. Formación Universitaria, 13 (5), 57-68. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500057
Martínez, E. & Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el prácticum: Entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación, 354, 155-181.
Martínez-Izaguirre, M., Barrenetxea, L. & Díaz-Iso, A. (2019). Aprendizaje entre iguales y desarrollo profesional de los estudiantes en prácticas del Grado de Educación Primaria a través de los foros online. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 37 (1), 45-53. https://doi.org/10.51698/aloma.2019.37.1.45-53
Martín-Solbes, V. M. & Ruiz-Galacho, S. (2018). La educación intercultural para una sociedad diversa. Miradas desde la Educación Social y la reflexión ética. RES, Revista de Educación Social, 27, 36-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6669618
Massot, I., Dorio, I. & Sabariego, M. (2009). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra (ed.). Metodología de la investigación educativa (329-365). La Muralla.
McNiff, J. (2013). Action research. Principles and practices. Routledge.
Morales, N. (2017). Las TICs y los escolares del medio rural: entre la brecha digital y la educación inclusiva. Bordón, 69 (3), 41-56. http://orcid.org/0000-0002-0048-2607
Olcina-Sempere, G., Reis-Jorge, J. & Ferreira, M. (2020). La Educación Intercultural: La música como instrumento de cohesión social. Revista de Educación Inclusiva, 13 (1), 288-311. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/392
Ortega, M. A. & Cárcamo, H. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural. Miradas desde las familias. Educación, 52, 98-118. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.006
Rodríguez, H. M.; Yarza, V. A. & Echeverri, J. A. (2016). Formación de maestros y maestras para y desde la diversidad cultural. Pedagogía y Saberes, 45, 23-30. https://doi.org/10.17227/01212494.45pys23.30
Rodríguez, J.; Marín, D.; López, S. & Castro, M. M. (2023). Tecnología y escuela rural: Avances y brechas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21 (3), 139-157. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.3.008
Romeo, R. R., Leonard, J. A., Robinson, S. T., West, M. R., Mackey, A. P., Rowe, M. L. e Gabrieli, J. D. E. (2018). Beyond the 30-Million-Word Gap: children’s conversational exposure is associated with language-related brain function. Psychological Science, 29, 700-710. doi:10.1177/0956797617742725
Rowe, M. (2017). Understanding socioeconomic differences in parents’ speech to children. Child Development Perspectives, 12, 122-127. https://doi.org/10.1111/cdep.12271
Ruiz-Bernardo, P., Sánchez-Tarazaga, L. & Mateu-Pérez, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad de las prácticas externas de los Grados en Educación Primaria y
Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21 (1), 33-49. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681
Santamaría, R. (2018). La Inspección ante la brecha educativa rural-urbano en España. Avances en Supervisión Educativa, 30, 1-33. https://doi.org/10.23824/ase.v0i30.634
Santamaría, R. (2020a). La escuela rural. En A. Blanco, A. Chueca, J.A. López-Ruiz & S. Mora (coord.). Informe España 2020. Universidad Pontificia Comillas.
Santamaría, R. (2020b). La escuela rural y las evaluaciones externas en España. PISA como ejemplo. Temps d'Educació, 59, 57-90.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Soriano, E.; Sleeter, C.; Casanova, M. A.; Zapata, R. M. & Cabarello, V. (2018). The Value of Education and Health for a Global, Transcultural World. https://www.europeanproceedings.com/files/data/volume/volume_contents_673_85.pdf
Tejada-Fernández, J. (2013). Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10 (1), 170-184. https://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/view/v10n1-tejada.html
Tejada-Fernández, J.; Carvalho-Dias, M. L. & Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: Percepciones de los protagonistas. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9 (19), 91-114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
Velecela-Espinoza, M. A. (2020). La Educación Musical en la formación integral de los niños. Revista de Investigación y Pedagogía de Arte, 7. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/3018
Verger-Gelabert, S.; Riera-Negre, L.; Rosselló-Ramón, M. R. & Mut-Amengual, B. (2023). Análisis del Prácticum de Educación Infantil y Primaria en las universidades españolas. Aula Abierta, 52 (1), 81-90. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.81-90
Wenger, É. (2002). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Paidós.
Zabalza, M. Á. (2013). El Prácticum como contexto de aprendizajes. En Muñoz-Carril, P.C., Raposo-Rivas, M., González-Sanmamed, M., Martínez-Figueira, M.E., Zabalza-Cerdeiriña, M.A. y Pérez-Abellás, A., (Coord.), (2013). Un prácticum para la formación integral de los estudiantes. XII Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas. Monasterio de Poio, (Pontevedra). España. https://acortar.link/MG8MrL
Zabalza, M. Á. (2011). El Prácticum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. https://acortar.link/lQYy39
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alba Álvarez Rodríguez, Isabel Mociño González (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acceptance of the work implies that the author grants Revista Prácticum the exclusive rights to reproduce, distribute and sell his or her work worldwide, both in digital and paper formats, CD-ROM, etc.
Likewise, the authors shall grant Revista Prácticum the rights of dissemination, public communication on the Internet and IT networks, data buses, as well as any other portals or electronic devices for online consultation of its contents and extracts, under the conditions of the portal, repositories or databases where the work is stored.
Revista Prácticum allows authors to publish and disseminate their articles and works on their personal websites, research teams, institutional repositories and scientific databases. All this in accordance with the Creative Commons 4.0 License