Ontology of Impact: A History of the Future in Crash (David Cronenberg, 1996)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/tlc.6.2024.19797

Keywords:

Cronenberg, Ballard, Adaptation, Dystopia, Future, Posthumanism

Abstract

In 1996, David Cronenberg released the adaptation of Crash, a novel by J. G. Ballard published in 1973. The film portrayed a cold and dystopian universe where affections were replaced by injuries and caused car accidents. The purpose of the article is to analyze how the director adapts Ballard's moral approaches through narrative procedures that try to translate into images the ominous world imagined in the novel and what is the effect of certain creative decisions adopted in the film. It is also intended to analyze how this dystopian future responds to the tradition of a subgenre that, in its most critical variants, has always behaved as a thermometer of our social concerns and a warning about our inalienable future.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AUGÉ, Marc (2000 [1992]), Los no lugares. Espacios del anonimato, Barcelona, Gedisa.

BALLARD, J. G. (1970), Entrevista de Lynn Barber, Penthouse Magazine, 5/5, págs. 26-30. [Recurso disponible en línea: https://www.jgballard.ca/media/1970_may_UKpenthouse_magazine.html. Fecha de consulta: 20/4/24.

BALLARD, J. G. (2002 [1970]), La exhibición de atrocidades, Barcelona, Minotauro.

BALLARD, J. G. (2008 [1973]), Crash, Barcelona, Timun Mas Narrativa.

BROOKS, Rodney A. (2002), Flesh and Machines. How Robots Will Change Us, New York, Pantheon Books.

CAPANNA, Pablo (2009), J. G. Ballard. El tiempo desolado, Madrid, Alamut.

CAVALLARO, Dani (2004), «La ciencia-ficción y el cyberpunk», en D. Sánchez-Mesa (ed.), Literatura y Cibercultura, Madrid, Arco Libros, págs. 235-268.

COSTA, Jordi (2008), «Ballardoscòpia. Algunes temptatives d’aproximació a l’escriptor com a visionari», en J. Costa (dir.), J. G. Ballard. Autòpsia del nou mil·lenni, Barcelona, CCCB.

DAVIS, Mike (2007), Ciudades muertas. Ecología, catástrofe y revuelta, Barcelona, Traficantes de sueños.

DELGADO, Manuel (2006), Sociedades Movedizas, Barcelona, Anagrama.

DERY, Mark (1996), Velocidad de escape, Madrid, Siruela.

GIBSON, William (2002 [1986]), Conde Cero, Barcelona, Minotauro.

HORGAN, John (1998 [1996]), El fin de la ciencia. Los límites del conocimiento en el declive de la era científica, Barcelona, Paidós.

MOLINUEVO, José Luis (2004), Humanismo y Nuevas Tecnologías, Madrid, Alianza.

MOLINUEVO, José Luis (2006), La vida en tiempo real. La crisis de las utopías digitales, Madrid, Biblioteca Nueva.

MONTIEL, Mauricio (2010), Paseos sin rumbo. Diálogos entre cine y literatura, Madrid, Fórcola.

NORENO, Héctor (2002), Cyberpunk. Más allá de Matrix, Madrid, Círculo Latino.

NIETZSCHE, Friedrich (2006 [1886]), Más allá del bien y del mal, Leyenda, Ciudad de México.

OLIVEROS AYA, César (2023), David Cronenberg. Transhumanismo e identidad, Madrid, Sindéresis.

REDMON, S. (ed.) (2007), Liquid Metal. The Science Fiction Reader, New York, Wallflower Press.

RODLEY, Chris (ed.) (2020 [1997]), Cronenberg por Cronenberg, Buenos Aires, Cuenco de Plata.

RODRÍGUEZ AHUMADA, Johanna (2014), «David Cronenberg y el cuerpo abierto», Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte, 9/14, págs. 106-117.

RYAN, Marie-Laure (2004), «El ciberespacio, la virtualidad y el texto», en D. Sánchez-Mesa (ed.), Literatura y Cibercultura, Madrid, Arco Libros, págs. 73-116.

SÁNCHEZ-MESA, Domingo (2004), «Introducción», en D. Sánchez-Mesa (ed.), Literatura y Cibercultura, Madrid, Arco Libros, págs. 11-36.

SANTOS, Antonio (2019), Tiempos de ninguna edad. Distopía y cine, Madrid, Cátedra.

SOBCHACK, Vivien (2007), «Postfuturism», en S. Redmon (ed.), Liquid Metal. The Science Fiction Reader, New York, Wallflower Press.

TOWER SARGENT, Lyman (1994) «The Three Faces of Utopianism Revisited», Utopian Studies 5/1, págs. 1 - 37.

TRUFFAUT, François (1974 [1966]), El cine según Hitchcock, Madrid, Alianza.

VALE, Vince (2005) (ed.), J. G. Ballard. Conversations, San Francisco, Re/Search Publications.

WOOD, Robin (2003 [1986]), Hollywood. From Vietnam to Reagan... and Beyond, New York, Columbia University Press.

Published

2024-10-14

How to Cite

Gómez García, I. “Ontology of Impact: A History of the Future in Crash (David Cronenberg, 1996)”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 6, Oct. 2024, pp. 88-112, doi:10.24310/tlc.6.2024.19797.

Issue

Section

Monográfico

Categories