Reading from the school library: a critical analysis of reading practices in secondary schools in Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.24310/isl.19.2.2024.19178Keywords:
reading practices, school library, Reading habits, Creativity, Reading; Reading promotion; Social media; Interactive communication; Orientation for readingAbstract
This paper analyses the articles published between 2016-2023 in the virtual journal of school libraries coordinated by the Consejería de Desarrollo Educativo y Formación Profesional de la Junta de Andalucía. The purpose is to analyse what reading practices are carried out by school libraries in public secondary schools in order to define and name the common criteria or patterns that allow them to be identified as exemplary and replicable among young people. The methodology, framed within the qualitative paradigm, uses the method of thematic analysis for the treatment of information, based on familiarisation with the data, search for themes or patterns, review and presentation of the results. In the review of the content, five common patterns were found: reading for pleasure and as a development of creativity, reading to investigate and learn to learn, reading as a space for encounter and plurality of thoughts, reading as a collaborative action, and reading and the networked society. The analysis of the results has served as a reference to propose, in the form of a decalogue, some lines of action for good reading practices among young people.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- N/A
- Publisher
- EduVerso, Universidad de Málaga
References
Albelda-Esteban, B. (2019). Contribución de las bibliotecas escolares a la adquisición de competencias en comprensión lectora en educación primaria en España: una aproximación a partir de los datos del estudio PIRLS 2016. Revista de Educación, (384), 11-39. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-408
Alcaraz Hinojosa, S. (2020). La biblioteca escolar y de aula: Un estudio de caso sobre la transformación de espacios y recursos desde la voz de los agentes dinamizadores. Investigaciones Sobre Lectura, (14), 131-148. https://orcid.org/0000-0002-8894-7180
Álvarez Álvarez, C. y Piqueres-Bilbao, E. S. (2023). Asociaciones de familiares en centros públicos de Educación Secundaria. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 325–346. https://doi.org/10.18172/con.5226
Álvarez-Álvarez, C. y Vejo-Sainz, R. (2017). Mejora de la competencia literaria con un club de lectura escolar. Biblios, (68), 110-122. http://dx.doi.org/10.5195/biblios.2017.351
Area Moreira, M. y Marzal García Quismondo, M.A. (2016). Entre libros y pantallas. Las bibliotecas escolares ante el desafío digital. Profesorado. Revista de currícumum y formación del profesorado 20(1), 227-242. https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576012.pdf
Ballester (2015). La formación lectora y literaria. Graó
Caicedo, G. y Calle, R. (2019). Prácticas lectoras en la biblioteca escolar: una perspectiva de la formación de usuarios a partir de la pedagogía crítica. Rehuso, 4(1), 149-161. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2123
Cerrillo, P.C., Larrañaga, E. y Yubero, S. (2002). Libros, lectores y mediadores. La formación de los hábitos lectores como proceso de aprendizaje. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Cerrillo y Senís (2005). Nuevos tiempos, ¿nuevos lectores? Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, (1), 19–33. https://doi.org/10.18239/ocnos_2005.01.02
Cremades García, R. y Jiménez Fernández, C. M.ª (2011). Directrices, legislación y promoción de bibliotecas escolares en Andalucía. Revista de Estudios Andaluces, (28), 16-33.
Durban Roca, G., García Guerrero, J., Pulido Villar, A., Lara Escoz, J.I. y Olmos Olmos, D. (2013). Nuevas dinámicas para la biblioteca escolar en la sociedad red. Resituar sus acciones y acompañar la transformación de la escuela. Junta de Andalucía. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/detalles/-/contenidos/detalle/nuevas-dinamicas-para-la-biblioteca-escolar-en-la-sociedad-red-1
Federación de Gremios de Editores de España (febrero de 2022). Barómetro de Hábitos de Lectura y Compra de Libros de 2021. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de https://www.federacioneditores.org/lectura-y-compra-de-libros-2021.pdf
Fereday, J. y Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1). https://doi.org/10.1177/160940690600500107
Fraguela-Vale, R., Pose-Porto, H., & Varela-Garrote, L. (2016). Tiempos escolares y lectura. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 15(2), 67–76. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1099
Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2022). Jóvenes y Lectura. Estudio cualitativo y propuestas. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de https://fundaciongsr.org/wp-content/uploads/2022/01/Jovenes-y-lectura.pdf
García Guerrero, J. (2012). Contribución de la biblioteca escolar al fomento de la lectura. Junta de Andalucía. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/delegate/content/9ca1d6f7-94e8-4f53-b331-0be1a65803d9/Contribuci%C3%B3n%20de%20la%20biblioteca%20escolar%20al%20fomento%20de%20la%20lectura%20(DR3BECREA.pdf)
García Guerrero, J. (2015). Bibliotecas escolares con futuro. Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de Bibliotecas-escolares-con-futuro.pdf (fundaciongsr.org)
García Guerrero, J. y Sáenz Francés, J.M. (2007). La configuración de redes profesionales en el ámbito de las bibliotecas escolares. El valor del trabajo cooperativo. Idea La Mancha: revista de educación de Castilla-La Mancha, (5), 243-248.
