Trends in the most recent Spanish cinema. Analysis of film productions between 2011 and 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20614

Keywords:

Spanish Cinema, film production and exhibition, film co-productions, women filmmakers, fiction films, documentary films
Agencies: National Research and Development Agency

Abstract

The last decade of Spanish cinema, despite its proximity, is an area in which it is already possible to enter from a quantitative point of view, so that through certain numbers synergies between the production of films, fiction and documentaries, and exhibition can be revealed. This research has generated a database with all the releases from 2011 to 2022 with the aim of x-raying and interpreting the most significant figures. Thus, the result generated by the data crossing has provided a dynamic vision of the national cinematographic landscape, filling a gap that is still unexploited, while there are many general studies, those that delve into the synergies between different cinemas or those that address the recent Spanish cinematographic panorama year by year in an individualized way, but there are not so many transversal ones that build bridges between production and exhibition, unifying the production figures with their subsequent release. The conclusions drawn from this decade indicate that this is a period of inertia stemming from the richest inter-millennial period, a period of stagnation

Downloads

Metrics

PDF views
5

Author Biographies

Ernesto Pérez Morán, Universidad Complutense de Madrid

Ernesto Pérez Morán has a degree in Law from the University of Salamanca and in Audiovisual Communication from the Pontifical University of Salamanca, and a PhD in Audiovisual Communication from the same university. He is currently Professor in the Art History Department at the Geography and History Faculty (UCM).

His research career was initially developed in Spain, to later be deployed in Colombia, and he has participated in five I+D+i projects. He has also been leader of two international research projects between Colombia and Spain. He has written more than twenty papers in indexed journals, ten edited books and more than thirty book chapters in different Spanish, French and Latin American publishers.

Virginia Guarinos, University of Seville

PhD in Audiovisual Communication and Hispanic Philology

Full Professor of Audiovisual Communication

Department of Audiovisual Communication and Advertising

Faculty of Communication

University of Seville

References

AIMC (2020). Marco General de los Medios en España. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2020/01/marco2020.pdf

Altman, R. (1984). A Semantic/Sintactic Approach to Film Genre. Cinema Journal, 23(3), 6-18.

Álvarez Monzoncillo, J. M. y López Villanueva, J. (2006). El audiovisual español: Nuevas oportunidades en el exterior. En Bustamante, E. (Ed.). La situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales (pp. 115-131). Fundación Alternativas.

Álvarez Monzoncillo, J. M. y López Villanueva, J. (2011). Informe sobre el estado de la cultura española y su proyección global 2011. Marcial Pons.

AMC Networks (2021). Los españoles y el cine: estudio sobre hábitos y preferencias cinematográficas. https://amcnetworks.es/noticias/amc-networks/la-ciencia-ficcion-y-las-sagas-lideran-las-preferencias-cinematograficas-de-los-espanoles/

Augros, J. (2000). El dinero de Hollywood: Financiación, producción, distribución y nuevos mercados. Paidós Ibérica.

Bernal-Triviño, A. (2023). Aportación del formato talk show y documental en el relato de la violencia machista. La denuncia televisada de Ana Orantes y Rocío Carrasco. Comunicación y Género, 6(2), 101-111.

Clemente Mediavilla, J. y García Fernández, E.C. (2016). Contribución de los sitios web de la industria cinematográfica española a la percepción del Cine Español. ZER, 21(40), 67-83. https://doi.org/10.1387/zer.16410

Coronado Ruiz, C. (2022a). Más mujeres en el cine: CIMA y su trabajo en positivo para cambiar lo negativo. Área Abierta, 22(2), 155-171, https://dx.doi.org/10.5209/arab.79078

Coronado Ruiz, C. (2022b). Impulsando el talento femenino. Nuevas directoras en el cine español del siglo XXI. Visual Review, 12 (1), 2-13. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3708

Cuadrado, M., Ruiz, M.E. y Montoro, J.D. (2013). Factores inhibidores de asistencia a las salas de cine. un análisis regional a través de un algoritmo CHAID. Revista de la Asociación Helénica de Ciencia Regional, 4(1), 55-66.

Cuenca Suárez, S. (2022). "La representatividad de las mujeres en el sector cinematográfico del largometraje español”. Cima. https://cimamujerescineastas.es/informe-cima-2018-la-representatividad-de-las-mujeres-en-el-sector-cinematografico/

Deltell Escolar, L., Clemente Mediavilla, J. y García Fernández, E.C. (2016). Cambio de rumbo. Percepción del cine español en la temporada 2014. Pensar la Publicidad, 10, 77-89. http://dx.doi.org/10.5209/PEPU.53775

De Vega de Unceta, A. (2018). La percepción del cortometraje por los profesionales del cine español. Fotocinema, 17, 429-456. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2018.v0i17.5122

Díaz-González, M. J. (2016): Política cultural y crisis económica: algunas reflexiones a propósito de la reforma de la Ley del Cine. Icono 14, 14 (2), 182-203. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.975

FAPAE (2012). Memoria Anual 2011. https://blogs.uji.es/rtvv/files/2014/01/MemoriaFapae2011.pdf

Fernández Blanco, V. M. (1996). Documentos de trabajo, 118. Universidad de Oviedo. https://econo.uniovi.es/biblioteca/documentos-trabajo-ccee-ee/1996

Fontaine, G. y Simone, P. (2020). Female directors and screenwriters in European film and audiovisual fiction production. European Audiovisual Observatory.

