Rhetoric of expectation

The film Dune as a result of director Denis Villeneuve's ethos

Authors

  • Juan Manuel Arriaga Benítez Universidad Nacional Autónoma de México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi8.9245

Keywords:

Narrative, rethoric, interpretation, media, cinema, ethical appeal

Abstract

The fothcoming movie of director Denis Villeneuve, Dune, has shown an increasing acceptance from several sectors of its potencial audience; in common these sectors manifest approval about the compatibility between the director and the film that is near to come out, especially because of the cinematographic genre it touches. This paper constitutes a study that pretends to answer why unanimous acceptance has created so high expectations and how Villeneuve´s presdiscursive samples that have been broadcasted have guaranteed until now the satisfaction of expected quality standards. This issue is studied from the aristotelian theory on rhetoric ethos and its influence in audience approval; it has been considered the study of some compatible concepts with ethos in order to get accurate conclusions and to make the core of the analized issue clearer: “metafiction” as prediscursive element of diegetic formulation, “interpetive communities” as receivers and constituents of a reference value framework and “pseudo-interactivity” as a process to generate consent and to emphasize author´s ethos . It is concluded primarily that Dune can become the success of metafictional collectivization able to promote an appreciation more centered in the quality of the approach than in the plot.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juan Manuel Arriaga Benítez, Universidad Nacional Autónoma de México

Docente actualmente en colegio de estudios científicos y tecnológicos de nivel bachillerato y con 8 años de experiencia docente. Estudio el Doctorado en letras, con maestría en Letras por la Universidad Nacional Autónoma de México. He participado en congresos y estancias académicas en Italia, Grecia y Chile. He participado como ponente en la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Aguilar, Sergio. (2018). Niveles narrativos cinematográficos. Revista Iberoamericana de Comunicación, 37, pp. 29-54.

Alarcones, Juan. (2020). 'Dune' muestra la primera imagen de su protagonista Timothée Chalamet. Recuperado el 17 de mayo de 2020, de Fotogramas website: https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a32126174/dune-pelicula-primera-imagen-timothee-chalamet/

Aristotle. (1926). The "art" of Rhetoric. (J. H. Freese, Trad.) London: Harvard University Press.

Behrens, Laurence. (1979). The Argument in Film: Applying Rhetorical Theory to Film Criticism. Journal of the University of Film Association, n° 3, pp. 3-11.

Beristáin, Helena. (1995). Diccionario de Retórica y Poética. México: Porrúa.

Bermejo Berros, Jesús. (2008). “El receptor publicitario del siglo XXI en el marco de la interactividad: entre el consumer y el prosumer”, en Pacheco Rueda, M. (coord.), La publicidad en el contexto digital. Sevilla-Salamanca-Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, pp. 49-78. https://alojamientos.uva.es/guia_docente/uploads/2013/458/42847/1/Documento73.pdf

Bermúdez, Nicolás. (2007). La noción de ethos: historia y operatividad analítica. Tonos. Revista electrónica de estudios filológicos, n° 14, pp. 1-18. https://www.um.es/tonosdigital/znum14/secciones/estudios-1-ethos.htm

Caballero, Alejandro. (2014). Metodología integral innovadora para planes y tesis. México: Cengage learning.

FISH, Stanley. (1976). Interpreting the Variorum. Critical Inquiry, n° 3, pp. 465-485.

González de Requena Farré, Juan Antonio. (2009). Comunidades interpretativas. Perspectivas de la hermenéutica literaria de Stanley Fish. Alpha (Osorno), n° 29, pp. 233-249. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012009002900016

Guarino, Ben. (2017). Another shot at ‘Dune': The sci-fi novel Hollywood has yet to tame gets a director. Recuperado el 15 de mayo de 2020, de The Washington Post website: https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2017/02/02/another-shot-at-dune-the-sci-fi-novel-hollywood-has-yet-to-tame-gets-a-director/

Halsall, Albert W. (2001). La interdisciplinariedad de la retórica: ethos, logos y pathos de la retórica científica. Acta Poética, n° 22, pp. 7-26.

