Analysis of the use of different resources in a didactic website
DOI:
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.4912Keywords:
web sites, didactical websites, blended learning, learning resourcesAbstract
To analyze how students use online learning tools, such as didactic websites, a common practice is to report global access statistics. Although these are adequate measures, they are not specific enough and do not allow to determine if there are differences depending on the type of resources available to students. The aim of this study is to compare how students use different types of resources in a didactic website, distinguishing between resources to be evaluated in a final exam, resources for work in the classroom, extension resources not to be evaluated, and online extension resources. To this end, the 96 students (87 women, 9 men) taking part in the research enrolled in a subject that is part of the Degree in Speech Therapy, and where a didactic website was used as a tool to complement face-to-face teaching. The total number of accesses to the didactic website and the average number of reads of each type of resources were taken as units of measure. The results indicated that, although the number of visits generally reflected an intense, frequent, stable use of the website, at the same time there were some types of resources that were hardly used by students. Thus, it is suggested that the availability of a particular learning resource on a didactic website does not imply that it will be used, and that the best way to increase the use of a resource is to evaluate it, or to use it in the classroom.Downloads
Metrics
References
Area, M. (2001). Las redes de ordenadores en la enseñanza universitaria. Hacia los campus virtuales. En A. García-Valcárcel (Coord). Didáctica Universitaria. Madrid, La Muralla.
Area, M. (2003). Internet en la docencia universitaria. Webs Docentes y Aulas Virtuales. Recuperado de: http://cedus.cl/files/ guiadidacticawebs.pdf.
Area, J., Castro, F. De la Cruz, G., Sanabria, A., y Estévez, RC. Diseño y experimentación pedagógica de materiales didácticos distribuidos a través de la www. La web docente de la signatura de tecnología educativa. En Actas de la I Jornadas Canarias sobre las TIC en la docencia universitaria. La Laguna: Universida de La Laguna.
Brown, S. A., y Glasner, A. (Eds.). (2003). Evaluar en la universidad: problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea Ediciones.
Bueno, C. y Gil, J.J. (2007). Web docente: estructura y procedimientos básicos de gestión eficaz. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21 (1), pp. 37-50.
Cabello, F., García-Sánchez, F.A. y Mirete, A.B. (2009). Valoración de tres experiencias de uso de webs didácticas como herramienta para facilitar la docencia universitaria. En La innovación educativa en el contexto actual de la educación superior. Vigo, Universidad de Vigo.
Cabello, F., García-Sánchez, F.A. y Peñalver, M.D. (2018). Webs didácticas en docencia universitaria: Lecciones tras 10 años de utilización. En Actas del III Congreso Internacional de Innovación Docente. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Cabero, J., Llorente, M.D.C., y Román, P. (2004). Las herramientas de comunicación en el "aprendizaje mezclado". Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 23, 27-41.
Capa, A.B., Icarán, E., y Bonson, M. (2005). Metodologías activas. En A. Cruz y A. Benito (Eds). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
Castañeda, L. y Adell, J. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
Castañeda, L., Dabbagh, N., y Torres-Kompen, R. (2017). Entornos Personales de Aprendizaje: prácticas basadas en la investigación, marcos y desafíos. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(1), 1-2.
De Luxán, J.M. (1998). La evaluación de la Universidad de España. Revista de Educación, 315, 11-28.
Enguita, C. y Cruz, A. (2005). Recursos tecnológicos. En A. Cruz y A. Benito (Eds). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
García, J.N., Marbán, J.M., de Caso, A.M., Pacheco, D.I., Robledo, P., Álvarez, L., ... y García-Martín, E. (2011). Innovación en el EEES con metodologías activas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 365-372.
García-Sánchez, F.A., Martínez-Juárez, M. y Martínez-Segura, M.J. (2008). Concepto de WEB-home para asignaturas universitarias. En Arnaiz, P., García Sanz, M.P. y Hernández Abenza, L. (Coords.). III Jornadas sobre el Espacio Europeo de Educación Superior: “Avanzando hacia Bolonia”. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
García-Sánchez, F.A. y Martínez-Segura, M.J. (2009). Web-docente y aprendizaje: una experiencia en el contexto de la convergencia al EEES. En R. Roig Vila (Dir.). Investigar desde un contexto educativo innovador. Alcoy: Marfíl.
García-Sánchez, F.A., Mirete, A.B. y Maquilón, J. (2013). Implementación y evaluación de webs didácticas para la docencia universitaria presencial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 121-132.
García-Sanz, M.P., García-Sánchez, F.A., Maquilón, J., y Morillas, L. (2010). Diseño de Webs didácticas para la mejora de la calidad de los procesos educativos en el EEES. En J.R. Hilera, F. Cervantes y L. Bengochea (Eds.), CAFVIR 2010. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá de Henares
Garrison, D.R. y Vaughan, N.D. (2008). Blended learning in higher education. Framework, principles and guidelines. San Francisco: Jossey-Bass.
González, J.J. (2013). Metodologías activas en la Universidad. Murcia: Servicio de Publicaciones UCAM.
