The importance of the initial teacher training and its process for the access to the professional work.

Authors

  • María Isabel Medina López Spain
  • María Jesús Navarro Jurado Spain
  • Santiago Alonso-García Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.9034

Keywords:

educational quality, education, teacher education programs, educational objectives

Abstract

Nowadays, as future teachers, we wonder about the training which we will get our job in the future and if this will be enough to teach a correct education for our students. From Spain's enquiry position in reports' PISA, we consider relevant as a study about the formation and quality of the selection of new teachers in our country as the educational objectives, since this shortage education and correct administration of the future teachers has become one of the less valued in our country even though being of the most important for our society. 

Starting from these weaknesses, we have considered some methods and propose that, in our opinion, will improve our teacher education programs. After reading some articles and consulting many investigations we have written some possible solutions that we consider effective to get an educational quality in a future and achieving a major respect for this profession in Spain.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alonso. S., y Alonso, M.M. (2014). Las redes sociales en las universidades españolas. Revista de Comunicación de la SEECI, 2014, 33, 132-140. https://www.redalyc.org/pdf/5235/523552851009.pdf

Alonso-García, S., Morte-Toboso, E., & Almansa-Núñez, S. (2015). Redes sociales aplicadas a la educación: EDMODO. http://150.214.110.170:8080/bitstream/handle/10396/13513/Edmetic_vol_4_n_2_7.pdf?sequence=1&isAllowed=y "Docente". Autor: María Estela Raffino. De: Argentina. Para: Concepto.de. Disponible en: https://concepto.de/docente/#ixzz6KeHXpuxG. Consultado: 24 de abril de 2020.

Fernández Martín, F., Hinojo Lucena, F., & Aznar Díaz, I. (2013). Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(5), 253-270. doi: https://doi.org/10.18172/con.516

García Perales, N., & Martín Sánchez, M. A. (2012). Algunas notas en perspectiva comparada sobre formación de maestros: el caso de España y Finlandia. Tejuelo, 13(1), 70-87. Recuperado de http://hdl.handle.net/10662/4681

Marín, V., & Romero, M. A. (2009). La formación docente universitaria a través de las TIC. Revista de Medios y Educación, 35, 97-103. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/22601/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). La formación inicial del profesorado en España (2019.a ed.). Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.

Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2019). PISA 2018. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:e2be368b-f08c-4ab8-8fd9-eb93b76c6bf2/pisa-2018-programa-para-la-evaluaci-n-online.pdf

Niemu, H. (2015). Desarrollo profesional docente en Finlandia: Hacia un enfoque más holístico. Psychology, Sciety, & Education, 7(3), 387-404. http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/download/520/498

Orden ECI 3857/2007 de 27 de diciembre por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria (BOE nº. 312, de 29 de diciembre de 2007).

Pérez Granados, L. (2014). La selección de candidatos a la formación docente en Finlandia. La relevancia de la disposiciones personales hacia la actividad docente. Revista electrónica de Investigación y Docencia (REID), 12, 109-132. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1306/1510

Rebolledo Gámez, T. (2015). La formación inicial del profesorado de educación primaria y secundaria en Alemania, España, Finlandia, Francia y Reino Unido. Revista Española de Educación Comparada, 25, 129-148. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14787

Rupérez, F. (2015). «MIR educativo» y profesión docente. Un enfoque integrado. Revista española de pedagogía., 261, 283-299. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/yosoyprofe/dam/jcr:d071eaba-766d-4858-906b-2a0a753a4f2b/mir-educativo_rep_flr.pdf

Rupérez, F. (2018). Los por qués del MIR educativo. Recuperado de https://www.ucjc.edu/wp-content/uploads/MIREDUCATIVO_FLR.pdf

Tárraga-Mínguez, R., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., & Fernández-Andrés, M. (2017). Análisis de la autoeficacia percibida en el uso de las TIC de futuros maestros y maestras de Educación Infantil y Educación Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 20(3), 107-116. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901

Zaragaza, J. M. E. (2006). Comentarios a los Informes EURYDICE y OCDE sobre la cuestión docente . Revista de Educación, 340, 19-86. Recuperado de http://www.academia.edu/download/31764438/re340_03.pdf

Published

2021-01-24

How to Cite

Medina López, M. I., Navarro Jurado, M. J. ., & Alonso-García, S. (2021). The importance of the initial teacher training and its process for the access to the professional work. International Journal of New Education, (6). https://doi.org/10.24310/IJNE3.2.2020.9034

Issue

Section

ARTICLES