Professional development and teachers continuing education: an analysis of the context of education in Angola

Authors

  • Ariete de Fátima Paiva Cameira Escola 22 de Novembro de Luanda Angola
  • José María Romero Rodríguez Universidad de Granada Spain http://orcid.org/0000-0002-9284-8919
  • Gerardo Gómez García Universidad de Granada Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4081

Keywords:

Professional development, continous training, training competence

Abstract

The analysis of the actions of continuous training of teachers is a relevant question to know the level of training and professional development of teachers in schools. It also allows us to obtain data on updating professional skills that are fundamental to the exercise of an ever-changing profession.Therefore, this article aims to analyze the continuing education and professional development of teachers in private schools in Luanda, Angola.Thus, the research methodology on which this work is based is both quantitative and qualitative.In this way, the interview and the questionnaire were used as instruments to collect information. The main results are that there is no specific program of continuous training in private institutions, noting the absence of periodic balance sheets to analyze the level of professional development of teachers and other professionals involved. In conclusion, teachers in Angola are motivated to continue training, but there are certain institutional barriers that do not favor continuous training and professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José María Romero Rodríguez, Universidad de Granada

Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Universidad de Granada

Gerardo Gómez García, Universidad de Granada

Universidad de Granada

References

Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa: Guía práctica. Barcelona: CEAC.

Capistrán, R.W. (2018). Necesidades de formación docente de los maestros de Educación Artística a nivel Secundaria del Instituto de Educación de Aguascalientes. Artseduca, 19, 10-31. doi: 10.6035/Artseduca.2018.19.1

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Fox, D. (1987). El proceso de investigación en educación. Pamplona: EUNSA.

García, Z., & Aznar, I. (2017). La formación de educadores infantiles, un reto de innovación educativa en la educación superior. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(2), 98-108. doi: 10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2451

González, M.T., & Cutanda, M.T. (2017). La formación continuada del profesorado de enseñanza obligatoria: incidencia en la práctica docente y el aprendizaje de los estudiantes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 103-122.

Gracia, L. (2017). Desenvolvimento profissional e carreira docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum. Education, 39(1), 79-89. doi: 10.4025/actascieduc.v39i1.29143

Hinojo, F.J., Cáceres, M.P., & Raso, F. (2013). Análisis de los Componentes Organizativos de Centros de Formación Profesional en España. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 783-801.

Joana, M., Sola, T., & Aznar, I. (2014). Estudo das metodologias e estratégias do Programa de Português dos Cursos Profissionais de nível secundário: o caso do concelho de Almada. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(2), 29-41.

Lessard-Hébert, M., Goyette, G., & Boutin, G. (2005). Investigação Qualitativa: Fundamentos e Práticas. Lisboa: Instituto Piaget.

Marconi, M.A., & Lakatos, E.M. (2010). Técnicas de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas.

Martins, G.A., & Lintz, A. (2000). Guia para elaboração de monografias e trabalhos de conclusão de curso. São Paulo: Editora Atlas.

Moisés, J.V., Aznar, I., & Agreda, M. (2017). Liderança na Gestão Pedagógica: uma visão dos Directores das Escolas Secundárias. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 8(1). 74-90.

Raso, F., Sola, T., & Hinojo, F.J. (2017). Satisfacción del profesorado de la escuela rural de la provincia de Granada (España) respecto a la organización escolar. Bordón. Revista de pedagogía, 69(2), 79-96.

Rodríguez, M.V., & Hinojo, F.J. (2017). Incidencia de los Programas de Formación Pedagógica en el Perfil de los Profesionales No Licenciados en la Facultad de Educación de UNIMINUTO. Formación Universitaria, 10(5), 17-28. doi: 10.4067/S0718-50062017000500003

Yin, R. (2005). Estudo de Caso. Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman.

Published

2018-06-01

How to Cite

Paiva Cameira, A. de F., Romero Rodríguez, J. M., & Gómez García, G. (2018). Professional development and teachers continuing education: an analysis of the context of education in Angola. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 71–78. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4081

Issue

Section

Articles