Hannan, A. y Silver, H. (1999). Innovating in Higher Education. Teaching, Learning and Institutional Cultures. Buckingham, UK: Open University Press.
Hannan, A. y Silver, H. (2005) La innovación en la enseñanza superior. Enseñanza aprendizaje y culturas institucionales. Madrid. Narcea.
Horn, M.B., y Staker, H. (2017). Blended: Using disruptive innovation to improve schools. London: John Wiley y Sons.
Marcelo, C., Puente, D., y Ballesteros, M.A. (2003). E-learning teleformación: diseño, desarrollo y evaluación de la formación a través de Internet. Madrid: Gestión 2000.
Marín, V. y Reche, E. (2011). La alfabetización digital del alumnado que accede a la Universidad de Córdoba. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 35, 1-13.
Marqués, P. (2005). Las webs docentes. Recuperado de: http://dewey.uab.es/pmarques/webdocente.htm
García, A. (Ed.). (2014). Blended learning en educación superior: Perspectivas de innovación y cambio. Madrid: Síntesis.
Martínez-Segura, M.J., García-Sánchez, F.A. y Martínez-Juárez, M. (2008, Junio). Una WEB-Home como herramienta de enseñanza/aprendizaje: una experiencia en el contexto de la convergencia al EEES. Comunicación presentada a las VI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Alicante, 9 y 10 de Junio.
Maquilón, J., Mirete, A., García-Sánchez, F.A., y Hernández, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 537-554.
Mirete, A.B. y García-Sánchez, F.A. (2014). Rendimiento académico y TICs. Una experiencia con Webs Didácticas en la Universidad de Murcia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 169-183.
Mirete, A.B., Cabello, F., Martínez-Segura, M.J., y García-Sánchez, F.A. (2009). Resultados de la aplicación piloto de un instrumento para la evaluación de webs didácticas en asignaturas universitarias. EDITUM: Universidad de Murcia.
Mirete, A.B., García-Sánchez, A., y Maquilón, J. (2014). Webs didácticas en educación superior: análisis de su contenido y valoración del estudiante. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(1), 95-114.
Mirete, A.B., García-Sánchez, F.A. y Sánchez-López, C. (2011). Implicación del alumnado en la valoración de su satisfacción con las webs didácticas. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 37, 1-13.
Molero, D. (2004). La evaluación de la docencia en la universidad. Jaén: Universidad de Jaén.
Moreno, R., Martínez, R., y Martín, I. (2004). Visitas a las páginas de una web docente universitaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 22, 6.
Moreno, R., Martínez, R., Martín, I, y Trigo, M.E, (2005). Utilidad de una web docente en una materia universitaria presencial. En Libro de Actas del II Congreso Hispano-Portugués de Psicología. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago.
Mur, F. y Serrano, C. (2006). Elaboración de una web docente. Recuperado de: http://www.5campus.org/leccion/ webdocente
Oliver, R. (2001). Developing e-learning environments that support knowledge construction in higher education. En S. Stoney y J. Burn (Eds). Working for excellence in the e-conomy. Chuchlands: We-B Centre.
Oliver, R. y Herrington, J. (2003). Exploring technology-mediated learning from a pedagogical perspective. Journal of interactive Learning Environments, 11(2), 111-126.
Pérez, J.M.. (Comp.) (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Madrid: Paidós.
Pidone, C. L. (2017). Evaluación de los aprendizajes en la universidad. Revista diálogos educativos, 5(9), 38-42.
Reinoso, A. J. (2009) Análisis de la incorporación de una plataforma Wiki a la docencia de la asignatura Nuevas Tecnologías de la Información. Red U - Revista de Docencia Universitaria, 5, 86-106
Río, L. D., Sanz, C., y Búcari, N. (2017). Actitudes de los estudiantes frente a un material hipermedial para el aprendizaje de la matemática: un estudio de caso. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 19, 24-33.
Ríos, M.A., Castañeda, R.J., y Roca, J.C. (2003). Apoyo de una web a la docencia presencial: una experiencia en TMRA2. Revista de Enseñanza Universitaria, (22), 45-68.
Rodríguez, M.C. (2017). Modelo de enseñanza y aprendizaje de la comunicación profesional universitaria desde la web didáctica. Revista Boletín Redipe, 6(8), 102-114.
Román, P. (2000). Usos de la World Wide Web con fines educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 15, 5.
Ruiz-Palmero, J., Sánchez, J., y Gómez, M. (2013). Entornos personales de aprendizaje: estado de la situación en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42, 171-181.
Salinas, J., de Benito, B., Pérez, A., y Gisbert, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 195-213.
Snart, J.A. (2010). Hybrid Learning. The perils and promise of blending online and face-to-face instruction in higher education. California: ABC CLIO.
Terceiro, J.B. (1996). Socied@d digit@l. Del homo sapiens al homo digitalis. Madrid: Alianza Editorial.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published by Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation are subject to Creative Commons Attribution-Nocomercial-NoDerivatives 4.0 International License, whose complete text can be consulted at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode. Thus, copying, distribution, public communication, derivative works and commercial use of content are permitted as of the aforementioned issue provided that the source and the author of the text are cited.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permits for images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.