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Francesca Michelini
University of Kassel
Vol. 1 (2015): Hegel y Spinoza, Estudios
DOI: https://doi.org/10.24310/stheg.v0i1.3698
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Resumen

Resumen: According to a longstanding and still nowadays partially dominant historiographical approach, Hegel’s philosophy would be the full achievement and extension of Spinozism following its own principles: Hegel would then be a “consequential Spinozist”. Such a historiographical opinion can be brought back to the nineteenth century, and it is shared by, among others, Jacobi, Feuerbach and Nicolai Hartmann. Also Martin Heidegger, as shown in his famous interpretation of Hegel’s subjectivity as the highest expression of the distinguished Onto-Theology of Modern Metaphysics, reaches analogous results to the supporters of the “consequential Spinozism”. Hegel’s notion of concept would ultimately still amount to, also according to his interpretation, the unique and infinite substance of Spinoza – although in the “highest” form of absolute freedom and “immanent thinking”. In my contribution, I shall try to question, first of all, the main assumption on which these readings are based, i.e. that Hegel finds in Spinoza «the fully developed “standpoint of substance”», and then explain why Hegel’s philosophy, far from being a “refutation” of Spinozism still trapped within it, is actually a full alternative program, culminating in a re-evaluation of the same finite and differences, that Hegel saw evaded by the philosophy of Spinoza. in Spinoza «the fully developed “standpoint of substance”», and then explain why Hegel’s philosophy, far from being a “refutation” of Spinozism still trapped within it, is actually a full alternative program, culminating in a re-evaluation of the same finite and differences, that Hegel saw evaded by the philosophy of Spinoza.

Keywords: Hegel, Spinoza, Heidegger, Substance, Subjectivity

Abstract: Según un largo acercamiento historiográfico, aun parcialmente dominante hoy en día, la filosofía de Hegel constituiría el logro completo y la extensión del espinosismo siguiendo sus propios principios: Hegel sería por tanto un “spinozista consecuente”. Tal opinión historiográfica puede rastrearse en el siglo XIX, y es común entre otros, en Jacobi, Feuerbach y Nicolai Hartmann. También Martin Heidegger, como mostró en su famosa interpretación de la subjetividad hegeliana como la más alta expresión de la distinguida onto-teologia de la metafísica moderna, alcanza resultados análogos a los de quienes apoyan  el “spinozismo consecuente”. La noción hegeliana de Concepto en última instancia equivaldría, también según su interpretación, a la única e infinita sustancia de Spinoza –aunque en la forma “más elevada” de la libertad absoluta y el “pensamiento inmanente”. En mi contribución, intento cuestionar, ante todo, la principal asunción sobre la que están basadas estas lecturas, es decir, que Hegel encuentra en Spinoza “el punto de vista de la sustancia completamente desarrollado”, y después explicaré por qué la filosofía de Hegel, lejos de ser una “refutación” del spinozismo, aún atrapada en él, es en realidad un programa alternativo completo, que culmina en una re-evaluación de la misma finitud y las diferencias, que Hegel estimaba descartadas en la filosofía de Spinoza.

PALABRAS CLAVE: HEGEL, SPINOZA, HEIDEGGER, SUSTANCIA, SUBJETIVIDAD

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