Gómez Jover, G. (2007). Un mundo por leer. Educación, adolescentes y literatura. Octaedro.
Hernández-Ortega, J., Rovira-Collado, J. y Bañares-Marivela, E. (2023). Tratamiento de los clásicos literarios y elementos narrativos a partir de los recursos multimodales presentes en La Casa de Papel. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 81-110. https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15724
Instrucciones de 24 de julio de 2013 [Dirección General de Innovación Educativa y Formación del Profesorado. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía]. Sobre la organización y funcionamiento de las bibliotecas escolares de los centros docentes público que imparten educación infantil, educación primaria y educación secundaria. https://acortar.link/8q52Ss
Ley Orgánica 3/2020. Por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación [LOMLOE]. 29 de diciembre. BOE núm. 340. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2020-17264
Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, (11), 7-20. https://doi.org/10.18239/ ocnos_2014.11.01
Lluch, G. y Sánchez-García, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación. Revista Española de Documentación Científica, 40(4). https://doi.org/10.3989/redc.2017.4.1450
Lluch, G. y Serrano-Mendizábal (27 de febrero de 2020). Resumen de la presentación de Gemma Lluch y Marian Serrano-Mendizábal en el V Simposio de Evaluación Educativa: Lectura y Contextos Multilingües 2020. ERI-Lectura. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de https://www.uv.es/uvweb/estructura-investigacion-interdisciplinar-lectura/es/estructura-investigacion-interdisciplinar-lectura/evaluacion-lectura-1285894556962/GasetaRecerca.html?id=1286119580267
Lluch, G., Tabernero-Sala, R. y Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información, 246), 797-804. https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.11
Mekis, C. y Anwandter, C. (2019). Bibliotecas escolares para el siglo XXI. Desarrollo de comunidades de lectura. Narcea Ediciones.
Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deporte (10 de noviembre de 2020). Libro Abierto, revista virtual de las bibliotecas escolares en Andalucía. Subdirección General de Cooperación Territorial e Innovación Educativa. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de https://www.educacionyfp.gob.es/mc/sgctie/comunicacion/blog/2020/noviembre2020/libro-abierto.html#
Mieles Barrera, M. D., Tonon, G. y Alvarado Salgado, S. V. (2012). Investigación cualitativa: el análisis temático para el tratamiento de la información desde el enfoque de la fenomenología social. Universitas Humanística, (74), 195-225. Recuperado el 25 de febrero, 2024 de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79125420009
Munita, F. (2016). Prácticas didácticas, creencias y hábitos lectores del profesor en una escuela exitosa en la promoción lectora. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 15(2), 77–97. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1140
Piquín Cancio, R. (2009). Las TIC son TAC en la Biblioteca Escolar. Educación y Biblioteca: revista de documentación y recursos didácticos, (172), 92- 97. http://hdl.handle.net/10366/119657
Santos Díaz, I. C. (2017). Desarrollo curricular y recursos educativos en las bibliotecas escolares. Investigaciones Sobre Lectura, (7), 36-54. https://doi.org/10.37132/isl.v0i7.196.
Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 16(1), 18–49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205
Real Decreto 217/2022 [Ministerio de Educación y Formación Profesional]. Por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. 29 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/04/05/243/con
Trigo Ibáñez, E., Santos Díaz, I. C. y Sánchez Rodríguez, S. (2020). ¿Qué leen los adolescentes españoles? Un estudio de los consumos de lectura analógica. Investigaciones Sobre Lectura, (13), 54-71. https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.278
Varela, L., Gradaílle, R. y Teijeiro, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educação e Pesquisa, 42(4), 987-1000. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404
Varela-Garrote, L., Pose-Porto, H. y Fraguela-Vale, R. (2019). Comparativa entre las preferencias de ocio de jóvenes lectores y no lectores en España. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 18(2), 55–64. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.2.2028
Anexo: artículos revisados
Abraham López, J.L. y Bailón Ruiz, R. (3 de mayo de 2023). ¿Invisibles? Un modelo de actuación replicable en cualquier contexto para combatir el acoso escolar. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/invisibles-un-modelo-de-actuacion-replicable-en-cualquier-contexto-para-combatir-el-acoso-escolar
Barrera Valdayo, V. (14 de marzo de 2018). Yo leo: el Proyecto lector del IES Diego Angulo. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/yo-leo-el-proyecto-lector-del-ies-diego-angulo
Calderón Rodríguez, R. M. (31 de agosto de 2018). Biblioteca y radio escolar vis a vis. Una experiencia del IES Laguna de Tollón de El Cuervo de Sevilla. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/biblioteca-y-radio-escolar-%C2%BFvis-a-vis%C2%BF-una-experiencia-del-ies-laguna-de-tollon-de-el-cuervo-de-sevilla
