JUSECA: A SERIOUS GAME FOR THE COMPREHENSION OF ALGORITHMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.8465

Keywords:

algorithms, educational games, learning modalities, computer programming, universities

Abstract

The understanding of algorithms is one of the difficulties for students in university-level introductory programming courses. Although there are already strategies to stimulate the understanding of algorithms, a strategy that meets the needs of the subject “Programming 1” at the University of Los Andes was not found. Therefore, a serious game oriented towards this subject is proposed in this study for the understanding of algorithms, applying the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) methodology. The Analysis, Design, and Development phases focused on the construction of JUSECA (Serious Game for the Comprehension of Algorithms); in the Implementation phase, the game was distributed to a group of students; and in the Evaluation phase, an ad hoc test was administered to evaluate the understanding of algorithms, and MEEGA+ (Model for the Evaluation of Educational Games) was applied to evaluate the students’ experiences and the usability of the game. On the one hand, the results of the ad hoc test showed that the game prompted students to correctly solve the easiest algorithm. On the other hand, the results of MEEGA+ indicated that the game moderately meets the requirements of an educational game

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Author Biographies

Jesús Alberto Pérez Angulo, Universidad de Los Andes

Dr. en Ciencias de la Educación (2019), MSc. en Educación Superior (2015), Ing. de Sistemas (2014), e Ing. Electrónico (2012). Jefe del Departamento de Computación de la Escuela de Ingeniería de Sistemas, e integrante del Laboratorio de Sistemas Discretos, Automatización e Integración (LaSDAI). Actualmente estoy trabajando en dos líneas de investigación: aprendizaje en cursos introductorios de programación, donde se estudian alternativas para la motivación del aprendizaje a nivel universitario; e interacción humano – robot social, donde se intenta especificar una arquitectura que permita adaptar las interacciones de los robots sociales, según el contexto y la persona con la que se comunica.

José Alejandro Castro Rosales, Universidad de Los Andes

Estudiante de Ingeniería de Sistemas en la Universidad de Los Andes (ULA). Asistente de profesor en la asignatura "Programación 1". Integrante del Laboratorio de Sistemas Discretos Automatización e Integración (LaSDAI).

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Published

2022-06-01

How to Cite

Pérez Angulo, J. A., & Castro Rosales, J. A. (2022). JUSECA: A SERIOUS GAME FOR THE COMPREHENSION OF ALGORITHMS. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 5–16. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.8465

Issue

Section

Articles