López G., Víctor. (2020). 'Dune': nuevas imágenes de la épica adaptación de Denis Villeneuve, que habla del proyecto "más difícil" de su vida. Recuperado el 17 de mayo de 2020, de Espinof website: https://www.espinof.com/proyectos/dune-nuevas-imagenes-epica-adaptacion-denis-villeneuve-que-habla-proyecto-dificil-su-vida

Mckee, Robert. (1997). El guión. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. (J. Lockhart, trad.). España: Alba.

Medel, Brenda. (2020). Un nuevo vistazo a los habitantes del planeta Arrakis. Recuperado el 19 de mayo de 2020, de Cine Premiere website: https://www.cinepremiere.com.mx/nuevas-imagenes-dune-oscar-isaac-zendaya.html

Pinedo, Ebenizer. (2020). ‘Dune’ revela su logo y la primera imagen de Timothée Chalamet como Paul Atreides. Recuperado el 19 de mayo de 2020, de Hipertextual website: https://hipertextual.com/2020/04/dune-primera-imagen-paul-atreides

PTI. (2020). ‘Dune’ first look: Denis Villeneuve explains why he wants to tell epic story in two parts. Recuperado el 17 de mayo de 2020, de The Indu website:https://www.thehindu.com/entertainment/movies/dune-first-look-denis-villeneuve-explains-why-he-wants-to-tell-epic-story-in-two-parts/article31346872.ece

Rajas Fernández, Mario. (2005). Introducción al análisis retórico del texto fílmico. Ícono. Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, n° 5, pp. 1-15.

Rodríguez de Austria, Alonso. (2015). Aristóteles en Hollywood: poética y retórica en la narrativa audiovisual. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, n°11, pp. 325-346.

Sharf, Zack. (2020). ‘Dune’ Debuts First Looks at Oscar Isaac and More, as Villeneuve Touts ‘Complex’ Two-Part Epic. Recuperado el 17 de mayo de 2020, de IndiWire website: https://www.indiewire.com/2020/04/dune-photos-denis-villeneuve-two-part-movie-1202224829/

Simons, Roxy. (2020). Dune director Denis Villeneuve reveals the sci-fi epic is 'the most difficult thing he's done in his life' and says the book's world is so complex it needs to be adapted into TWO FILMS. Recuperado el 17 de mayo de 2020, de Daily Mail website: https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-8218007/Dune-director-Denis-Villeneuve-reveals-sci-fi-epic-difficult-thing-hes-life.html

Travis, Ben. (Mayo 15, 2020). Dune: Denis Villeneuve Compares Paul Atreides To The Godfather’s Michael Corleone – Exclusive Image. Recuperado el 19 de mayo de 2020, de Empire website: https://www.empireonline.com/movies/news/dune-denis-villeneuve-compares-paul-atreides-to-michael-corleone-exclusive-image/

Sánchez Casademont, Rafael. (Mayo 16, 2020). 'Dune': Denis Villeneuve gastó un año de trabajo sólo en los gusanos de arena. Recuperado el 17 de mayo de 2020, de Fotogramas website: https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a32514388/dune-denis-villeneuve-gusanos-de-arena/

Santamaría Suárez, Luis. (1995). El ethos retórico y el comentario periodístico. Estudios sobre el mensaje periodístico, n° 2, pp. 13-19.

Zavala, Lauro. (2003a). El itinerario del espectador de cine. En Elementos del discurso cinematográfico (pp. 1-12). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Zavala, Lauro. (2003b). Estética de la sutura en el cine contemporáneo a propósito de Hitchcock y Twelve Monkeys. En Elementos del discurso cinematográfico (pp. 1-8). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Zavala, Lauro. (2016). Las fórmulas narrativas en cine y literatura: una propuesta paradigmática. Comunicación y Medios, 25(34), 70-81.

Published

2020-09-22

How to Cite

Arriaga Benítez, J. M. (2020). Rhetoric of expectation : The film Dune as a result of director Denis Villeneuve’s ethos. Eviterna Journal, (8), 13–32. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi8.9245