Awakening reflection in teacher training: effective devices

Authors

  • Rebeca Anijovich Universidad de San Andrés Argentina
  • Graciela Cappelletti Universidad de San Andrés Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3610

Keywords:

critical incidents, reflection, training teachers

Abstract

There were two objectives stated in this research carried out at the Law Faculty at Buenos Aires University:

1) Relieve and systematize the critical incidents posed by the students who study to became teachers in Legal Sciences in order to generate knowledge about the contents of the reflections that are produced from it.

2) Propose strategies for analyzing critical incidents that contribute to the development of reflective processes of the students of the teaching staff, in correspondence with the international theoretical advances in this sense.

The methodology used is qualitative, focused on the analysis of reflections of future teachers about their practices through work devices within a teacher training program.

In this study, 30 critical incidents that constitute the units of analysis were analyzed. The material collected belongs to the lawyers who studied Teaching Residence during 2011 and 2013 in the Law Faculty at Buenos Aires University.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rebeca Anijovich, Universidad de San Andrés

Profesora de la Escuela de Educación de la Unversidad de San Andres

Profesora. Observación y Práctica de la enseñanza. Profesorado en Ciencias Jurídicas. Facultad de Derecho. Universidad de Buenos Aires

Graciela Cappelletti, Universidad de San Andrés

Profesora Adjunta Departamento De Didáctica de la Universidad Nacional de Quilmes

Profesora de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires

Profesora de la Escuela de Educación de la Universidad de San Andrés

References

Anijovich, R. et al (2007). Formar docentes reflexivos. Una experiencia en la facultad de Derecho de la UBA. Revista Academia. Nro. 9. Facultad de Derecho. Universidad de Buenos Aires. pp. 235-249.

Anijovich, R. et al (2009). Transitar la formación pedagógica. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Anijovich, R y Cappelletti, G (comp). La práctica como eje de la formación. Buenos Aires. Eudeba.

Argyris, C. Y Schön, D. (1974): Theory in practice: Increasing professional effectiveness. San Francisco, Estados Unidos: Jossey Bass.

Camilloni, A. (2010). La formación de profesionales universitarios. Buenos Aires. Revista Electrónica de la Universidad Nacional de La Matanza.

Cols, E. (2011). Estilos de enseñanza. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. España: Paidós.

Doyle (1998). Trabajo académico. Didáctica II N 2. Aportes teóricos. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras.

Fernández González, J., Elórtegui Escartín, N. y Medina Pérez, M. (2003). Los incidentes críticos en la formación y perfeccionamiento del profesorado de secundaria de ciencias naturales. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado. vol. 17, número 001, pp:101-112. Universidad de Zaragoza España. ISBN 0213-8646.

Fernández González, J., Medina Pérez, M. y Elórtegui Escartín, N. (2003). Enseñar a profesores de secundaria con situaciones problemáticas. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol. 2, Nº 3, pp. 263-270.

Flanagan, B. (1954). The Critical Incident Technique. Psychological Bulletin, vol. 54, no. 4. Recuperado de http://www.apa.org/pubs/databases/psycinfo/cit-article.pdf

Griffin, M.L. (2003). Using Critical Incidents to Promote and Assess Reflective Thinking in Preservice Teachers. Reflective Practice, 2003, Vol.4, Nº2.

Husu, J., Toom, A., Patrikainen, S. (Febrero 2008). Guided reflection as a mean to demonstrate and develop student teachers reflective competencies. Reflective Practice. Vol. 9, No. 1. University of Helsinki, Finland. pp. 37–51.

Harrison J. y Lee R. (2011). Exploring the use of critical incident analysis and the professional learning conversation in an initial teacher education programes. UK University of Leicester.

Litwin, E. (2008) El Oficio de enseñar, Condiciones y contextos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Perrenoud, P. (2004) Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar., Barcelona, España: Grao.

Rosales, C. (2000). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza. Madrid, España: Narcea.

Schön, D. (1997) La formación de profesionales reflexivos, Barcelona, España: Paidós M.E.C.

Shulman, J. H. (Abril 2002): Happy Accidents: Cases as opportunities for Teacher Learning. San Francisco, West Ed. Recuperado de https://www.wested.org/online_pubs/happyaccidents.pdf

Tripp, D. (1993). Critical Incidents in Teaching: Developing Professional Judgement. London, Reino Unido: Routledge.

Published

2018-06-01

How to Cite

Anijovich, R., & Cappelletti, G. (2018). Awakening reflection in teacher training: effective devices. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 24–35. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3610

Issue

Section

Articles