Fuertes, S. (1998). Entrevista con Enrique González Macho, El País, suplemento Babelia, 4.

García Fernández, E.C., Reyes Moreno, M. y Clemente Mediavilla, J. (2014). Público y cine en España. Problemas de identidad y marca para un cine propio. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(2), 695­718.

García Santamaría, J. V. (2012). La reinvención de la exhibición cinematográfica: centros comerciales y nuevas audiencias de cine. Zer, 17(32), 107-119.

Gil Ruiz, F., Gil-Alana, L., Hernández-Herrera, M. y Ayestaran Crespo, R. (2024). A Look at the Spanish Film Industry and its Level of Persistence. Humanities and Social Sciences Communications, 11 (66), 1-11. https://doi.org/10.1057/s41599-023-02563-4

Heredero Díaz, O. y Reyes Sánchez, F. (2017). Presente y futuro de las subvenciones a la industria cinematográfica española. Fotocinema, 14, 341-363. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i14.3604

Kogen, L. (2005). The Spanish Film Industry: New Technologies, New Opportunities. Convergence, 11(1), 68-86. https://doi.org/10.1177/135485650501100106

Ley 13/2022, de 7 de julio, General de Comunicación Audiovisual (2022). Boletín Oficial del Estado (BOE), 163, 8 de julio. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-11311

Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine (2007). Boletín Oficial del Estado (BOE), 312, 29 de diciembre. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-22439

López-González, J. (2008). Ley del Cine 2007. En C. Padrós, y J. López-Sintas (Dirs.), Estudios sobre Derecho y Economía del cine. Adaptado a la Ley 55/2007 del cine (pp. 177-207). Atelier Libros Jurídicos.

Medina de la Viña, E. y Fernández García, J. (2014). Nuevo cine español: cine, cine, cine, más cine, por favor. Fonseca Journal of Communication, 9, 85-117.

Ministerio de Cultura y Deporte (2019). Encuesta de Hábitos y Prácticas Culturales en España 2018-2019. https://www.cultura.gob.es/dam/jcr:fe7a20bc-a18d-4d1c-9376-77dc684b5dd8/encuesta-de-habitos-y-practicas-culturales-2018-2019.pdf

Monterde, J. E. (2019). La producción cinematográfica. Elementos para la reflexión. En C. F. Heredero (Ed.), Industria del cine y el audiovisual en España. Estado de la cuestión. 2015-2018. Festival de Cine de Málaga e Iniciativas Audiovisuales, 23-114.

Neale, S. (1990). Questions of Genre. En O. Boyd–Barret y Ch. Newbold (Eds.), Approaches to Media: A Reader. Arnold.

Pena, J. (2002). Cine español de los noventa. Hoja de reclamaciones. Secuencias: Revista de historia del cine, 16, 38-53.

Perales Bazo, F. y Marín Montín, J. (2012). La exhibición cinematográfica en el contexto ibérico. Tendencias actuales y futuras. Icono14, 10(1), 94-104. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i1.138

Pérez, X. (2015). La convergencia del cine con la televisión: esquemas de producción, financiación por las cadenas privadas, trasvases profesionales. adComunica. Revista Científica de Estrategias, 10, 157-162.

Pérez Rufí, J. P. (2012). La tormenta perfecta del cine español. La situación de la industria cinematográfica en España. Razón y Palabra, 81, 146-162.

Real Decreto-ley, el 6/2015, de 14 de mayo, por el que se modifica la Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine (2015). Boletín Oficial del Estado (BOE), 116, 15 de mayo. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2015-5368

Real Decreto 1084/2015, de 4 de diciembre, por el que se desarrolla la Ley 55/2007, de 28 de diciembre, del Cine (2015). Boletín Oficial del Estado (BOE), 291, 5 de diciembre. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2015-13207

Rubio Arostegui, J. A. y Rius-Ulldemolins, J. (2018). Cultural Policies in the South of Europe after the Global Economic Crisis: Is there a Southern model within the framework of European convergence? International Journal of Cultural Policy, 26 (1), 16-30. https://doi.org/10.1080/10286632.2018.1429421

Sánchez Noriega, J. L. (Ed). (2020). Cine español en la era digital: Emergencias y Encrucijadas. Laertes.

Published

2025-01-30

How to Cite

Pérez Morán, E., & Guarinos, V. (2025). Trends in the most recent Spanish cinema. Analysis of film productions between 2011 and 2022. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (30), 335–356. https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20614