Visual ecology for galleries and museums: Antonio Guerra and the renewal of landscape photography

Authors

  • Jorge Latorre Izquierdo Universidad Rey Juan Carlos Spain
  • Ana Esther Santamaría Fernández Profesora Contratada Doctora Departamento de Artes y Humanidades, Facultad de Artes y Humanidades, Universidad Rey Juan Carlos de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20478

Keywords:

post-fotography, installations, land art, museums and galleries, aura, landscape, traveller

Abstract

Antonio Guerra (Zamora, 1983) is a young photographer with a career of admirable coherence in his variety of thematic proposals, which masterfully combine aesthetic contemplation with a sharp conceptual inquiry. Trained in the era of post-photogr@phy (Joan Fontcuberta), his multidisciplinary artistic installations invite the viewer to reflect on the landscape as an ideological construction while stimulating a respectful approach to nature. Through a language traditionally linked to mass reproduction and ubiquity, according to Walter Benjamin's theories, “auratic” experience effects are achieved in galleries and museums, in a similar way to the conceptual and contemplative stimulus provoked by Land Art. To show the tradition and novelty of this artist, both the evolution of landscape in the traditional arts and the integration of photography in the context of other contemporary artistic creations are analyzed.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
5

Author Biographies

Jorge Latorre Izquierdo, Universidad Rey Juan Carlos

Professor of Art History in the Faculty of Arts and Humanities at the Universidad Rey Juan Carlos. Fulbright Visiting Scholar in the area of photography at NYU and the ICP, both in New York. Researcher in history, theory and criticism of the arts, photography and film in Spain, Eastern Europe and Latin America. Specialization in Visual Culture and iconology of new media (photography, film, advertising, fashion) and imagology (comparative studies on the public image of institutions and human groups). Curator of more than 30 exhibitions, critic and essayist. Visiting professor at several universities in America and Europe.

Ana Esther Santamaría Fernández, Profesora Contratada Doctora Departamento de Artes y Humanidades, Facultad de Artes y Humanidades, Universidad Rey Juan Carlos de Madrid

Assitant Professor in URJC (King Juan Carlos University), Madrid. Doctor in History of Art by the Universidad Complutense de Madrid, and Diploma in Conservation and Restoration of Cultural Heritage by the ESRCBC of Madrid. His lines of research are directed, on the one hand, to the study of the relationships between art and nature channeled through the idea of landscape and its historical evolution; and, on the other, to the analysis of fashion and its connections with the art of contemporary times. He has participated in numerous national and international conferences and has published articles related to the lines of research she works on.

References

Arroyo, C. (2019). Artealización y ecología. Paisajes productivos sostenibles, Dearq, 1 (24). https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/dearq/article/view/3361/2274

Berque, A, (1995). Les raisons du paysage. De la Chine Antique aux environnements de synthèse. Hazan.

Bravo, L. (2003). La documentación literaria en la construcción de la ficción fotográfica: pruebas y trampas en la obra escrita de Joan Fontcuberta. Tropelías: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (12-14), pp. 59–71. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.200312-145787

Breton, D. (2014). Elogio del caminar. Madrid: Siruela.

Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos. Lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.

Fontcuberta, J. (2003). Estética de la fotografía. Barcelona: G. Gili.

Fontcuberta, J. (2020). La Furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía, Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Gombrich, E. H. (1997). La Historia del Arte, Nueva York: Phaidon.

Guerra, A. Dossier de presentación de su obra entregado a los autores.

Guerra, A. (2022). La luz que nos ciega Cádiz: Dalpine&Kursala.

Guerra, A. (2022). Entrevista en LUR: https://e-lur.net/dialogos/antonio-guerra/(consultado el 25/09/2023)

Groys, B. (1999). The artist as an exemplary art consumer, XIV Congreso Internacional de Estética (pp. 81-96). Lubliana, I.

Groys, B. (2008). El lugar de la fotografía, en J. Fontcuberta (ed.), ¿Soñarán los androides con cámaras fotográficas? Ministerio de Cultura de España.

Holt, N. (Ed.) (1979). The writings of Robert Smithson, Nueva York University Press.

Jenkins, W. (1975). New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape. Catalogue. Rochester, NY: International Museum of Photography at the George Eastman House.

Kalahora, B. (1993). Le Musée Vert. Radiographie du loisir en forêt, Éditions L’Harmattan.

Krauss, R. E. (2002). Lo fotográfico: por una teoría de los desplazamientos, Gustavo Gili.

Krauss, R. E. (1985). La escultura en el campo expandido., En H. Foster, La posmodernidad, Kairós (El artículo se publicó por primera vez en October, 8, primavera, 1979).

Latorre, J. y Jiménez, M. (2021). La metrópolis humanizada: Relaciones estéticas e ideológicas entre Manhatta y las sinfonías urbanas europeas. En La identidad europea en las artes audiovisuales (pp. 119-140). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, http://espejodemonografias.comunicacionsocial.es/article/view/4785

Limón, N. (2011). Debates en torno a la musealización de la fotografía: la convivencia de dos paradigmas en continua resignificación. En R. De la Villa (dir. congr.), Sociedades en crisis: Europa y el concepto de estética, pp. 269-277.

Lyotard, J. F. (1998). Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Manantial.

Maderuelo, J. (2005). El paisaje. Génesis de un concepto. Abada.

Madeuelo, J. (2008). La construcción del paisaje contemporáneo. CDAN.

Maderuelo, J. (1990). El espacio raptado. Interferencias entre arquitectura y escultura, Mondadori.

Marchán, S. (1988). Del arte objetual al arte de concepto. Epílogo sobre la sensibilidad “posmoderna”. Ediciones Akal.

Martín de Madrid, P. S. (2020). Joan Fontcuberta y orogénesis: los paisajes alfanuméricos. Revista Gama, Estudios Artísticos. 8(15) janeiro-junho, 96-105.

Méndez, M. (2020). Carmen Dalmau y Antonio Guerra: Horizontes de Sucesos. EFTI, 11/09/2020. https://efti.es/noticias/carmen-dalmau-y-antonio-guerra-horizontes-de-sucesos

Milani, R. (2007). El arte del paisaje. Biblioteca Nueva.

Naef, W. J., Stuffman, M. y Christadler, M. (1994), Pioneers of Landscape Photography, Gustave Le Gray, Carleton E. Watkins, Oxford University Press.

Quetglas, J. (2021). A Casandra. Cuatro charlas sobre mirar y decir. Ed. Asimétricas.

Roger, A. (2007). Breve tratado del paisaje. Biblioteca Nueva.

Santamaría, A. E. (2015), El arte emboscado: el regreso al bosque en la práctica artística desde 1968, tesis doctoral defendida en la UCM. Eva Fernández del Campo Barbadillo (dir. tes.)

Santamaría, A. E. (2024). “La ‘artealización’ del bosque de Fontainebleau y las trabas de la consumación cultural”. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (12), 3–24.

Sontang, S. (2006). Sobre la fotografía. Santillana Ediciones Generales.

Talbot, W.H.F (1994). The pencil of Nature. Ed. Metropolitan Museum.

Ubieto, (2023). El medio es el paisaje. Texto de comisariado. Extracto en: https://www.antonioguerra.eu/textos.html

Published

2025-01-30

How to Cite

Latorre Izquierdo, J., & Santamaría Fernández, A. E. (2025). Visual ecology for galleries and museums: Antonio Guerra and the renewal of landscape photography. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (30), 285–306. https://doi.org/10.24310/fotocinema.30.2025.20478