Carrasco Martín, J.L. (28 de septiembre de 2021) Un club de lectura virtual por Instagram. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/un-club-de-lectura-virtual-por-instagram
Collado Cornillón, M.J. (12 de diciembre de 2016). Los proyectos documentales como estrategias de aprendizaje. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/los-proyectos-documentales-como-estrategias-de-aprendizaje
Corpas Martos, A. (23 de febrero de 2017). Sentidos figurados. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/sentidos-figurados
Garrido Jiménez, A. (17 de mayo de 2021). Lecturas de Idhún, el fandom como recurso didáctico. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/lecturas-de-idhun-el-fandom-como-recurso-didactico
Gascueña Gahete, J. (20 de diciembre de 2022). Un giro internacional para las actuaciones en la biblioteca escolar. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/un-giro-internacional-para-las-actuaciones-en-la-biblioteca-escolar
Laguna, M. (15 de diciembre de 2016). Investigar en la Biblioteca. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/investigar-en-la-biblioteca-1dlq214boukj0
López García, D. (12 de mayo de 2022). Diario de una clase en cuarentena: fomentar la lectura con teléfonos móviles en el contexto de la pandemia. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/diario-de-una-clase-en-cuarentena-fomentar-la-lectura-con-telefonos-moviles-en-el-contexto-de-la-pandemia
López Pérez, C. (15 de diciembre de 2016). La revolución tecnológica de la biblioteca del IES Zoco. O de cómo los libros salieron del armario hacia la nube digital. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/club-de-comic-en-el-ies-fuente-luna-1esf3i48tptdd
Machado Carrasco, A. (17 de diciembre de 2020). Lecturas del mundo: Clásicos enredados. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/lecturas-del-mundo-clasicos-enredados
Márquez Román, M. M. (2 de marzo de 2023). Entre el olvido y la distancia. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/entre-el-olvido-y-la-distancia
Mesa Arroyo, P. (2022). Hacia lo salvaje. El medio natural en la Literatura. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/hacia-lo-salvaje-el-medio-natural-en-la-literatura-1skvdyxzkfc7q
Mirabet Medina, E. (2017). Leer y caminar: los itinerarios lectores desde la BECREA. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/leer-y-caminar-los-itinerarios-lectores-desde-la-becrea-actuaciones-en-el-ies-jose-luis-tejada-1m2yjelfhjjtx
Morales Alcalde, S. (19 de diciembre de 2016). Club de cómic en el IES Fuente Luna. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/club-de-comic-en-el-i-e-s-fuente-luna
Murillo Infante, R. J. (27 de junio de 2022). Fomento de la lectura con Knolling. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/fomento-de-la-lectura-con-knolling
Romera López, J.J. (13 de diciembre 2019). 'Cuentos cotidianos sobre mujeres singulares' de Emilia Pardo Bazán: un proyecto de lectura colaborativa en el IES Valle del Azahar. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/fomento-de-la-lectura-con-knolling
Reyes Santamaría (15 de diciembre de 2016). El Libro del Año en la BBTK Saltés. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/el-libro-del-ano-en-la-bbtk-saltes-1t67d2me1ryvo
Rubio Millares, R. (16 de marzo de 2018). La potenciación del protagonismo de la biblioteca escolar a través de actividades orales en el marco de un PLC. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/la-potenciacion-del-protagonismo-de-la-biblioteca-escolar-a-traves-de-actividades-orales-en-el-marco-de-un-plc-10wnppq7vzurx
Rubio Perea, E. (2019). Las personas libro: una práctica de fomento de la lectura desde la biblioteca escolar. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/las-personas-libro-una-practica-de-fomento-de-la-lectura-desde-la-biblioteca-escolar
Sánchez Cabezas, S., Ortega Ayala, R. y Carretero Cassinello. G. (16 de noviembre de 2018). La Biblioteca del IES Algazul: ALFIN, ABP y desarrollo comunitario en red. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/la-biblioteca-del-ies-algazul-alfin-abp-y-desarrollo-comunitario-en-red-14nrulr9wm2a5
Valverde Ledo, M. (22 de abril de 2019). Libros reciclados, libros alterados. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/libros-reciclados-libros-alterados-15uye9se346p0
Ventura Carmona y Galván Carranza (21 de febrero de 2017). Itinerarios lectores en el I.E.S. La Granja. Libro Abierto. Revista de las bibliotecas escolares de Andalucía. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/libro-abierto/como-lo-hacemos/-/libre/detalle/AraiqmfbV8iY/itinerarios-lectores-en-el-i-e-s-la-granja

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Engracia María Rubio Perea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents published in Investigaciones sobre la Lectura are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Investigaciones sobre la Lectura recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Investigaciones sobre la Lectura is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.