Connectivity divide reality in the Spanish educational area: analysis of the current situation

Authors

  • Roberto Soto Varela Universidad Nebrija Spain
  • Mariano Sanz Prieto Universidad Autónoma de Madrid Spain
  • Moussa Boumadan Hamed Universidad Autónoma de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.7741

Abstract

The Internet has become an essential tool in the society in which we live, so schools have not been indifferent to this phenomenon. Its use has become an indispensable action in the daily work of an educational institution.

Through this study we aim to analyze the current state of connectivity in the Spanish education system, and to determine the connectivity divide that exists between the different Spanish regions.

It has been observed from a general perspective that, unlike teachers' and students' beliefs in the different educational centers, connectivity is in an optimal condition, with an average percentage of connection availability in the classrooms of more than 90%. However, not all autonomous communities enjoy the same quality of connection, with significant differences depending on the region where the focus is placed. This is a disadvantage in developing a pedagogical sequence based on technology in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Roberto Soto Varela, Universidad Nebrija

Universidad Nebrija, Facultad de Lenguas y Educación, Departamento de Lenguas Aplicadas y de Educación

Mariano Sanz Prieto, Universidad Autónoma de Madrid

Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación del Profesorado y Educación, Departamento de Pedagogía

Moussa Boumadan Hamed, Universidad Autónoma de Madrid

Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación del Profesorado y Educación, Departamento de Pedagogía

References

Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murphy, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M., Pomerantz, J., Seilhamer, R., y Weber, N. (2019). Educause Horizon Report. 2019 Higher Education Edition. Louisville: Co: Educause.

Barrera-Osorio, F., y Linden, L. L. (2009). The use and misuse of computers in education: evidence from a randomized experiment in Colombia (Policy Research Working Paper, 4836). Washington DC: World Bank.

Barrett, P., Davies, F., Zhang, Y., y Barrett, L. (2017). The Holistic Impact of Classroom Spaces on Learning in Specific Subjects. Environment and Behavior, 49(4), 425-451. https://doi.org/10.1177/0013916516648735

Brown, J., Ortiz-Padilla, M., y Soto-Varela, R. (2020). Does Mathematical Anxiety Differ Cross-Culturally? Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 126-136. doi:http://dx.doi.org/10.7821/naer.2020.1.464

Cabero, J. (2015). Inclusio?n digital – inclusio?n educativa. Sinergia, 2, 15–18. Recuperado de http://telebachilleratoenchiapas.gob.mx/wpcontent/uploads/2015/08/SINERGIA2Edicio?n.pdf.

Cabero, J., Mari?n, V., y Llorente, M.C. (2012). Desarrollar la competencia digital. Educacio?n media?tica a lo largo de toda la vida. Sevilla: Eduforma.

Cabero Almenara, J., y Ruiz Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16-30.

Escofet, A., Gros, B., López, M. y Marimon-Martí, M. (2019). Percepción del profesorado sobre la integración de la tecnología en el espacio escolar. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 6, 37-47. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite.360631

European Commission (2008). The education and training contribution to the Lisbon strategy. Recuperado de http://ec.europa.eu/education/policies/2010/et_2010_en.html.

Facebook and The Economist Intelligence Unit (2019). The Inclusive Internet Index 2019. Recuperado de https://theinclusiveinternet.eiu.com

Fundación Telefónica (2019). Sociedad Digital en España 2018. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.

Gómez García, M., Ruiz Palmero, J., y Sánchez Rodríguez, J. (2015). Aprendizaje social en red. Las redes digitales en la formación universitaria. EDMETIC, 4(2), 71-87. doi:https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3963

James, J. (2011). Are Changes in the Digital Divide Consistent with Global Equality or Inequality? The Information Society, 27, 121–128. doi: 10.1080/01972243.2011.548705.

Law, N., Pelgrum, W.J., y Plomo, T. (Eds.) (2008). Pedagogy and ICT in schools around the world: findings from the SITES 2006 study. Hong Kong: CERC and Springer.

Long, P. D., y Ehrmann, S. C. (2005). Future of the learning space: Breaking out of the box. EDUCAUSE review, 40(4), 42-58.

Ministerio de Educación Cultura y Deporte (MECD). (2018a). Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Resultados Detallados, Metodología. Curso 2016-2017. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:122f2c8c-26d1-409f-ad8d-170bf908f8a0/metnouni1617.pdf

Ministerio de Educación Cultura y Deporte (MECD). (2018b). Tablas y Figuras. Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Resultados Detallados. Curso 2016-2017. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/centros/sociedad-informacion.html

Morozov, E. (2015). La locura del solucionismo tecnolo?gico. Madrid: Clave Intelectual.

OECD (2019). How´s Life in the Digital Age? Opportunities and Risks of the Digital Transformation for People´s Well-being. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264311800-en.

Orozco, G. (2015). Lo televisivo como escenario de las transformaciones entre TV y audiencias. En G. Orozco, G. (coord.), Tvmorforsis 4. Television everywhere (pp. 77-83). Me?xico: Productora de contenidos culturales Sagaho?n Repoll.

Ríos, M. (2018). Negroponte: The Man Who Would Change the World, But Everything Went Wrong. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=3170428 http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3170428

Ruiz-Palmero, J., Sánchez Rodríguez, J., y Gómez García, M. (2013). Entornos personales de aprendizaje: estado de la situación en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación.

Segura, M.P., Solano, I.M. y Sánchez, M.M. (2018). Uso didáctico de las TIC en los colegios rurales agrupados de la Región de Murcia. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 5, 102-115. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/343771

UNESCO (2019). Unesco´s Internet Universality indicators. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265830

Published

2020-06-01

How to Cite

Soto Varela, R., Sanz Prieto, M., & Boumadan Hamed, M. (2020). Connectivity divide reality in the Spanish educational area: analysis of the current situation. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 56–65. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.7741

Issue

Section

Articles